Ja, som sagt. Gör svartmyror någon skada? Jag har en del i/vid mitt trädgårdsland och undrar om jag ska börja oroa mig för tex lök, vitlök och potatis osv...
Någon som vet?
Lady Hamilton
20-05-2006, 16:26
Svart myror äter löss Och de gör ingen skada på växterna MEN visst kan "vi" tycka att det är obehagligt med alla myror. I så fall kan du pröva med att strö ut malen kanel där du inte vill att myrorna skall vara. Upprepas v.b.
fandolin
20-05-2006, 17:20
Om de blir alltför många kan de tydligen "underminera" jorden enligt min trädgårdsbok. Jag antar att deras bon och gångar luckrar upp jorden och kan göra det svårt för växternas rötter att hitta fäste för vatten- och näringsupptag. Jag har massor med svartmyror i min trädgård och de har då inte gjort någon skada. De håller sig mest där det är torrt och fnöskigt.
karjo
21-05-2006, 10:37
Bra! Tack för svaren! Då får de vara än så länge, men jag kanske får hålla lite koll så att de inte sprider sig explosionsartat!
mari_tres
22-05-2006, 07:41
Myror äter vad jag vet inte lössen, de "mjölkar" dem och sköter om dem som boskap.... Där myrorna finns trivs lössen och förökar sig glatt... Så bort med myrorna!!! Om du inte gillar löss, vill säga...
Whiskuchi
22-05-2006, 18:54
Jag har en del myror i mitt "torra" land (sandblandad jord).. de kryper omkring och verkar ha tagit över de flygande insekternas roll
än så länge har jag inte sett till några löss, kanske blir senare i sommar.
mightyT
23-05-2006, 12:15
Myrorna trivs inte där det är fuktigt (om det är svartmyror) ta bort dem manuellt med en spade och pröva sedan att täcka rabatten med tex gräsklipp, förutsatt att du vattnar. brukar funka. dom gillar inte alls att bli vattnade. däremot gillar dom torr sand..
Gloriana
23-05-2006, 12:44
Mina myror har inte läst den boken. De bygger bo hej så glatt under fiberduken i en av mina pallkragar. Där är minsann jorden fuktig så det räcker. Men jag tar fram mitt giftfria vapen malen kryddnejlika....då flyttade de till andra sidan pallkragen men jag ska minsann strö där med..men påsen var slut så det ska jag köpa mer av idag.
Svartmyror är inte skadliga men man får se upp för de kan bygga på i något rotsystem till någon växt man gärna inte vill bli av med. De tog död på en klematis för mig för många år sen. Jag vattnade som tusan men de är mycket duktiga på att dränera så att det blir torrt och fint för dem. Jag har aldrig lyckats bli av med dem med vattning men däremot har det gott finfint med malen kryddnejlika (har sagt det i rätt många trådar nu...)
Gossen Ruda
23-05-2006, 13:54
Myror tål upprepade bevattningar men däremot inte om det är ständigt vått och då menar jag VÅTT. Att dom inte tål starka kryddor hänger nog samman med att mycket av deras kommunikation sker med olika luktämnen, feromoner. Starka lukter stör nog för mycket. Ungefär som om ett hårdrockband skulle spela på ett bibliotek, där blir snart folktomt. Hårdrocksfansen går ju ändå inte till ett bibliotek, dom är nog inte läskunniga.
Whiskuchi
23-05-2006, 14:14
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2006, 14:54)
Hårdrocksfansen går ju ändå inte till ett bibliotek, dom är nog inte läskunniga.
Visst är vi läskunniga, dessutom är vi tillräckligt bevandrade i grammatik för att inte skriva "dom", utan "de" resp. "dem".
Gossen Ruda
23-05-2006, 14:34
Tål du inte skoj?
Det är numera helt ok att skriva dom istället för de och dem. Det är värre när man försöker undvika "dom" och skriver dem istället för de eller tvärtom. Ser helsjukt ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.