Full version: identifiering
meleth
Hej!
Jag köpte ett träd av en som bara kunde tjeckiska så jag har ingen aning om vad jag har köpt, om det är någon som känner igen det så skulle jag vara tacksam för svar. Jag är lite dålig på sånthär..

bild1
bild2
zaaritha
Inte en susning!
Också nyfiken!
meleth
de skulle vara kul att veta.. jag så den i ett skyltfönster och fastnade för den direkt, men som sagt.. tanten bara slog in priset på miniräknaren och visade..
Emser
Hmmm....är nästan 100 på att det är en Crassula. Stammen och bladen påminner lite om en svulten Crassula ovata eller penningträd som den också kallas.

Crassulan lagrar vatten och näring i bladen som då sväller...

Hur känns bladen? Är det fasta eller suggiga?
meleth
hmm.. det är nog inte ett penningträd, vi har ett sånt hemma och det liknar lite, men det är knappast samma. Bladen är tjocka, men mera avlånga och mindre än penningträdets. Det ser nog ut som om den skulle samla näring i bladen så att de sväller.
Jag har ingen aning om hur jag ska ta hand om den, men ja ha int vattna den så ofta.

Är alla växter med sådanna blad crassulas? eller finns det nån annan sort som har likannde?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon