Full version: Hoya kerrii
Emma_
Hej allihop!

Jag har funderat lite på det här med luden och slätbladig kerrii, kallas de för olika saker? Om jag har en luden kerrii, ska jag då lägga till något efter kerrii? Vad som poppar upp i huvudet nu är Kerrii "Fuzzy leaf", men det kanske är något helt annat. blink.gif

Är det någon skillnad i blommor eller växtsätt annars?

Jag har även sett att det finns slätbladig kerrii både med och utan silverfläckar, och med olika mörka blad. Men det är väl bara olika kloner antar jag?

Mvh Emma
yenny
Jag har sett kerri med håriga blad blivit omnämnd som:
kerri 'ludna blad' och 'fuzzy leaf'

Hur det är med de slätbladiga med lite olika silverstänk och färg vet jag inte...men jag kan tänka mej att det är olika kloner.
kattenfindus
Jag har en kerrii med massor av silverstänk i bladen. Det är en kerri cv. Rosita. Jättetjusig!
kattenfindus
Här kommer en bild på ett blad på min Hoya kerri cv. Rosita. Visst är den fin?

Emma_
WOW!! Den var snygg.. En sådan har jag aldrig sett innan... blink.gif

*Vill ha!!*

Emma
Linda_A
CITAT (kattenfindus @ 21-05-2006, 10:47)
Här kommer en bild på ett blad på min Hoya kerri cv. Rosita. Visst är den fin?

Du har inte en större bild på den?

Den första snygga kerriin som jag har sett. wub.gif wub.gif
kattenfindus
Här kommer en bild till!

Linda_A
Mycket snygg och dreggelvänlig. tongue.gif
Emma_
Herregud vad snygg den var... wub.gif Var har du fått tag på en sådan? Om du har lust att sälja en stickling så ställer jag mig i kö. laugh.gif

Emma
kattenfindus
Jag tycker att det finns flera fina Hoya kerrii.
Här kommer en bild på två. Överst en kerrii 'Reverse' som tyvärr inte är så ljus i mitten som den skulle kunna vara. Den har stått alldeles för ljust. Tänkte prova att ställa den i ett norrfönster och se om den blir snyggare. Nedanför på bilden en kerrii 'Albomarginata' som jag tycker är finast av dem. wub.gif

Blue_Jean
å vad fina kattenfindus..
men, hur många olika Kerrii finns det nu då? slätbladig, fuzzy leaves, reverse, albomarginata, cv Rosita... är det alla?
Linda_A
Tyvärr K-Findus, jag håller fast vid det som jag sa innan. Den enda. laugh.gif
kattenfindus
Lind A: Det är det som är så härligt! Vi tycker olika! biggrin.gif

Vet ej hur många kerrii det finns (det kommer väl ständigt nya?!). LadyGes har ju en Hoya kerrii 'Yellow Splash' som jag tycker är supersnygg. (Den är ungefär som australis Lisa i färgerna.)
Emma_
De var också fina, men jag håller fast vid att cv. Rosita var allra snyggast. smile.gif

Emma
Linda_A
KattenFindus: Hehe Japp så slipper vi slåss om dem. wub.gif

(fast det verkar som att jag måste slåss mot Emma *S*)
Emma_
CITAT (Linda_A @ 21-05-2006, 11:46)
KattenFindus: Hehe Japp så slipper vi slåss om dem. wub.gif

(fast det verkar som att jag måste slåss mot Emma *S*)

Jaa... mig får du slåss mot. ohmy.gif tongue.gif Haha, nej men vi kan i alla fall sukta efter den tillsammans.. Med risk för att låta tjatig, men den var verkligen läskigt snygg. smile.gif

Emma
maimiti
Det finns nog rätt många olika kerrii men de behöver ju inte nödvändigtvis ha några suffix. Jag har tex fyra olika erythrostemma (vit-, rosa-, rosa-vit- och rödblommande) men alla heter bara Hoya erythrostemma rätt och slätt.

Många hittar nog bara på egna suffix för att beskriva att den art de har på något sätt ser annorlunda ut än den "vanliga sorten". Det bidrar säkert också en del till namnförvirringen kring våra kära hoyor.
norpydorp
CITAT (maimiti @ 21-05-2006, 14:18)
Det finns nog rätt många olika kerrii men de behöver ju inte nödvändigtvis ha några suffix. Jag har tex fyra olika erythrostemma (vit-, rosa-, rosa-vit- och rödblommande) men alla heter bara Hoya erythrostemma rätt och slätt.

Många hittar nog bara på egna suffix för att beskriva att den art de har på något sätt ser annorlunda ut än den "vanliga sorten". Det bidrar säkert också en del till namnförvirringen kring våra kära hoyor.

rödblommande? ah, så avundsjuk jag blir.tongue.gif
Ser bladen likadana ut på allihopa?
sitascorner

Maggan Den kerriin är inte nått påhittat namn pga bladen.Det är från min frösådd.
Emma_
CITAT (sitascorner @ 21-05-2006, 21:39)

Maggan Den kerriin är inte nått påhittat namn pga bladen.Det är från min frösådd.

Blev det så vackra blad bara av en slump, eller är det en korsning? Det här var ju jätteintressant! Finns det någonstans man kan få tag på en stickling?

Emma
*Grodan*
Måste bara hålla med Linda och Emma om att cv. Rosita var urläcker!
Zazu
håller med, den var urtjusig wub.gif
maimiti
CITAT (sitascorner @ 21-05-2006, 21:39)

Nej, jag menade inte att du har hittat på namnet "cv. Rosita", och kan inte se att det var så jag skrev heller. Däremot menar jag att det finns säljare som hittar på namn för att beskriva att deras planta är annorlunda, eller i försäljningssyfte (sånt har ju förekommit även komersiellt i usa). Jag vet att just du har en massa frösådda plantor som blivit annorlunda än moderplantan som fröna kommer ifrån. Det i sig är ju inte så konstigt heller.

Om tex två kerrii av olika sort korsas (naturligt eller via människans hand) så blir ju avkomman ganska naturligt inte som föräldrarna. De är ju heller inte hybrider (för det krävs att det är olika arter som korsas, tex kerrii x obovata), utan kultivarer av rena arter.... för att besvara Emma_s fråga om varför vissa blir annorlunda.
maimiti
CITAT (norpydorp @ 21-05-2006, 15:19)

rödblommande? ah, så avundsjuk jag blir.tongue.gif
Ser bladen likadana ut på allihopa?

Nej, bladen skiljer sig åt lite grann men grundstrukturen är densamma. Någon har lite ljusare blad än övriga, en annan lite rundrare och någon lite mer avlånga.
Blue_Jean
ursäkta om jag avbryter flödet i diskussionen, men jaha! det är så det ligger till... blink.gif smile.gif är inte Emma, men tack så mycket för förklaringen Maimiti, visste faktiskt inte det förut... man blir nästan rädd när man som nybörjare inser hur mycket det finns att lära.... unsure.gif
Emma_
Emma tackar också för förklaringen! tongue.gif Synd att det inte är lättare att korsa hoyor, för det verkar bli hemskt skojiga resultat. smile.gif

Emma
MyHoyas
Jag skulle vilja påstå att det är TUR att det är så svårt att korsa två arter. Tänk bara på hur lååååååååååånga era (ja, min med) hade varit! laugh.gif

//Christina
Emma_
CITAT (MyHoyas @ 22-05-2006, 17:15)
Jag skulle vilja påstå att det är TUR att det är så svårt att korsa två arter. Tänk bara på hur lååååååååååånga era (ja, min med) hade varit! laugh.gif

//Christina

Ja du förresten, det är nog tur. Kom att tänka på orkidéer, det finns ju oändligt många. Tänk så skulle man ha allihop. blink.gif

Emma
Lotta150
CITAT (MyHoyas @ 22-05-2006, 18:15)

//Christina

Ja, käre värld..... ohmy.gif det räcker mer än väl med alla dom arter, kultivarer o hybrider som redan finns .... wacko.gif
Blue_Jean
haha, jo tack! det räcker med de som redan finns! laugh.gif
maimiti
CITAT (Emma_ @ 22-05-2006, 17:25)
Jag skulle vilja påstå att det är TUR att det är så svårt att korsa två arter. Tänk bara på hur lååååååååååånga era (ja, min med) hade varit!  :lol:

//Christina

Ja du förresten, det är nog tur. Kom att tänka på orkidéer, det finns ju oändligt många. Tänk så skulle man ha allihop. blink.gif

Emma

Ja hjälp *gulp. Fast Ed Gilding har ju lyckats rätt bra. Å andra sidan så lär ju eriostemmor vara mer lätta att korsa unsure.gif (det är sådana han hybridiserar alltså, för ett ögonblick tog jag för givet att "alla" vet vem han är och vad han gör sleep.gif)

Orkidéer finns det ju... hundratusentals olika om man ska räkna in alla hybrider. Det är väl därför många samlare inriktar sig på en specifick typ... som cymbidier eller phalaenopsis. Personligen skulle jag tycka att det vore lite tråkigt att bara ha en massa olika varianter på verticilllata (som jag redan har för många av).
Emma_
CITAT (maimiti @ 22-05-2006, 20:49)
CITAT (Emma_ @ 22-05-2006, 17:25)
Jag skulle vilja påstå att det är TUR att det är så svårt att korsa två arter. Tänk bara på hur lååååååååååånga era (ja, min med) hade varit!  laugh.gif

//Christina

Emma

Ja hjälp *gulp. Fast Ed Gilding har ju lyckats rätt bra. Å andra sidan så lär ju eriostemmor vara mer lätta att korsa unsure.gif (det är sådana han hybridiserar alltså, för ett ögonblick tog jag för givet att "alla" vet vem han är och vad han gör sleep.gif)

Orkidéer finns det ju... hundratusentals olika om man ska räkna in alla hybrider. Det är väl därför många samlare inriktar sig på en specifick typ... som cymbidier eller phalaenopsis. Personligen skulle jag tycka att det vore lite tråkigt att bara ha en massa olika varianter på verticilllata (som jag redan har för många av).

Ja, jag håller med. Då hade ens samling sett nästan exakt likadan ut så länge det inte blommar. Och även då väldigt likt... Nää, tacka vet jag hoyorna som har olika bladformer och färger så de är roliga även om de inte blommar. smile.gif

Förresten, jag måste bara fråga, den där otroligt vackra cv. Rosita, har den blommat hos någon än? Är blomman precis likadan som hos vanlig kerrii i så fall?

Emma smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon