Full version: äter änglatrumpet
Alexander-VG-zon3
hej hej
har en planta av änglatrumpet där ute som nåt djur,ohyra har ätit upp två blad .
skulle vet vad dte kan vara kan lägga upp en bild om det behövs eller nåt. eller vad man kan göra för det ska sluta för nu har jag tat in denn .
så vet ni nåt som gillar sånna å hur man ska göra få att få veck det

*den kom i fel avdelning men orkar inte skkriva om det*

tackar myckety
Biggan_
Kolla om du hittar nån larver! Eller det kan kanske vara tvestjärtar?
Lady Hamilton
Spola av alla blad och stammen och pröva att peta ner med provado pinnar i krukan. Så att "odjuren" inte hinner göra mer skada. Det vore tråkigt om din "trumpet" inte skulle hinna blomma i sommar "bara" pga av ohyra
sad.gif
Alexander-VG-zon3
dom är ju inga stora plantor det är försådder

här är en bild
dom har slukat ett blad det ni ser i trasor i mitten är så gott som slut sen har dom börjat på ett 3blad .
oki ska kköpa provado pinnar . fast tror ni det kan vara vitaflygare elelr sniglar wink.gif
Alexander-VG-zon3
hittar inget alls på dom mer än snigelklet som jag så nu å en massa pollen hitar jag mer . äter sniglar sånna eller har den bara varit där så dte kanske är nåt annat
Biggan_
Om det är sniglar borde du se slemspår!
Åsa, mälardalen zon 2
Vita flygare är det definitivt inte de tuggar inte på bladen de bara suger ur lite växtsaft de har inga tuggande mundelar.

De djur som kan tugga på blad är fjärilslarver, stekellarver, sniglar, skalbaggar.

Jag tycker det ser ganska misstänkt ut som stekel eller fjärilslarvstugg kolla mycket noga på bladen både över och undersida de kan ha en mycket bra kamoflagefärg så ibland kan de vara svåra att se. Kan även vara sniglar men då borde man se slemspår.
Lady Hamilton
Köp provado pinnar och låt krukorna stå inne 4-5 dagar. Sedan när du tar ut dem kan du väll försöka att placera dem "högt" så att ev. sniglar inte kan "klättra" upp till dem (om det nu var sniglarna som var "boven i dramat")

Jaa, stackars er som har problem med sniglar och annat "elände" det enda jag får passa mig för är vanliga "löss" o grannens katt smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är sniglar bör man nog också kolla jorden åkersniglar kan ställa till stora skador trots att de är små + provado funkar nog inte mot sniglar de är ju inga insekter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 21-05-2006, 16:20)
Köp provado pinnar och låt krukorna stå inne 4-5 dagar. Sedan när du tar ut dem kan du väll försöka att placera dem "högt" så att ev. sniglar inte kan "klättra" upp till dem (om det nu var sniglarna som var "boven i dramat")

Jaa, stackars er som har problem med sniglar och annat "elände" det enda jag får passa mig för är vanliga "löss" o grannens katt smile.gif

jo jag såg snigel klet . jag skulle kollat noga innan jag skrev här men men . blev lite hysterikst .
har tat i pinnar *hadde hemma*
oki ska sätta den högt med sen när den väl kommer ut igen .
men hur gör nya blad nu för det är ju upp ätet eller i trasor fattar växten var det nya ska ut
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-05-2006, 16:23)
Om det är sniglar bör man nog också kolla jorden åkersniglar kan ställa till stora skador trots att de är små + provado funkar nog inte mot sniglar de är ju inga insekter.

oki kkanske bra jag skrev här inne ändå.
så då ska jag kankse byta jord med
Åsa, mälardalen zon 2
De små åkersniglarna tycker jag mest brukar krypa ner i det översta lagret jord eller så sitter de mellan kruka och ytterkruka eller under krukan, de är ju mest aktiva på natten och vill däremellan ha en fuktig plats att vara på.
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 21-05-2006, 16:25)
.......men hur gör nya blad nu för det är ju upp ätet eller i trasor fattar växten var det nya ska ut........

Det kommer garanterat inte vara något problem med nya blad Det bildas nya hela tiden smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-05-2006, 16:29)
De små åkersniglarna tycker jag mest brukar krypa ner i det översta lagret jord eller så sitter de mellan kruka och ytterkruka eller under krukan, de är ju mest aktiva på natten och vill däremellan ha en fuktig plats att vara på.

är det dom små grå,svarte sniglarna ppå 1-till hlav cm . sånna har vi många av
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon