|
norpydorp
20-05-2006, 14:58
Nu har jag köpt min första självvattnade kruka och undrar om jag ska ha lecakulor som vanligt..dum fråga men jag frågar en då Ska ha till min stora imperialis
Alexander-VG-zon3
20-05-2006, 15:53
nej jag tror int det behösv för samma syfte som i vanlig kruka . men blanna i mså i jorden så bler det bättre strucktur .
Linda_A
20-05-2006, 16:38
CITAT (norpydorp @ 20-05-2006, 15:58) Nu har jag köpt min första självvattnade kruka och undrar om jag ska ha lecakulor som vanligt..dum fråga men jag frågar en då Ska ha till min stora imperialis  Bra att du tog upp detta ämne. Jag har själv funderat på det. Vilken storlek på kruka köpte du? Med risk att låta dum men hur funkar en sån kruka?
Alexander-VG-zon3
20-05-2006, 16:42
CITAT (Linda_A @ 20-05-2006, 17:38) CITAT (norpydorp @ 20-05-2006, 15:58) Nu har jag köpt min första självvattnade kruka och undrar om jag ska ha lecakulor som vanligt..dum fråga men jag frågar en då Ska ha till min stora imperialis  Bra att du tog upp detta ämne. Jag har själv funderat på det. Vilken storlek på kruka köpte du? Med risk att låta dum men hur funkar en sån kruka? den funkar så att man köper ett set med en plast kruka med en vatten resorar eller hur det stavas som delar på jord,vatten som gör att det finns alltid vatten längst ner i krukan . så växten skapar nya rötter som växer ner i vattenmagasinet å kan då växten själv bestämma när den vill ha vatten . som gör att man får frodiga å på snabb tid stora växter . och man vattnar igenom ett rör som där är en flyttsak så man vet hur mycket vatten det finns . alltså du vattnar i röret å sen finns där vatten fär växten i ett antal veckor . sen så ser du på nivån hur du ska vattna igen
Lady Hamilton
20-05-2006, 16:47
En liten detalj bara........... Växtens rötter skall INTE växa ner i vatten magasinet utan tanken är att vattnets/jordens kappillärkraft skall suga upp vattnet till jorden så att den hålls lagomt fuktigt.
Linda_A
20-05-2006, 16:54
Okej, en fråga till. Så jorden åker inte ner? Även om man har smålecor eller annat smått?
Ska köpa på mig några såna i vilket fall som helst.
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-05-2006, 18:04
Jag har aldrig leca i självattnande krukor. I botten som skiljer vatten och jord finns ju några fördjupningar som man först trycker ner jorden ( genom dom skall det sugar upp vatten) innan man fyller hela krukan.
Elisabeth
Alexander-VG-zon3
20-05-2006, 18:56
CITAT (Hamilton @ 20-05-2006, 17:47) En liten detalj bara........... Växtens rötter skall INTE växa ner i vatten magasinet utan tanken är att vattnets/jordens kappillärkraft skall suga upp vattnet till jorden så att den hålls lagomt fuktigt. vad jag hört å läst så växer rötterna ner i magasinet men det du menar är en anna typ av kruka som har ludd i sig som gör att jorden hålls fuktig elelr nåt . det finns två typer av krukor en som rötterna växer igenom å där ifrån kan ta vatten och en där det finns ludd i mitten som gör att det suger upp vatten
Alexander-VG-zon3
20-05-2006, 19:01
citat från en av min krukväxt bok ''växterna får sitt vatten i genom att nya rötter växer ut och ner i magasinet''
norpydorp
20-05-2006, 19:26
CITAT (Linda_A @ 20-05-2006, 17:38) CITAT (norpydorp @ 20-05-2006, 15:58) Nu har jag köpt min första självvattnade kruka och undrar om jag ska ha lecakulor som vanligt..dum fråga men jag frågar en då Ska ha till min stora imperialis  Bra att du tog upp detta ämne. Jag har själv funderat på det. Vilken storlek på kruka köpte du? Med risk att låta dum men hur funkar en sån kruka? skönt at det e fler som inte har en aning! Har aldrig sett en sån här förut och jag vill ju inte att impisen dör nu för mig för nu har jag ju hittat 3 st små pedunklar så ingen leca behöva altså. men hur gör jag med näring då? Jag köpte en 250mm (59kr), har ingen aning hur stort dom vill ha...jag antar att jag får pröva mig fram Det här vet jag inte riktigt om jag fattar: botten som skiljer vatten och jord finns ju några fördjupningar som man först trycker ner jorden ( genom dom skall det sugar upp vatten) innan man fyller hela krukan. Vänder jag den uppåner i jorden så jorden fastnar i inbuktningarna...är det så du menar...jag låter väl som nån annan galning Plastkrukor är bland det fulaste jag vet, går den o måla?
prova att lek lite med decoupage på de fula plastkrukorna? :-) Det finns decoupage-lim för plast också. Och tyg. Och papper. Och trä. Inget jag har hunnit prova på än dock. De självvattnande krukorna jag köpte från orthex tyckte jag såg gaaaanska så hyggliga ut ändå (absolut inte så plastiga som de på Plantagen eller Weibulls).
De var snygga! Var köper man såna?  Emma
Lady Hamilton
20-05-2006, 19:38
CITAT (flaxss @ 20-05-2006, 19:56) ...vad jag hört å läst så växer rötterna ner i magasinet men det du menar är en anna typ av kruka som har ludd i sig som gör att jorden hålls fuktig elelr nåt....... Jag har inget ludd i mina självvattnadekrukor. Och i de krukor som jag använder mig av är "vatten behållaren" just tänkt som vattenbehållare. Skulle rötterna växa ner där så tar det inte lång tid innan behållaren var så fylld av rötter att inget vatten skulle få plats. Men tydligen har du andra sorters krukor.
norpydorp
20-05-2006, 19:40
ja men titta, en sån är det pauliina heter min...den är vit/grå med små prickar på.... Det fanns ju flera modeller oxå
Alexander-VG-zon3
20-05-2006, 19:56
CITAT (Hamilton @ 20-05-2006, 20:38) CITAT (flaxss @ 20-05-2006, 19:56) ...vad jag hört å läst så växer rötterna ner i magasinet men det du menar är en anna typ av kruka som har ludd i sig som gör att jorden hålls fuktig elelr nåt....... Jag har inget ludd i mina självvattnadekrukor. Och i de krukor som jag använder mig av är "vatten behållaren" just tänkt som vattenbehållare. Skulle rötterna växa ner där så tar det inte lång tid innan behållaren var så fylld av rötter att inget vatten skulle få plats. Men tydligen har du andra sorters krukor. jag har inga , men när jag tittade på sånna så var där tyg i botten som gjorde att fukten kom upp i jorden på nåt vis ståd där . sen finns det även utan ludd då eller tyg som man har en behållare med vatten å sen vet jag inte det är väl nån typ där växetn får söka sig ner eller gör den det själv vad vet jga , men kan en växt spränga lerkrukor så kan dne någ växa ner i det om dne vill. jag vet iknte jga bara skriver enbart vad jag läst i böcker å på odla^^ fast jag tror nu om växten skulle göra rötetr där nere så bler det fina rötter som den inte har behov av att göra fler för den får allt dne behöver där nere å då behöver inte rötterna få fler för att söka nytt som i en vanligkruka . i vanlig kruka med jord så växer rötterna sig fler å större för där har dne inte alltid det den behöver men det har den ju i en självattnade
Jag har använt dom i många år nu, skulle inte kunna vara utan dom...Om ni har tänkt på det så finns det i botten på krukan ett hål ( med samma galler hål som resten av bottnen) menigen med de är att man ska packa lite extra hårt med jord där, sen ska man vattna så att jorden där blir riktigt genomsur. För meningen med det lilla "rörhålet" eller vad man ska kalla det, är att det har direkt kontakt med vattnet i magasinet, och resten av jorden får fuktigheten den behöver via den jorden...Sen planterar ni som vanligt, och vattnar genom jorden som om det vore vilken vanlig kruka som helst...men OBS det är bara FÖRSTA genomvattningen man ska göra genom jorden, resten av vattningarna ska göras genom vattenröret. Tyvär så blir det att rötterna så småningom tar sig ner i magasinet, och det är lite bökigt om man ska byta kruka..Så det är bäst att ha växter som inte växer snabbt, eller kolla upp och byta kruka innan det har gått så långt, eller också ge växten en stor kruka att växa till sig i. Om ni ska ha krukan utomhus där det kan regna på den, så är mitt tips att ni gör några små hål i krukan, precis under "golvet" för då rinner överflödigt vatten bort och ni behöver inte oroa er för att växten ruttnar bort. Innan jag gjorde hålen var jag tvungen att välta krukorna så att det överflödiga vattnet kom bort..inte bara vattnet, en massa jord brukade följa med på köpet...för om krukan har magasinet fullt och det kommer en lång störtskur..då blir det översvämmning Hoppas att jag har förklarat mig något så när
Linda_A
21-05-2006, 07:43
Detta låter ju smart! Får återkomma med frågor när jag har köpt mina. Tack så mycket för svaren. Norpy: hehe visst är det skönt att slippa famla själv i mörkret. Men ang Imp. blomstänglarna så säger jag bara... orättvist!!
norpydorp
21-05-2006, 08:55
CITAT (Linda_A @ 21-05-2006, 08:43) Detta låter ju smart! Får återkomma med frågor när jag har köpt mina. Tack så mycket för svaren. Norpy: hehe visst är det skönt att slippa famla själv i mörkret. Men ang Imp. blomstänglarna så säger jag bara... orättvist!! tackar för svaren och som Linda säger:Skönt att slippa famla i mörkret Ska prova o plantera idag om inte barna är ivägen......
Flaxss..Jag hade inte läst ditt inlägg ordentligt.. Det där luddet är egentligen ett band som ligger på bottnen av krukan, och som har båda ändorna nere i vattenmagasinet, genom att vara konstant fuktiga blir jorden som ligger på bandet fuktigt och även resten av jorden. Jag gillar inte riktigt det systemet...men det funkar förmodligen lika bra
Alexander-VG-zon3
22-05-2006, 23:24
CITAT (lissa @ 22-05-2006, 23:38) Flaxss..Jag hade inte läst ditt inlägg ordentligt.. Det där luddet är egentligen ett band som ligger på bottnen av krukan, och som har båda ändorna nere i vattenmagasinet, genom att vara konstant fuktiga blir jorden som ligger på bandet fuktigt och även resten av jorden. Jag gillar inte riktigt det systemet...men det funkar förmodligen lika bra  haha japp det är det jag menar . fast jag har alltid trort det var tyg men men
drutten25
24-05-2006, 09:33
CITAT (linh @ 20-05-2006, 20:30) prova att lek lite med decoupage på de fula plastkrukorna? :-) Det finns decoupage-lim för plast också. Och tyg. Och papper. Och trä. Inget jag har hunnit prova på än dock. De självvattnande krukorna jag köpte från orthex tyckte jag såg gaaaanska så hyggliga ut ändå (absolut inte så plastiga som de på Plantagen eller Weibulls). Var du till orthex och handlade? Jag ringde dit och fråga, men han sa att man får köpa deras krukor på plantagen. Tittade på deras hemsida(orthex), dom har en självvattnande hängampel,ska genast till plantagen och be dom ta hem dom..., verkar smidigt, framförallt i semestertider.
Det där med självvattnande hängamplar vore toppen. Jag har länge tänkt prova ett par för att sedan ge dom till min mamma. Hon den stackarn brukar ha fullt med amplar på altanen och envisas med att vattna för hand. Ett himla springade på sommaren när det är som varmast. Någon som har erfarenhet av någon bra modell som finns att köpa?
nä, man mailar till info@orthex.se och gör sin beställning där :-) De skickar hem paketet till dörren med DHL. Fraktfritt om man beställer över 150 kr. Jag har hittills gjort två beställningar. Magnifican (hoya) trivs jättebra i den och håller på att utveckla en andra pedunkel nu och jobbar fortfarande på den första :-) Den allra första pedunkeln torkade in då jag glömde att vattna...
Amplarna kunde ha varit lite snyggare enligt mig, men de duger... jättebra till törstiga växter som vill stå i söderfönster!
drutten25
24-05-2006, 14:16
CITAT (linh @ 24-05-2006, 15:03) nä, man mailar till info@orthex.se och gör sin beställning där :-) De skickar hem paketet till dörren med DHL. Fraktfritt om man beställer över 150 kr. Jag har hittills gjort två beställningar. Magnifican (hoya) trivs jättebra i den och håller på att utveckla en andra pedunkel nu och jobbar fortfarande på den första :-) Den allra första pedunkeln torkade in då jag glömde att vattna...
Amplarna kunde ha varit lite snyggare enligt mig, men de duger... jättebra till törstiga växter som vill stå i söderfönster! Får jag fråga vad dom kostar, och hur mycket du beställde, tänkte bara som man inte gör bort sig  ? Det kanske blir billigare än att köpa på plantagen.
 linh...Vad är en pedunkel ??? Jag har inte sett amplar ännu, måste vara perfekt. Hitintills har jag hängt upp dom vanliga självattnande i anordningar typ makrame, som man fäster på en krok. Det har gått bra, och om man har en typ av dekoration där det passar in så blir det ju perfekt, och förmodligen billigare, men det kanske blir snyggre med färdiga ampelkrukor, och vattningen kanske blir lättare. Ska gå in på webben och kolla ...
de här priserna har jag:
Pauliina: Art 480 29:- 481 39:- 482 49:- 483 80:- 485 95:- 487 175:- 650 190:-
Jasmin ampel art 475 diam 14 cm pris 26 kr Jasmin ampel art 476 diam 17 cm pris 32 kr
Jag har inte sett dem på Plantagen (Bergianska)... de har andra där med tunnare plast. Eller det ser iallafall tunnare ut. och (jättemycket) dyrare(!).
lissa: En pedunkel är en så'n där pinne från hoyagrenen som knopparna kommer på sen :-)
Braaa, tack för förklaringen...nu gäller det bara att komma ihåg namnet, pedunkel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|