cinapuff
Hej!
Jag kunde som vanligt inte hålla mig, utan köpte mina tomatplantor för tidigt.. Jag var på god väg att avhärda dem i värmeböljan för några veckor sen, men fegade ur när kylan kom tillbaks en vecka senare (vill inte gärna sätta ut dem när tempen ligger strax under 10 grader). Så sen dess har de stått inomhus på fönsterbrädan (söderfönster) och tyvärr ränt i höjden. Jag har tex Tiny-Tim-plantor som närmar sig 70cm.. *skäms lite*

Vad jag nu funderar på är om jag kan toppa dem? Det är ju en busk-tomat och den borde väl rimligtvis grena sig om jag tar av toppen på den? Och toppen skulle väl funka som en stickling?

Sen funderar jag på hur samma behandlig skulle funka på Totem F1 och Golden Gem? Totem är väl också en busktomat, men Golden Gem är jag osäker på..

Skulle bli enormt tacksam för svar och reflektioner på mitt dilemma...
Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt blomsterlandet är Golden Gem en högväxande sort som ska tjuvas så den ska bara vara en enda lång lian som måste bindas upp.

Själv tycker jag inte att tomater blir bra när man toppar dem, jag brukar plantera ner dem djupt istället ifall de blir rangliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon