|
Linda_A
21-05-2006, 10:44
Ingen bra bild men ändå.  Winford Festival heter den. En "lite" bättre bild http://www.pelargonsallskapet.com/bildgall...rd_festival.jpg
Den var tjusig.
ÅH! Winford Festival är en av mina absoluta favoriter!!! Så här fin var min förra sommaren när den fått riktigt mycket sol och värme!!
Linda_A
21-05-2006, 13:42
VeraCB: Ååå vad läcker din var!! Min är ju fjutig men den tar sig nog när det blir lite sol istället för detta regn!!! Finns det några mera liknade pellisar?
Lady Hamilton
21-05-2006, 14:04
Min favorit pelargon är Mårbacka men än så länge har jag bara rosa. Den vita har varit så dyr när jag kollat efter om de fanns. Men förra veckan hittade jag en pelargon som jag "fastnade" för, vet inte vad den heter men snygga blad har den i alla fall (Men den är igentligen till min Mamma) 
Linda_A
21-05-2006, 14:11
Kan inte det vara Mrs Pollock? http://www.pelargonsallskapet.com/bildgall...s_valentine.jpgSöt var den i vilket fall som helst!
Margith
21-05-2006, 14:12
Favorit-pelargon vet jag inte om jag har, det finns ju så många fina Just nu blommar Silver Celebration och den tycker jag mycket om.  Den är lite blek i färgen, men det rättar förhoppningsvis till sig, när jag kan ställa ut den. Tvåfärgade pelargoner finns det massor av, några hittar du bilder på i mitt "pelargon-album"
Maggan H
21-05-2006, 20:55
CITAT (Hamilton @ 21-05-2006, 15:04) Min favorit pelargon är Mårbacka men än så länge har jag bara rosa. Den vita har varit så dyr när jag kollat efter om de fanns. Men förra veckan hittade jag en pelargon som jag "fastnade" för, vet inte vad den heter men snygga blad har den i alla fall (Men den är igentligen till min Mamma)   Men oj vad fin! Rödrandiga blad, läcker!
Jag älskar smultron med mjölkvarianter!:wub: Ang. liknande så finns det massor, dessa är kanske inte alla så lika, men på min önskelista står: Carmel, Ninni, Yvonne, Pretty Petticoat, Alpine Glow.......
Alberta!  Jungle Leaf! Har tyvärr ingen bild på blomman men bladen är för härliga!  Favoritpelargon kan jag inte säga...för många att välja på.
Linda_A
22-05-2006, 07:34
Ååå Alberta måste jag bara ha! Så läcker den var.
JAg har så många favoriter men jag vet inte hur jag lägger in bilder i inläggen. *S* Mrs J-J Knight är den vackraste (finns i mitt album), sedan Strawberry sorbet (ägg/fågeläggspellis), Clown och de enkla, klarvita sorterna ex Ivory snow.
Linda_A
22-05-2006, 07:59
Du lägger in genom att först gå in på ditt odla album och klicka så att den bilden som vill lägga i inlägget blir stor. Sen högerklickar du på bilden och väljer "kopiera biladress". Går tillbaka till inlägget, trycken på rutan där det står bild och högerklickar i rutan som kom fram och väljer där klistra in. Och sen trycker du på okej och sen kommer en text som ser ut så här. (utan mellanrummen) [IMG] http://www.odla.nu/album/data/lindas/4391_p46478.jpg [/IMG] och detta leder till detta
Vita pelargoner har jag inte tittat efter förrän i år! Finns ju jättemånga vackra! Jag har bara vit rosenknopp än, men önskar mig Simplicity, Odensjö Sound of Silence mfl Clown har jag bara hört talas om! Fantastiskt vacker enl bilder! Verkar vara mycket eftersökt! Du kan väl visa bild när den blommar!
Anki på Öland
22-05-2006, 11:24
Finast hos mig just nu är Fishers Appelblossom.  Anki
Jag har bara två som blommar nu, den ena är en Fischer´s Appleblossom, den andra French Vanilla.
Linda_A
22-05-2006, 13:24
CITAT (Anki på Öland @ 22-05-2006, 12:24) Finast hos mig just nu är Fishers Appelblossom.  Anki Har du någon bild på bladen?
Här var ju massor av pelargonexperter! Nu får ni allt ta och kika på min oidentifierade lilla vän.   Tacksam för alla namnförslag! Emma
CITAT (VeraCB @ 22-05-2006, 12:10) Vita pelargoner har jag inte tittat efter förrän i år! Finns ju jättemånga vackra! Jag har bara vit rosenknopp än, men önskar mig Simplicity, Odensjö Sound of Silence mfl Clown har jag bara hört talas om! Fantastiskt vacker enl bilder! Verkar vara mycket eftersökt! Du kan väl visa bild när den blommar!  Jag får göra det. Sound of Silence har jag men den är för liten för att sticklas av ännu men hör av dej till mig i slutet juni/början juli ska vi inte se om vi kan fixa ngt.  Clown är underbar, jag fick den idag och den var en rejäl planta som verkar frisk och kry. Jag ska vårda den ömt. Kolla in Strawberry sorbet o RAsberry ripple, dom är också lite roliga o vackra framför allt.
Airamya
22-05-2006, 16:45
Oj va mycket fina pellisar ni har! Jag har precis fått upp ögonen för det här med pelargoner, har aldrig riktigt sett det vackra i dem förrns förra året då poletten plötsligt trillade ner...
Anki på Öland
23-05-2006, 10:46
CITAT (Linda_A @ 22-05-2006, 14:24) Har du någon bild på bladen?  Japp!  Emma: Säger samma till dig - har du någon bild på bladen?? Det lilla som syns ser lite annorlunda ut. Sååååååå skitsöta blommor!!!!! Anki
Linda_A
23-05-2006, 11:30
Humm nu blev jag lite förrvirrad.
Hur skiljer man din ifrån Happy Appelblossom Rosebud?
Happy Appleblossom Rosebud har likadana blommor som Appleblossom Rosebud, det är bladen som skiljer, Happy har ljus fjäriljmarkering på bladen. Fischer´s har annorlunda blommor, rosa längst ner i blomman, A.R har grönt där.
Linda_A
23-05-2006, 13:13
Ändrat, jag som läste lite för fort.
CITAT (Anki på Öland @ 23-05-2006, 11:46) Emma: Säger samma till dig - har du någon bild på bladen?? Det lilla som syns ser lite annorlunda ut. Sååååååå skitsöta blommor!!!!! Anki Det lilla som syns är en bladen på en doftpellis.  Haha, jag ska fixa en, men kamerabatteriet är slut, hade visst lämnat den igång hela natten.  Återkommer sedan! Emma
Anki på Öland
23-05-2006, 19:53
CITAT (Emma_ @ 23-05-2006, 14:28) Det lilla som syns är en bladen på en doftpellis.  Emma Det var det jag tyckte, men att det var en blomma som inte hörde ihop med doftis. Anki
Här kommer bilder på den okända pellisen! En bättre blombild, och en på bladen.    Emma
Först tyckte jag att det såg ut som en Els, men det här verkar vara en stjärna?! Super Nova har väl mer vitt ?!;) Nä, jag vet inte, förhoppningsvis finns det andra som vet bättre!
Anki på Öland
25-05-2006, 14:28
Har du kollat igenom Pelargonsällskapets bildgalleri på Stjärnpelargoner om den finns där?? Anki
IceCube
25-05-2006, 15:23
Själv har jag bara en Mårbacka som inte blommar... Jag var tvungen att ta bort blommorna när den skulle toppas. Jag hade då nyss klippt ner den och tatt sticklingar. Men sen när jag vände ryggen ifrån så var den bara tvungen att skuta iväg på höjden och sätta blommor. Riktiga busar de där.  Men nu har jag fyra otroligt vackra kompakta mårbacka plantor!
Emma_, det skulle kunna vara en Deerwood pink puff, men färgen stämmer inte riktigt mvh zazu
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-05-2006, 17:38
Min favoritpelargon är just nu P. Bobberstone.
Den blommar och blommar sedan i februari. så jag hann aldrig att klippa ner den.
Margith din Silver celebration är bara sååååå vackert och fin
Elisabeth
Hej, och tack för svaren, jag har försökt titta lite själv på pelargonsällskapets hemsida, men tycker det är lite svårt eftersom det varierar mellan olika exemplar. De hade tre bilder på supernova, och den tyckte jag såg väldigt lik ut faktiskt, men just det exemplaret av Deerwood pink puff de hade bilder på såg ut att ha "mindre utslagna" blommor än min. Mina blommor är liksom plattare och lite mer chockrosa, fast färgen kan ju variera.  Tack för alla tips, den får vara supernova med ? så länge  Emma
Mina favoriter är röd rosenknopp, Friesdorf och en namnslös sort som jag tog ett skott av vid Medevi brunn för några år sedan. Färgen på den sistnämnda är ett slags röd/cerise som nästan är självlysande. Det är dock ingen zonal (inga ränder på bladen).
Linda_A
02-06-2006, 12:25
Min doftpellis Fragans som blommar så sött/Concolor Lace/filbert  Choclate Tomentosum /Prince of Organge (får väl erkänna mig nedröstad)  Americana Light Pink Splash (bilden är inte riktigt rättvist, mycket mörkare rosa irl)  Och min eviga favorit Winford Festival.  Balkongen
Nämen FY vad orättvist!!! Massor med blommor!:blink: Mina ser för ynkliga ut, måste nog knäppa ett kort jag oxå...
Jahapp, se här, inte en blomma...
Linda_A
02-06-2006, 17:42
Fast några är lite fusk. Fakiskt köpta som stora. Men vissa är sticklingar. Din kommer nog att blomma riktigt fint sen. Där ser man också mitt försök till att stamma upp en dr Westerlund. Den har inte dött ännu i alla fall.
Anki på Öland
02-06-2006, 18:47
Linda, skall väl inte vara petig kanske, men den du kallar P.tomentosum är en Choclate Peppermint (kallas ibland också Choclate Tomentosum). P.tomentosum har inget brunt i mitten...... Anki
En Appleblossom....eller nåt åt det hållet är en av mina favoriter bland pelargonerna  är det en sån föresten??
Wow, vad fint!!  Linda: Vad heter den med mörka pelargonen med röda blommor som står nere på golvet? Superfin var den. Emma
Linda_A
02-06-2006, 19:04
CITAT (Anki på Öland @ 02-06-2006, 19:47) Linda, skall väl inte vara petig kanske, men den du kallar P.tomentosum är en Choclate Peppermint (kallas ibland också Choclate Tomentosum). P.tomentosum har inget brunt i mitten...... Anki Om jag ska vara riktigt petig, då jag vet att du finns på Sv. pelargonforumet med så borde du säkert läst tråden där om mina frågor. Jag är inte riktigt övertygad ännu om att ni har helt rätt. De var inte så i början. Utan har kommit med desto ljus det har varit. Och sticklingar är köpta ifrån 3 olika stycken vid olika tillfällen. Och med tanke på att många av andra pelargoner har "fått solbränna" så undrar jag inte om detta kan påverka även denna pelargon? (läs detta utan någon ton i sig)
Linda_A
02-06-2006, 19:12
CITAT (Emma_ @ 02-06-2006, 20:01) Wow, vad fint!!  Linda: Vad heter den med mörka pelargonen med röda blommor som står nere på golvet? Superfin var den. Emma Den är köpt som Black Knight.  Håller med om att den är grann.
Ska kika på pelargonsällskapets hemsida.  Emma
CITAT (Reserv @ 02-06-2006, 20:49) En Appleblossom....eller nåt åt det hållet är en av mina favoriter bland pelargonerna  är det en sån föresten??  ÅÅÅÅHHHHHhhhhh........ den var läcker! ser ut lite som appleblossom rosebud, men den är betydligt blekare rosa....
Jag har en appelblossom horizon.. Någon som har en aning om hur den ser ut?  Edit: Blomman alltså. Emma
Tack tack..! Det ska jag komma ihåg.  Men jag fick min namnad som appelblossom horizon och inte tvärtom, vet du vad som är rätt? Emma
det borde vara horizon appleblossom eftersom det finns ett par olika horizon-sorter, de finns som fröer lite överallt...
mvh zazu
Jag tycker om pelargoner med vackra blad som dessa  Vancouver Centennial och Distinction  Mrs Pollock, dekorativ pel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|