Magdis
Min syster har höns och de går omkring och drar upp vartenda grönt strå som de kan komma åt. Hon frågade mig om det fanns nåt som hönorna låter bli och då tänkte jag genast att på Odla finns det säkert nån som vet! Här finns ju all möjlig kunskap. smile.gif Är det månne nån som vet?
kerstin z5-6
Buskar -stora perenner klarar sig , men nysatta -glöm det -det är anledningen till att jag inte längre har höns ....
Ramoth
Jag har höns och kommit fram till att antingen får man stänga in hönsen eller så får man stänga in växterna laugh.gif

En tät planterad rabatt funkar dock riktigt bra, men nyplanteringar kan få det svårare. Bar jord tycks ha en oemotståndlig dragningskraft på höns!
Kombinationen lösa höns och frösådd tror jag inte på. Det de inte äter upp, det spralar de omkring helt enkelt.

MEN man kan också välja * hönsras *.
Vi har två olika sorter.
Det ena är gotlandshöns och det andra är australorpington.
Gotlänningarna är oerhört aktiva, rörliga och undersöker allt - - med resultat ni lätt kan förstå - - Kaos i landen!
Orparna är lugna och sävliga och knallar omkring på stallplan utan att gå längre än så. Förra helgen var första gången någon av dem överhuvudtaget kom i närheten av en rabatt! De var ute och gick fritt till och från hela förra sommaren.

Så vill man kombinera fria höns med land utan stängsel kan det kanske fungera bättre med en sävligare ras ?

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon