Full version: Schersmin
karjo
Har läst runt lite om när de ska beskäras... Och har läst om allt från vårvinter, till efterblomning, till höst... Vilket tycker ni är rätt?? Hur gör ni?

Det exemplar jag har är så högt och består mest av höga pinnar med den större delen av bladmassan ca 1,5-2 m högt upp. Jag skulle vilja både föryngra den och "bulla till" den lite...

Vad säger ni?! smile.gif
karjo
*puttar upp lite*

Ingen som har nåt att säga? unsure.gif
Eva 33c
Schersminer behöver inte beskäras, men tål beskärning jättebra. Och den kan nog göras nästan när som helst utan att busken dör. Minst bra är nog mitt i sommaren. rolleyes.gif
Beskär man på vintern, våren eller nu före blomningen så blommar den inte lika mycket denna säsong som den brukar. Klipper man den till marken blommar den inte alls. Men den kommer att skjuta nya långa skott som förmodligen blommar nästa år. Blir det hemskt många nya skott kan man gallra de lite framåt hösten. Om du vill att den ska blomma i år väntar du med beskärningen tills den är över. Man kan klippa ner hela busken, eller bara ta bort enstaka grova skott nerifrån marken.
mamamaggan
Har förut fått rådet här ( av Cilla tror jag) att klippa ner en eller två gamla grenar till c:a 15 -20 cm övanför marken men inte varje år. Så har vi gjort och våra schersminbuskar blir nu bättre och bättre.

Vi klippte ner en schersmin helt en gång och det blev inte bra. Tog en oerhört lång tid innan den växte till sig och blommade. Den ser fortfarande rätt klen ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon