silas
Var på kinaaffärren nyss, och fastnade för en påse torkade "wolfberries" som skulle vara oerhört näringsrika (enligt affären, alltså). Men när jag provade att googla lite så hittar jag två sorters sidor om "wolfberries" (latinskt namn lycium chinense eller lycium barabarum - det verkar vara samma):
1. dom som prisar dess användning i matlagning, vitaminrikedom och allmänt hälsogörande egenskaper
2. dom som pratar om en buske som växer förvildad i vissa delar av Sverige, heter Bocktörne (men har samma latinska namn som ovan) - och är giftig!
sad.gif

Är det någon som har koll, och kan tala om vad som gäller egentligen? Jag har ju ingen lust att tygga i mig giftiga bär, men tycker samtidigt att det är konstigt att diverse både matlagnings- och hälsosajter rekommenderar bär som är giftiga..... Är det olika växter, fast de har samma latinska namn (vilket ju iofs verkar väldigt konstigt) eller vad?
mayababy
lite längre ner hittar du en annan tråd med exakt samma frågeställning!! laugh.gif Verkar vara en del som fastnat för de där bären...

I min gamla hederliga "Örtmedicin och växtmagi" står att läsa...[I]innehåller L-hyoscyamin, den farmakologiskt aktiva delen av atropin och därför dubbelt så verksamt som atropin, är ett kramplösande medel...
dödligt giftig dos ska vara 5-10 mg rent L-hyoscyamin för barn, över 100mg för vuxna. Symtom vid lättare förgiftning är torr hud och slemhinnor, törst och svårighet att svälja. Svårare förgiftning ger rodnad, hastig puls och andning, feber, yrsel, orooch hallucinationer
silas
laugh.gif ja där ser man hur duktig jag är på att göra research! tyvärr verkade den tråden inte veta så mycket mer i ämnet...
men om dödlig dos av _rent_ L-hyoscyamin är 100 g - hur mycket kan man då äta av bären?
min mer ordentliga flickvän uppmärksammade mig för övrigt på att det visst var skillnad mellan L. chinense och barbarum: det ena är _bredbladigt_ bocktörne. vilket av dom stod det om i din bok?
mayababy
I min bok står det bara om Bocktörne "Lysium Barbarum"
Bla. : upp till tre m hög tornig buske hemmahörande kring Medelhavet,,, härdig, förnöjsam, tål saltstänk och stark vind,,, odlats som häckväxt här främst längst kusterna,,, förvildade kan förekomma i södra mellersta Sverige,,, En ytterligare närbesläktad art odlas även hos oss (OBS! ej angiven! Kanske är det denna du söker??),,,det är känt att kameler har dött efter att ha betat Bocktörne,,,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon