Full version: Id hjälp!
marskattan
Har lovat hjälpa en kompis fixa till deras trädgård, och jag är överlycklig för det innebär mer plats för mig att odla på! Kompisen tycker jag ska gräva bort och slänga i princip allt för att börja om på nytt, men det vill jag inte göra. Tänk om det är något speciellt som istället kan säljas/bytas bort mot intressanta och önskavärda växter.

Så vad är det här?

Den ser ut så här som ung planta, och sen blir bladen gröna och den vita blomman får en frökapsel som växer och blir rätt stor och röd. Busken blir runt 75 cm hög och vissnar ner på hösten för att åter komma nästa vår.

Sen undrar jag vad detta är:

Som ni ser är bladen gröna med vita små "prickar" på...

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Gåsis
Det första tror jag är fotblad och det andra är lungört. (Podophyllum och Pulmonaria). Det som växer runt det jag tror är fotblad skulle kunna vara arisema. Om det är rätt ska ni nog slänga väldigt försiktigt - fina växter alltihop.

/Åsa
marskattan
Hejsan och tack Åsa!

Jisses, jag får nog se till att gräva upp den där fotbladet snabbt. Min kompis är livrädd för allt som kan vara giftigt i trädgården eftersom barnen är som två huliganer. Å andra sidan har jag försökt lugna henne och förklara att i princip är allt mer eller mindre giftigt, exempelvis så är det ju bara själva knölen som är ätbar på potatis.

Jag har googlat och det verkar stämma mycket bra med dina svar. Tyvärr är det dock inte arisema som står under fotbladet, det är unga skott av Hosta. Detta är i princip det enda min kompis kan tänka sig ha kvar, hon tycker det är kanon för dom blir stora och tar död på allt ogräs under.

Återigen tack för snabbt och bra svar!
renate
Fotblad och Lungört ar det du visar.Inte alls några slängväxter.Lungört kan visserligen sprider sig en aning men man kan ja ger bort plantor man inte vill ha.Mitt Fotblad vaktar jag som en ögonsten jag hoppas den ska blomma i år,köpte den i en fin plantskola.
Blomstertanten
Hoppas verkligen INTE att ni slänger fotblad ?!! wacko.gif

Vill ni bli av med det så tar jag tacksamt emot och räddar den ! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon