Carro
Hej
Hoppas att jag frågar i rätt forum annars kanske nån vet var jag borde fråga.

Jag har i alla fall grävt om en del av vår trädgård där det tidigare stod två äppelträd och har varit som en skrot hörna med brännässlor, lite vildhallon och gräs i en enda röra. Jag tror nog att den tidigare ägaren kastat löv och gräsklipp där.

Tanken är att det ska bli ett potatis och grönsaksland. Det vi gjort är grävt upp det med grävare och så har vi gått över det med jordfräs. Problemet är att det finns rätt mycket sten i jorden och rötter rötter och ännu mer rötter. Både små fina tunna och grövre grejer.

Optimistisk som jag är satte jag frön för ca 1 1/2 vecka sen morot, palsternacka, spenat broccoli och små schalottenlökar. Jag täckte allt med täckduk och har bara vattnat ovanpå.

Idag tog jag bort duken och det är helt täckt med små skott förhoppningsvis är väl en del från det jag planterat men det mesta är ju ogräs. Det går inte att se vad som är vad och jag antar att ogräset borde bort snabbt om det planterade ska ha någon chans.

Sen har jag också fått göra bekantskap med kirskålen för första gången och det är väl dessa rötter som är överallt gissar jag.

Är det nån idé och fortsätta på det här? Kan man alls anlägga land på det här viset eller bör jag ta bort jorden och köpa matjord i stället? Den jorden som är nu är svart med en del sand i. En idé som jag har är att vi lånar jordfräsen igen och att en fräser och en går efter och ta rätt på sten och rötter som kommer upp.

Jag är nybörjare på det här som ni kanske förstår.

/Carina
Åsa, mälardalen zon 2
Jordfräsen brukar inte vara rätt sätt att bli av med rotogräs den hackar sönder rotogräset och varje liten bit blir sedan en ny planta.

Bättre är nog att börja i liten skala och ta en grep och lyfta upp och rensa bort allt ogräs för hand + ta bort sten ifall det är så mycket att det är ett problem på de ställen där man tänkt odla iår + täcka andra delar med mörk väv i 1-2 säsonger för att kväva ogräset.
ingrid fuxwall
Själv hade jag ett hemskt hörn.
Satte potatis och sedan blev det en så fin gräsmatta.

Annars tror jag mycket på att rensa väldigt noga - ta jorden på spaden och sålla bort alla hemska rötter, men nog tar det tid.

ingrid som hoppas det blir någon skörd i år
Emma
Jag har massa kirskål i mitt trädgårdsland.
Iår har jag lagt markväv över vissa delar där jag har jordgubbar och hallon och klippt hål i markväven för plantorna. Över lade jag täckbark så att man inte ska se väven. Det blev jättefint och jag hoppas att det ska bli praktiskt också.
Jag har också byggt 120x120cm jordlådor, klätt med markväv och fyllt upp med jord.

Lycka till. Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon