Full version: snygga till en En
karlsson
Jag har precis köpt ett hus där det står 1 ( 3 ) stor en utanför dörren med 3 toppar. Den var väldigt välsköt och jämn ca. 2,5 -3 meter hög.

Men nu har den växt och med alla dessa knoppar är den knappast jämn och fin längre. Om jag klipper ner den lite, både på längde och bredden, ska jag då vänta till hösten eller ska jag klippa den nu?
Gåsis
Du får säkert bättre svar (och tillförlitligare) svar av någon annan men jag tror jag läst att just en inte är lämplig att beskära eftersom den inte gärna bryter nya skott.

/Åsa
cato
Hej!
Vist kan du snygga till din en lite. Gör det nu.
Men du bör nog inte ta stora förvedade grenar endast årsskott.
Lycka till!
Cato
Cilla
Jag förstår inte helt vad som är problemet med enen. Är det att den har döda "hål" och kala partier så är det i juni man med en vass kniv tar bort topparna av säsongens skott. Så länge man håller sig till att skära i det som vuxit under säsongen (ljusgrönt), delar det sig och gör enen tätare.
Om det är trippeltoppen som är problemet måste man se dt i bild för att säga vad som kan göras.
karlsson
Tack för era svar...
Jag var lite otydlig. Problemet är att den var väldigt slät och fin, kon formad. Men nu ser det ut som att den kommer att bli rund innan somaren är slut.
Men jag leder rådet...klippa den lite jämnare, och sen hålla efter skotten bara. Bra idé.
Merlin
Jag har stammat upp min. Det var ganska mycket jobb eftersom den har så många smågrenar och man måste ha mycket tålamod tongue.gif Tujo är ju lått att stamma upp och då tänkte jag att det också gör med enen. Uppstamningen blev jättebra men tyvärr klippe jag den på toppen vilket jag borde ha låtit bli sad.gif sad.gif sad.gif Det syns inte när man står framför enen men när man tittar på den från fönstret på övervåningen ser det ganska kalt ut sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon