Full version: Rhododendron problem
Christer C
Jag har på norrsidan av vårt hus tre stycken Rhododendron. En planterades ny i höstas, en flyttades förra året och en har stått på samma plats i flera år. Dom två sistnämnda är av samma sort, en ljusgul/Champagne färgad hybrid. Dom får ingen sol på dagen däremot lite tidig morgon och sen kväll. I våras när det blev soligt och torrt så började dom se lite tilltufsade ut, bladen rullade sig lite. Sen släppte tjälen och det har regnat plus att jag vattnat dom en del men dom ser bara värre och värre ut. Den som är ensam har nu bara lite ihop rullade blad men dom är alldeles bruna, ser brända ut. Dom andra två har kraftigt ihop rullade och hängande blad. Jag har kollat veden på alla tre och den ser fin och levande ut. Vad kan det vara för fel? Kan jag göra något? Jag har flera stycken på andra sidan huset också, som förmodligen är mer väletablerade men som står soligare och dom har klarat sig bra.
Anders zon 1
Årets vinter har varit ovanligt ilsken mot Rhododendron och jag skulle tro att det är vinterskador dina buskar lider av. Antingen har bladen skadats direkt av kylan i vinter eller så har dom torkat ut i det varma, torra vädret tidigt i våras när det fortfarande var tjäle. Skadorna fick dom med säkerligen innan tjälen släppte men det är först nu när vårvärmen kommit på allvar som du börjar se den fulla omfattningen av skadorna (dom har ju varit "konserverade" av kylan tidigare). Bladen som torkat finns det inget hopp för utan dom är det bara att ta bort. Det verkar dock vara liv i grenarna så jag tro att det finns gott hopp att buskarna repar sig igen. Det du kan göra nu är att se till att dom inte torkar ut och eventuellt ge en giva rhododendrongödsel när nya skott börjar visa sig för att hjälpa dom på traven. Men gödsla inte senare än midsommar. Om man gör det med rhododendron finns risk att dom växer för länge på hösten och inte hinner avmogna ordentligt inför vintern.

Lycka till!
Anders
Järfälla
Jag har exakt samma problem. Planterade 2 st "Calsap" i slutet av juli.
De är planterade i en högrabatt med murad baksida i norrläge. Alla blad är ihoprullade, brunmelerade och torra.
Om jag ska ta bort allt torrt blir det bara grenar kvar... ohmy.gif Vad göra? Ska jag kapa grenarna också?? Vad skulle ni göra?

De står rakt fram när man tittar in på tomten och alldeles brevid entredörren = inte alltför skoj med kala grenar.
Anders zon 1
Jag skulle nog vänta med att klippa ner rhododendronbusken tills jag sett om de kala grenarna skjuter nya skott. Sedan kan man ta bort eventulla döda grenar och jämna till den. Tänk dock på att inte klippa för sent, helst inte efter midsommar eftersom busken bör hinna skjuta nya skott som ska hinna avmogna innan höstkylan kommer. Om det ändå inte blir någon fason på busken kan den eventuellt klippas ner rejält nästa vår. Dom flesta rhododendronarter klarar kraftig beskärning men man bör dock tänka på att det tar några år innan en nerklippt buske växt till sig och orkar blomma igen så det kan vara en god idé att inte klippa mer än nödvändigt.

/Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon