Jag håller på att göra i ordning en rabatt.
Är det någon som har förslag på perenner med lång blommningstid.
Läget är sol/skugga.
lilla mamma
21-05-2006, 09:49
Riddarsporre (klipp ned efterhand och ny blomning kommer),Fänrikshjärta
Margaretha
21-05-2006, 10:40
Nävor av olika slag.
Biggan_
21-05-2006, 10:43
Jag har gul nunneört, rosa och vita fänrikshjärtan i min trädgård och dom blommar hela sommaren. Remonterande rosor blommar också nästan hela säsongen.
Eva 33c
21-05-2006, 11:09
Det kan vara bra om du talar om var du bor. Hos mig i zon 5 kan jag tex knappast räkna med att riddarsporrar hinner blomma mer än en gång. Men som du ser av ett inlägg ovan gör den det på andra ställen.
kerstin z5-6
21-05-2006, 19:13
och glöm inte bladen ! , rödbladigt , variegerat i vitt o grönt ,brons och koppar , guld orange -de blommar" liksom hela tiden
lilla mamma
21-05-2006, 21:58
I zon 3 invid vänern hinner den blomma mycket sporren. Perenn solros, på höstkanten
Här är några som blommar länge: Jättedaggkåpa, Stjärnflocka, Ormrot, nävor, nejlikrot, daglilja, penningblad, praktlysing, myskmalva, mertensia, blågull, förgätmigej, fingerört, spetsmössa.
Powerowic
22-05-2006, 09:15
purpurklätt blommar maj till sista riktiga köldknäppen ca-4 grader är inte helt säker om den är perenn, blommar iallafall maj\juni- sept\okt
Karpaterklocka, fransgentiana...
Tack snäll ni för era svar. Ska bege mig till en blommaffär och ta en titt på alla förslag.
Jag har ingen aning om vad jag bor i för zon,Bor iallafall i Västerås.
Finns det olika zoner i samma stad?
Lupiner?
Västerås borde ligga i zon 4 väl?
Ophelia
22-05-2006, 18:24
Stäppsalvia, kantnepeta (om man putsar bort gamla blommor)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.