|
emmapemma
20-05-2006, 18:43
Hej!
Har börjat fundera på att plantera ett svart mullbärsträd och ett persikoträd (förmodligen 'Riga') i trädgården. Jag vill inte ha högre träd än 4 meter, men jag hittar inte så mycket information om storleken på mullbärsträden. Är dessa fruktträd lämpliga i en liten liten trädgård (om ca 150-200 m2 tomtyta)? Om de skulle börja skjuta iväg i högden, kan man börja beskära dem då?
/Emma
Halaj!
Köpte ett mullbär -den svarta- förra helgen. Det satt en sådan där ”vimpel” på med svensk text på stammen. På den stod det att den blir 2 m hög. Det hängde också en lapp i ett snöre med bild på bären. På baksidan var text på franska, spanska tyska mm. Där stod det att den blir 3 m. hög. Sedan tittade jag på vimpeln på krukan brevid, med samma mullbär i. På den stod det att den kan bli 5 m???? Måste reda ut det här när jag kommer hem, tänkte jag. Gick ut på nätet där jag hittar en hemsida där det står att den kan bli 10 m.???? Nämenvaf-n, vad skall man tro? Jag hittade också en sida där det stod att den ursprungligen kommer från trakterna kring Svarta havet.
Så då snickrade jag ihop en egen teori; Kan det vara så att den blir 10 m på de breddgraderna där den kommer ifrån, medan den blir kortare om man planterar den på kontinenten i Europa och här i det frusna och karga Sverige blir den bara ett par meter hög, om den ens överlever?
//T
Ophelia
21-05-2006, 13:47
Höjden gällande mullbär varierar kraftigt. Morus nigra blir mellan 6-15 meter beroende på klimat och omgivningsfaktorer). Det är likadant med det vita mullbäret Morus alba. Sedan har du ju Morus accidiosa med "Mulle" som sägs kunna bli i runda slängar mellan 5 och kanske max upp till 10 meter. Den sägs vara lite härdigare än Morus nigra.
Att beskära går väl men det kanske inte är rimligt att ha ett träd som kan bli stort och beskära det så kapitalt bara för att hålla det nere så mycket. Jag tror inte att mullbäret skulle uppskatta en hård beskärning men det finns de som är betydligt bättre lämpade att besvara den frågan än jag.
Gällande persika "Riga" så har jag ingen aning om hur stor den kan bli men med tanke på alla andra sorter (Frost kan ju bli relativt stor som friväxande) så fungerar det ju bra att använda den som spaljéträd och behärska storleken på så vis.
emmapemma
21-05-2006, 16:18
Hej Tapio!
Ja, jag fick också varierande uppgifter på nätet, och funderade också i dina banor, att ju närmre zon-gränsen man kommer, desto mindre borde det bli.
Men om det är som Ophelia säger, att det blir 6-15 meter, verkar det ju som att det blir uppåt 6 meter vi zon-gränsen? Konstigt då ifall det stod 2 meter på lappen på mullbärsträdet!
Ophelia, menar du all 'Mulle' blir mindre än det svarta mullbäret?
Angående spaljer persikan: Grejen är att jag vill ha två träd längs tomtgränsen (det blir då total 3 med det som redan finns), och för att inte skugga för mycket på resten av tomten + skymma kvällssolen, så vill jag inte ha upp dem mer än 4 meter. Nu har vi ett körsbär på 8 meter, och det är alldeles för högt (det ska bort). Ett persikoträd skulle ju också vara dekorativt med sin blomning. Det enda stället jag skulle kunna spaljera det kommer bli skymt från huset (vi ska bli med lekstuga) och då faller en anledning till att ha persika (å andra sidan, spaljerar man trädet är det lättare att skydda det från fåglarna). Men eftersom persika är lämpligt att spaljera, ska det väl inte vara något problem att beskära det hårt heller.
/Emma
Ophelia
21-05-2006, 16:49
Vissa växter tål en hårdare beskärning bättre än andra. Med med det är det inte sagt att det är bra. Ska du ha ett litet friväxande persikoträd är det viktigt att du från början "bygger" trädet och inte beskär i för gammal ved samt att du väljer rätt sort. detta kan de som är beskärningskunninga besvara bättre än jag.
Gällande mullbäret så är det knappast, tycker jag, någon skillnad mellan Morus nigra och Morus accidosa på höjden sett utifrån beräknad maximal höjd i gynnsamt läge, varjefall inte om man ser till den yta du har. Sedan kan den bli relativt bred. Det kan bli ett stort träd vare sig man vill det eller ej. Jag kan inte svara på varför det stod 2 m på lappen. Vad som kan vara intressant är vad det var för mullbär. Kan det vara någon ny sort? Finns ju olika sorter av Morus nigra (Black Persian, Chelsea). Viktigt att veta är att mullbärsträdet kan bli gammal och det innebär att trädet är långsamväxande.
Gällande zongränser. Generellt, ju gynnsammare desto större kan trädet bli och större sannolikhet med mogna bär.
emmapemma
21-05-2006, 20:28
Tack för svaren Ophelia!
Jag har googlat på morus nigra, men det finns inte så himla mycket information (jämfört med vad man brukar få när man googlar), och den information jag får fram är lite svår att översätta till svenskt klimat för en amatör som mig. Jag ska ta och kolla upp lite olika sorter av morus nigra. Det är ju ingen ide att köpa ett träd som inte kommer ge bär. Kan det vara så att höjdangivelser på handelsträdgårdlappar är trolig höjd om t.ex. 10 år?
Vet du ifall det tar lång tid att få bär på ett mullbär? Om det kommer ta 10-15 år innan det ger något bär, så vet inte jag om jag vill offra en plats på min tomt för det trädet.
Ang. persika och beskärning; Jag antar att det är med persika som med körsbär, det finns inga "vilande ögon" (eller vad det kallas), så det är uppbyggnadsbeskärning som är viktig. Det är det som är problemet med vårt körsbärsträd, det har inte beskurits alls förrän vi flyttade in, så vi når inga bär överhuvud taget, alla bär finns över 3 meter och uppåt. Jättekul. Vi hade arborister här för ett par år sedan som åtminstone glesade ut kronan, men så mycket mer än det kunde de inte göra.
Hmmm... jag får fundera vidare på vilka träd som vi ev. skulle kunna plantera. Hade förut en tanke på praktmagnolia, men det är samma problem där, trädet kan bli jättestort.
/Emma
CITAT (Ophelia @ 21-05-2006, 17:49) Jag kan inte svara på varför det stod 2 m på lappen. Vad som kan vara intressant är vad det var för mullbär. Kan det vara någon ny sort? Finns ju olika sorter av Morus nigra (Black Persian, Chelsea). Halaj! Nu var jag och kollade på lapparna igen. Jag mindes fel. Det var på den svenska lappen det stod 3m. På den utrikiska stod det: The height of this plant is ca 200 cm. Knepigt. Det stod inget mer än Morus nigra på lapparna, så jag vet inte vad det är för sort. //T
Jan af Lisö
22-05-2006, 13:03
Mitt mullbär "Mulle" har kanske vuxit 30-40 cm under 4 år, så det kommer att ta minst 100 år innan det blir 10 meter hög, om den nu blir det. Så det är ett senare bekymmer och troligen även någon annans bekymmer.
Men bären är otroligt goda om de får mogna, fåglar lämnar dem i fred. Trädet vaknar senast av alla i trädgården, levererar i drygt 2 månader och går därefter i vinterdvala i god tid innan höstfrosten kommer. Är mycket nöjd med trädet/busken.
Annars är det elände att få reda på hur stora (dvs höjd och bredd) träden/buskar blir, speciellt för mig som planterar magnolior !!!
emmapemma
22-05-2006, 16:08
Jan - hur många år tog det för dig att få bär på din 'Mulle'? Det låter lovande med 40 cm på 4 år! Nu blir jag glad!!! Jag hittade en artikel om mullbär och silke i tidningen "Hemträdgården", nr 4/2005, och där står "Träden blir gamla, 50-70 år, angrips sällan av sjukdomar och tuktas hårt för att bli bekvämt låga för plockning." Alltså verkar det helt OK att beskära om det skulle ränna iväg för mycket. Däremot hittade jag en artikel någonstans, om en man som fått krussjuka på ett träd han köpt som "Frost" ( = motståndskraftig mot krussjuka). Detta träd hade växt 2meter på en säsong (!!!) - vilket iofs var en del av problemet med sjukdomen (Det hade förmodligen fått lite för mycket av det goda). Vanligtvis skulle "Frosten" växa 70-100 cm per år. /Emma
Ophelia
22-05-2006, 18:51
Hehe...ja en Morus nigra kan bli gammal och det tar ju "hundra år" innan det är stort. Fördelen är väl att det inte tar fullt så lång tid att få bär, tvärtom går det mycket snabbt.
Mullbärsblad som lämpar sig för föda till silkesmaskar har jag för mig är Morus alba, vitt mullbär. Förvisso kan man äta dessa bär men de ska inte alls vara lika läckra som hos de svarta.
Gällande persika så kanske sorten "Red Haven" skulle vara något. Den blir väl inte så ruggigt stor? I runda slängar kring max 4-5 meter men jag tror inte ens det. Kan inte tro att den blir mer än buskhöjd. Finns på Zetas varje fall.
emmapemma
22-05-2006, 19:26
Vad jag har sett i vissa plantskole-kataloger på nätet, ska morus nigra bli ca 4-7 m, medan 'Mulle' blir 7 meter (+ åt 'nigran'). Å andra sidan är Mulle härdigare än "nigran" (+ åt 'Mulle'). Å tredje sidan har "nigran" fått 4plus i Zetas katalog, medan 'Mulle' "bara" (  ) fått tre. Morus Nigra leder hittills... Ja, jag undrar om inte Red Haven klarade väldigt låga temperaturer. Jo, enligt Zetas katalog tål den temperaturer ner till -35! Men tror du inte att persikorna blir ungefär lika stora (alltså träden)? Jag ska googla lite på de olika sorterna tror jag. Enligt boken "Allt om Trädgård" ska 'Riga' mogna i juli-augusti på friland, ca en månad tidigare än 'Frost'. Frågan är när Red Haven mognar? Återkommer om jag hittar något bra. Är det vår eller höstplantering på dessa träd? Alltså på stubinen (alt. vänta ytterligare ett år) eller på slutet av semstern? Barnen ska få ett riktigt skafferi i anslutning till den kommande lekstugan, mullbär, persika, utöver detta ska jag sätta amerikanska blåbär, en körsbärsbuske samt allåkerbär...
Jan af Lisö
23-05-2006, 07:27
Jag fick bär på min "Mulle" redan planteringsåret och de bli fler för varje år. Otroligt goda !!! Läste dessutom någonstans att de skall bli större med åren !!!
Läste att det tar lång tid innan det blir bär på Svart Mullbär, upp till 15 år ?? Man jag minns inte när och var jag läste det så uppgiften skall tas med en nypa salt. Likaså hur långt norrut svart mullbär kan odlas är jag också något osäker på !!
Blir min "Mulle" 7 meter hög då har jag problem, eller snarare "Mullen" för då är risken stor att den blir kaffeved, vilket vore synd. Så mycket plats finns inte runt den.
Jag har krussjuka på min "Frost", men den dödar inte trädet. Besök gärna någon trädgårdsaffär utanför Sverige (t.ex i Danmark) och köp antisvampmedel. Det gjorde jag och väntar att se hur det blir med krussjukan i år. Vad de menar i katalogerna att "Frost" är resistent mot krussjuka vet jag inte, kanske att krussjukan inte dödar "Frost" ??
Jag har inget sånt träd själv, men uppe på Costa Brava har jag en kompis som bor, och hennes gata är kantad av mullbärsträd. Dom växer väldigt fort, dom brukar bli väldigt beskurna vartannat år ungefär. Jag kommer ihåg första gången jag kom dit och såg bara stubbar på ca2m med bara en liten kvist med blad. Jag blev chockad, men nu kommer jag inte riktigt ihåg om det var samma sommar eller året därpå som träden var ordentligt höga med massor av goda bär. Men jag är säker på att samma sommar fanns det massor med stora blad och kvistar. Den är inte lämplig som alleträd tycker jag, speciellt när ingen plockar bären....gatan blir smetig av dom som har fallit ner, men jag skulle inte ha något emot att ha det som träd i min trädgård--om jag hade en sån  --den ska tåla ca -18 grader..och bären är ju väldigt goda. Jag trodde att det var ett hallonträd första gången jag såg det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|