Tesla
Förra sommaren köpte jag en planta av himmelsblå nunneört, som var utblommad och ganska luggsliten. Fick den för en billig penning. Planterade den i en nyanlagd rabatt där jag även satte lite lökväxter och dagliljor. Ganska soligt läge, skugga efter ca 16 på dagen.
Den tog sig aldrig riktigt utan tynade bort och "försvann".
Nu när jag synar platsen noga, så ser jag några ynkliga små blad som kommit upp där. Vet inte om det är ogräs - men det finns inte ogräs nån annanstans i den rabatten, och de små bladen är som i en grupp. De är lite rundflikiga och ser UT som nunneörtsblad fast i mikroformat.
Normalt skulle ju denna växt blomma den här tiden, eller snart iaf (bor i Västsverige).
Nån som har nåt tips om hur jag ev skulle kunna rädda den, om det nu är den som är på väg upp? Kanske gräva upp den försiktigt och sätta den i en egen kruka med torv, eller, för att kunna ge den lite individuell skötsel?
Tacksam för svar,
Tesla
kerstin z5-6
vet inte vilken sort av nunneört du har -men på beskrivningen uppförde den sig helt normalt i höstas -de försvinner helt under sensommaren och inget syns på jordytan
-Gör inget alls -så kommer den nog smile.gif Våren har väl varit för sval , så den är klok o avvaktar smile.gif
Tesla
Funderar ändå på om jag skulle gräva upp denförsiktigt och lägga i lite torv o grus under, så att den kom upp lite. Det är rätt blött där den står nu, bland några höga allium o dagliljor. Det är fortfarande ytterst minimala blad. Men vädret med regn o kyla uppmuntrar ju inte precis växternas frimodighet. Det blir bara lite förvillande när det står "blommar i maj-juni" och så har den knapp orkat få upp näsan över jordytan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon