Full version: Hoya naumani
norpydorp
Nån som vet om hoya naumani (vet inte hur det stavas) och hoya australis naumani är samma? unsure.gif
Har sett en med vita blommor och en med rosa blommor.
Det är den rosa som jag vill ha wub.gif
kattenfindus
Det ska vara samma hoya, såvitt jag vet i alla fall.
Hade varit kul att ha en sådan. Tycker den är jättefin! wub.gif
norpydorp
CITAT (kattenfindus @ 21-05-2006, 10:32)
Det ska vara samma hoya, såvitt jag vet i alla fall.
Hade varit kul att ha en sådan. Tycker den är jättefin! wub.gif

det låter bra!
Har sett en med namnet australis naumani och mycket bättre pris laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kattenfindus
Ja det är ju lätt att det drar iväg så kan man få en hoya billigt så är det bara toppen laugh.gif
maimiti
Det ju inte helt otroligt att det är samma art . Hoya naumanii är dock det korrekta namnet. Det finns både vitblommande och rosablommande, jag har båda men ingen har blommat sad.gif
norpydorp
CITAT (maimiti @ 21-05-2006, 14:09)
Det ju inte helt otroligt att det är samma art . Hoya naumanii är dock det korrekta namnet. Det finns både vitblommande och rosablommande, jag har båda men ingen har blommat sad.gif

du kan väl pma mig/pris om det skulle vara så att du vill bli av med en snutt wub.gif
MyHoyas
Maggan, har du bladfoto på dina naumanii? Jag har den rosablommande (har dock inte blommat, men jag har sett moderplantan) och den har rätt så stora ganska tunna blad. Stammarna är ganska tunna också. Det säljs en naumanii på Tradera just nu, men i mina ögon ser den ut precis som en vanlig australis med suckulenta blad och tjock stam... Men det är kanske så den vitblommiga ser ut?

Skickar med foto på två nya blad på min naumanii.

Christina

kattenfindus
Åhhh, vilka fina blad. Hoya naumanii med rosa blommor är antecknat på önskelistan! laugh.gif
MyHoyas
CITAT (kattenfindus @ 21-05-2006, 20:13)
Åhhh, vilka fina blad. Hoya naumanii med rosa blommor är antecknat på önskelistan! laugh.gif

Den listan börjar bli lång nu va...? laugh.gif

Christina
Lotta150
Min naumanii (som inte heller har blommat) ser ut som Christinas. Bladen är också på min planta ganska tunna.
kattenfindus
CITAT (MyHoyas @ 21-05-2006, 20:26)
CITAT (kattenfindus @ 21-05-2006, 20:13)

Den listan börjar bli lång nu va...? laugh.gif

Christina

Vaddå börjar ??? Önskelistan har alltid varit lång tongue.gif
maimiti
CITAT (MyHoyas @ 21-05-2006, 19:58)
Maggan, har du bladfoto på dina naumanii? Jag har den rosablommande (har dock inte blommat, men jag har sett moderplantan) och den har rätt så stora ganska tunna blad. Stammarna är ganska tunna också. Det säljs en naumanii på Tradera just nu, men i mina ögon ser den ut precis som en vanlig australis med suckulenta blad och tjock stam... Men det är kanske så den vitblommiga ser ut?

Nej, har inga bilder på någon av dem men båda ser ut som din rosablommande naumanii. De är rätt stora och tunna, inte alls så köttiga som australis. Har inte sett den på Tradera (fast jag ska kanske titta efter wink.gif ). Hos mig är det här en trög art. Den växer låååååångsamt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon