|
Kittykat
20-05-2006, 14:32
Jag är fortfarande nybörajare inom odling, men har några projekt på fönsterbrädan, passionsfrukt och avokado som växer fint, physalis, papaya och kiwi på väg upp.
För ett tag sen försökte jag med mango, men det var helt misslyckat. För det första: nog är det väl den mindre kärnan innuti det större skalet man ska plantera? Hur länge ska man låta kärnan torka innan man planterar den? Och spelar det någon roll på vilket håll man stoppar ner den?
Det spelar roll, men den klurar ut hur den ska komma upp i viket fall, bara det att det tar lite längre tid.  Jag är nästan säker på att det är den breda änden som ska vara uppåt, men för att vara på den säkra sidan kan du ju lägga den plant i krukan. Jag satte tre mangokärnor i början av året, och alla tre grodde inom en vecka, den snabbaste på tre dagar. Jag tog ut den inre kärnan från det hårda skalet, men det ska gå att så med det på också. Det roliga med mango är att det blir ett litet träd på ca 20-30 cm nästan med en gång det kommer upp. Lycka till!  Emma
Visst ja, glömde en fråga. Jag lät inte mina kärnor torka alls utan direkt ner i vanlig såjord med dem.  Emma
catlady
20-05-2006, 17:36
De ska torka helt inna och så måste man vara mycket försiktig när man tar ut fröet ur skalet. Tror oxå att den större sidan ska vara upp, den spetsigare verkar vara rot-sidan.
Hej! Jag blev sugen på att odla mango nu med och har läst att man antingen kan låta kärnan torka eller lägga den i vatten i 5 dagar. Vilket av alternativen tycker ni har funkat bäst för er?
mvh Linda
Whiskuchi
22-05-2006, 15:48
Även jag blev intresserad av detta, kul med växter som sticker iväg och blir stora direkt (och så måste jag erkänna att jag tyckte det stod "Mongo" i rubriken)
Välj nu en KRAV-odlad mango, så att ni tänker på naturen och de andra växterna också. Finns på Ica!
Mmm, det har jag gjort...Men vet ni vilket som funkar bäst? Att låta kärnan ligga i vatten några dagar eller låta kärnan torka?
Mvh Linda
Jag gjorde inget av det, direkt ner i jord! Och det funkade ju bra som sagt, tre dagar-en vecka grodde alla kärnorna på.  Emma
Hur får man ut fröet ur skalet? Har någon något bra tips för det?
mvh Linda
Tänk: Vad händer i naturen? Frukten trillar ner på marken. Kanske rutnar och sjöljs i väg vid nästa skyfall. Hamnar på något lämpligt ställe där den gror i bland löv och annat som håller fukten. Eller så tar något djur frukten å äter på den, spottar ut kärnan, som hamnar där den hamnar, blir kanske nertrampad i marken, av ett större djur, där den gror. Så jag tror det är bara att trycka ner den i lämplig jord och hålla fuktigt. Men det är ju vad jag tror.
Jag klippte och bände!  Jag håller med om vad Bob säger, fast jag tror man kan skapa ännu mer optimala förhållande för en mangokärna hemma än i naturen. Det är nog väldigt mänga mangokärnor som aldrig gror över huvudtaget eftersom de inte har turen att utsättas för något av det Bob säger. Emma
Hehe, jo. Det är nog som han säger. Men man kan ju aldrig vara säker heller, vill ju inte förstöra chanserna heller... Men då ska jag klippa och bända mvh Linda
catlady
23-05-2006, 14:20
Ja, man kanske inte ska göra det så komplicerat för sig, för här har inte hänt något på nästan 2 veckor...
Tålamod!  Naturen går inte efter klockan. Jag planterade en avokadokärna en gång. Den stod i månader på diskbänken efter att jag gett upp. Gav den en slatt vatten ibland, men knappast för ofta. Rättsom det var kom det upp något.  Å man blir lika gla varje gång! Så vänta på bara, så kommer belöningens frukt.
Nu ha jag både använt mig av en torkad mangokärna och en mangokärna direkt från mangon. Nu får vi se vilken som kommer att gro. Det ska bli spännande mvh Linda
catlady
19-06-2006, 11:15
Tänkte att om någon funderar på att odla en mangokärna nu så ska jag dela med mig vad som hände med mina två: Efter att de stått i jord ett tag med spetsen ner började en kärna ruttna så smått. Jag tog upp dem och bröt av det yttre skalet. (Där var fortfarande lite fruktkött på det även efter att jag torkat och borstat.) I den processen råkade jag bryta av roten som börjat växa ut från den ena kärnan, men jag satte tillbaka båda ändå, med en liten bit av kärnan ovanför jord. Efter lååååång tid tog jag upp dem ur jorden igen för att se varför inget hände. Då var den jag brutit roten av ännu ruttnare, så den slängde jag. Den andre hade nu plötsligt en 10 cm lång rot - och ett 5 cm långt skott som växte ut på samma ställe som roten! Så nu lade jag ner kärnan på sidan istället, med roten nedåt och skottet uppåt i jordhöjd. 1 dag senare stod det upp med fem små blad! Voila!
Min mangokärna har börjat gro! Märkte det idag på morgonen då jag tittade i krukan. Jag är sååå glad! Tog ju inte tre dagar precis för den att gro som för dig Emma, för mig tog det snarare drygt en månad! Detta är alltså den kärnan som jag stoppade i jorden utan att låta kärnan torka. Nu är jag glad  mvh Linda
Tomas J
26-06-2006, 10:58
Så roligt! Det ger lite förhoppning åt mig med. Satte en försk kärna förra veckan. Vågar inte ta upp hela kärnan för att se men när jag pillar lite i jorden se jag att det händer något iaf  Men Linda, kommer du ihåg på vilken sida grodden resp. roten satt? Tror jag satte min med den spetsiga delen nedåt...
Hehe, för vissa verkar det gå snabbare än för andra  Jag har för mig att jag stoppade den spetsiga delen av kärnan nedåt, då jag läst någonstans att det är där rötterna kommer ut. Så du har nog gjort rätt mvh Linda
Jag gjorde fel med min mango har jag för mig.  Det var i alla fall roten som kom upp som en båge ur jorden efter tre dagar, men sedan såg den ut så i kanske en vecka om jag inte minns fel. När jag tillslut plockade upp den för att kolla vad den höll på med var roten på väg neråt i jorden. Kort därefter kom grodden. För övrigt kan jag berätta att jag för några veckor sedan plockade bort innerkärnan från mina mango, de hade lossnat och låg som två lösa halvor i krukan. Den största är ca 40 cm hög, men ntillväxten har torkat in några gånger, så den kunde varit större. De står alla tre i en för liten kruka som torkar otroligt snabbt nu på sommaren. Hrrm.. *skäms på mig*
Hmm, då kan det lika gärna vara roten som kommer upp hos mig med Det ser lite udda ut, som det vore roten. Emma, skulle du kunna visa på bild hur det såg ut (om du har någon sådan bild)? Skulle vara till stor hjälp mvh Linda
catlady
27-06-2006, 12:23
Jag vet inte om det är så alltid, men hos mig kom BÅDE rot och skott ut ur den SPETSIGA delen. Har läst på ett par ställen att man ska lägga kärnan ner när man planterar. Det gjorde jag inte först, utan hade spetsiga delen nedåt - då gick roten rakt ner och skotten växte i en båge uppåt runt kärnan i 6 cm innan den ens nådde jordytan. Nu ligger kärnan platt i jordhöjd istället och jag har ett 10 cm högt fint litet mangoträd.
Både roten och bladgrodden kommer från samma punkt, den punkt som håller ihop de två fröhalvorna. Fröet känner av gravitationen från jorden, därför söker sig roten neråt och bladgrodden uppåt.
Kommer inte ihåg exakt hur mangofröt ser ut men tror att det borde vara ett markerat öga vid groddpunkten. Borde synas var fröhalvorna sitter ihop om man tar av det yttre skalet.
CITAT (linlin @ 27-06-2006, 10:19) Hmm, då kan det lika gärna vara roten som kommer upp hos mig med Det ser lite udda ut, som det vore roten. Emma, skulle du kunna visa på bild hur det såg ut (om du har någon sådan bild)? Skulle vara till stor hjälp mvh Linda Jag har en bild någonstans.. Hade den ju i mitt album tills för bara några veckor sedan. Ska se om jag kan hitta den igen. Hos mig kom både rot och grodd i den trubbiga änden som jag också hade uppåt, därav "rotbågen".
catlady
28-06-2006, 16:08
Jag tror att det helt enkelt är bäst att lägga kärnan platt ner ett par cm under jord! Nu har jag dock lite problem eftersom mitt lilla träd använder all sin energi till att producera jättestora blad istället för att växa på höjden... Några tips?
bicobact finns även som näringspinnar, känner mig som om jag skulle kunna bli levande reklampelare Men allt i näringsväg är bättre än ingenting, det är säkert inget fel på blå korn, men jag tycker det känns väldigt märkligt att blanda i blå vätska i vattnet till mina växter, av samma anledning som jag inte dricker blå läsk;)
[QUOTE] Jag har en bild någonstans.. Hade den ju i mitt album tills för bara några veckor sedan. Ska se om jag kan hitta den igen. smile.gif
Hos mig kom både rot och grodd i den trubbiga änden som jag också hade uppåt, därav "rotbågen".[QUOTE]
Det skulle vara jättebra om du kunde hitta bilden. Tycker den ser lite rolig ut. Jag tog upp kärnan ur jorden och märkte att roten var i botten. Hur ser bladen ut egentligen när det väl kommer upp någonting?
mvh Linda
catlady
29-06-2006, 10:30
Den del av skottet som är under jord är rosa ett tag, men blir sedan brunaktigt. Mycket snabbt får den många glansiga, mangodoftande, lite röd-grönaktiga långa blad.
Hej igen! Har inte varit inne här på länge nu, men kom på att jag hade lovat en bild, så här kommer den! Precis som Catlady säger får den snabbt långa fint gröna blad.  Mina längsta är nog nästan 30 cm. Bladen kommer liksom i grupper ca 4-5 åt gången, sedan väntar den några veckor och så kommer en ny "grupp". Edit: den bilden blev alldeles för stor så ni får en länk i stället. Väldigt stor ändå, men jag hinner inte ordna med sådant just nu. Edit igen: Länken funkade inte så jag tog bort den.
Oj.. det där gick inte alls det... man kommer till din login sida
CITAT (yenny @ 02-07-2006, 18:51) Oj.. det där gick inte alls det... man kommer till din login sida  Haha, jag tänkte att det kanske inte skulle gå.. men då får jag ordna med det sedan, för nu ska jag åka hem! Återkommer senare.
Här kommer bilden!
Tomas J
04-08-2006, 12:00
Nu återkommer jag men min mango som jag sådde för ca snart två månader sen. Den kom upp en lite fin planta som var så villig att växa o blev snabbt ca 5 cm men tre blad om 5 cm vardera. Men nu har det inte hänt något alls på ett par veckor. Den verkar ha totalt stannat i växten!! Är det normalt beteende eller???
/Tomas J
sqrulan
28-07-2007, 22:04
Här kommer en bild på min mango.Hur har det gått med era?
KARIN B
29-07-2007, 13:58
Hej, så ser min mango ut, jag satte en kärna för många år sedan den är 150 cm hög och ser ut som ett litet träd. Karin
sqrulan
29-07-2007, 14:54
 Oj,vilken jätte!! Vad roligt att dom kan bli så fina.Hur övervintrar du din?
KARIN B
29-07-2007, 15:10
Hejsan, den står på ett rum utan extra värme under vintern tillsammans med alla mina episar (ca 8-10 grader) och det trivs den med. Det jag saknar är blommor och frukt men det blir nog inte så lätt att få det.
Karin
sqrulan
29-07-2007, 22:40
Tack för svaret. Hur ska jag nu bära mej åt så jag får till ett svalare rum.  Det blir inte lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|