Full version: Förslag på perenn
Snövit
Jag håller på att göra i ordning en rabatt.
Är det någon som har förslag på perenner med lång blommningstid.
Läget är sol/skugga.
lilla mamma
Riddarsporre (klipp ned efterhand och ny blomning kommer),Fänrikshjärta
Margaretha
Nävor av olika slag. wub.gif
Biggan_
Jag har gul nunneört, rosa och vita fänrikshjärtan i min trädgård och dom blommar hela sommaren. Remonterande rosor blommar också nästan hela säsongen.
Eva 33c
Det kan vara bra om du talar om var du bor. Hos mig i zon 5 kan jag tex knappast räkna med att riddarsporrar hinner blomma mer än en gång. Men som du ser av ett inlägg ovan gör den det på andra ställen.
kerstin z5-6
och glöm inte bladen ! , rödbladigt , variegerat i vitt o grönt ,brons och koppar , guld orange -de blommar" liksom hela tiden
lilla mamma
I zon 3 invid vänern hinner den blomma mycket sporren. Perenn solros, på höstkanten
Betty
Här är några som blommar länge: Jättedaggkåpa, Stjärnflocka, Ormrot, nävor, nejlikrot, daglilja, penningblad, praktlysing, myskmalva, mertensia, blågull, förgätmigej, fingerört, spetsmössa.
Powerowic
purpurklätt blommar maj till sista riktiga köldknäppen ca-4 grader är inte helt säker om den är perenn, blommar iallafall maj\juni- sept\okt
Ingo
Karpaterklocka, fransgentiana...
Snövit
Tack snäll ni för era svar. Ska bege mig till en blommaffär och ta en titt på alla förslag.
Jag har ingen aning om vad jag bor i för zon,Bor iallafall i Västerås.
Finns det olika zoner i samma stad?
jennyp
Lupiner?

Västerås borde ligga i zon 4 väl?
Ophelia
Stäppsalvia, kantnepeta (om man putsar bort gamla blommor) smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon