Åsa, mälardalen zon 2
Nu är jag hemma igen (jag har lagt in lite bilder i albumet holland 2006 det mesta är dock från djurparken i Emmen).

Något jag såg i Holland som var en nyhet där var gröna väggar. En slags armeringsjärn med kokosfibermattor med torv i mitten som man satte plantor i som sedan fick växa och täcka hela väggen. Man lade droppbevattning överst så väggen höll sig fuktig. Såhär såg en nyanlaggd sådan ut:

Vid hotellet där jag bodde var det här bland det första jag såg.

(Jag köpte en likadan illgrön tomte den kostade inte så mycket, i tullen på Schipol såg de dock förvånade ut när de röntgade mitt handbagage och bad att få kolla lite närmare, de var nog inte vana vid att hitta illgröna trädgårdstomtar i handbagaget)
AnitaO
Fina bilder smile.gif
Den där oranga blomman (nr 31) var döläcker!
fruberglund
Vilka fina bilder du tagit!

Vilka fjärilar, underbart vackra. Den här rackaren var hemskt söt också smile.gif

Tack för titten wub.gif
Limeblossom
Oj, vilka snygga väggar! Sånt hade dom inte när jag var där men dom använde murgröna som gräsmatta på många ställen. Vill tillbaka... och hinna se lite mera, inte bara jobba.
Lena N
Tror ni det skulle gå att göra en sådan vägg med hjälp av två armeringsnät (armeringsmattor?), kraftig fiberduk av något slag och påsjord i mitten?

Jag har funderat på lite olika alternativ för att skärma av platsen för komposten, skottkärran mm. En sådan vägg med murgröna på skulle ju skärma av effektivt och dessutom vara vintergrön. rolleyes.gif
catlady
När jag får trådgård ska jag också ha gröna väggar, så de e så! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon