Reserv
Barbecue Season Is Coming!

After the long months of cold and winter, we will soon
be coming up to summer and BBQ season. Therefore, it
is important to refresh your memory on the "etiquette"
of this method of outdoor cooking - it seems to be the
only type of cooking most men will do, probably
because there is an element of danger involved.

When a man volunteers to do the BBQ the following
chain of events are put into motion:

1. The woman buys the food.

2. The woman makes the salad, prepares the vegetables,
and makes dessert.

3. The woman prepares the meat for cooking, places it
on a tray along with the necessary cooking utensils
and sauces, and takes it to the man who is lounging
beside the grill - beer in hand.

And pay attention here:

4. THE MAN PLACES THE MEAT ON THE GRILL.

More routine....

5. The woman goes inside to organize the plates and
cutlery.

6. The woman comes out to tell the man that the meat
is burning. He thanks her and asks if she will bring
another beer while he deals with the situation.

Important again:

7. THE MAN TAKES THE MEAT OFF THE GRILL AND HANDS IT
TO THE WOMAN.

More routine.....

8. The woman prepares the plates, salad, bread,
utensils, napkins, sauces and brings them to the
table.

9. After eating, the woman clears the table and does
the dishes.

And most important of all:

10. Everyone PRAISES the MAN and THANKS HIM for his
cooking efforts.

11. The man asks the woman how she enjoyed "her night
off." And upon seeing her annoyed reaction,
concludes that some women are simply impossible to
please...

Inte är det väl så illa heller rolleyes.gif biggrin.gif
yenny
Nja... inte riktigt så illa laugh.gif

Min kille hjälper i alla fall till med handlingen... men nog står jag för fixandet av det mesta runtomkring... Allt som har med köttet att göra tar Tomas hand om... jag får inte vara där och peta biggrin.gif
Inga från Närke
Hittills har jag inte grillat en enda gång sedan vi köpte den nya utegrillen av betong, det är något år sedan och inte gjort några förberedelser heller. Sambon fixar allt salladen, kryddningen, grillningen, dukningen, bröd och öppnar vinflaskan och säger att nu är det klart. Bara att sätta sig och njuta.
Den endast jag gör är att köpa hem varorna eftersom jag handlar för det mesta.
Klematis
Tyvärr så är det nästan så illa. Ofta grillar även jag eller sonen.
mayababy
I våran lilla familj är det faktiskt jag som står för grillningen tongue.gif Har tröttnat på att få alldeles för torrt å övergrillat kött!! Fattar inte varför det alltid ska va killen/mannen som grillar?? Det är ju skittrist att duka å fixa allt till, grillningen är ju det roliga ju!!! Har fått många sura blickar genom åren när jag/vi grillat med andra...antar jag vanhelgar manlig mark?? biggrin.gif biggrin.gif
Bettson
Jag vet faktiskt inte vad jag skall svara. Fnissar bara..... resten får ni tänka ihop själv laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tatta
Ruskigt skrämmande likt är det ju blink.gif

Jag & en god vän bestämde oss efter senaste grillningen när männen stått ute med varsinn öl & grillat (det kött som vi marinerat & förebrett) i allsköns ro.
Medans vi varit inne...gjort sallad, potatisgratängen, dukat + servat barn (6 stycken varav en bebis).

NÄSTA gång.. är det vi som står ute, tar en öl & grillar med ans männen tar hand om barn & fixar allt annat...

UPP TILL KAMP biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Betty
Hos oss är det jag som står för all matlagning, även grillning. Maken brukar komma ut med ett glas Dubonne med ett par isbitar i var hand och fråga: "- Visst vill du väl ha en liten grillskvätt gumman?" Det är hans enda bidrag vid grillning utomhus... rolleyes.gif
De gånger han står för middan så är det på någon restaurang eller pizzeria. biggrin.gif
ninnisky
CITAT (Betty @ 21-05-2006, 22:32)
Hos oss är det jag som står för all  matlagning, även grillning. Maken brukar komma ut med ett glas.....

biggrin.gif samma här - och dessutom handlar jag nästan all mat (och trivs med det) biggrin.gif
Betty
CITAT (ninnisky @ 21-05-2006, 22:45)
CITAT (Betty @ 21-05-2006, 22:32)
Hos oss är det jag som står för all  matlagning, även grillning. Maken brukar komma ut med ett glas.....

biggrin.gif samma här - och dessutom handlar jag nästan all mat (och trivs med det) biggrin.gif

Min man får följa med när vi veckohandlar - han är bra på att bära tunga matkassar... rolleyes.gif tongue.gif
Pirum
Min åsikt, om den kan räknas, är att det känns som att alla extratillbehör som potatissallad, vanlig sallad, konstiga grillspett med vegetabilier, och andra krångligheter, just efterfrågas av kvinnorna. Och då är det väl rättvist att den som efterfrågar en sak också tillreder den rolleyes.gif

Män nöjer sig nog ofta med kall öl och en färdigmarinerad flintastek, eventuellt med en bit bröd till wink.gif

Nä, är inte ute efter bråk tongue.gif Men jag känner igen det där med att "den som lagar maten slipper att diska". Eftersom jag lagar effektiv mat så blir det ofta bara en kastrull att diska. Men när tvärtemot en dam har lagat mat, då kan det bli disk över halva köket biggrin.gif Ok, då är måltiden en gnutta mer avancerad... wub.gif
ninnisky
CITAT (Pirum @ 21-05-2006, 22:51)
Min åsikt, om den kan räknas, är att det känns som att alla extratillbehör som potatissallad, vanlig sallad, konstiga grillspett med vegetabilier, och andra krångligheter, just efterfrågas av kvinnorna. Och då är det väl rättvist att den som efterfrågar en sak också tillreder den  :rolleyes:

Män nöjer sig nog ofta med kall öl och en färdigmarinerad flintastek, eventuellt med en bit bröd till wink.gif

Nä, är inte ute efter bråk  :P Men jag känner igen det där med att "den som lagar maten slipper att diska". Eftersom jag lagar effektiv mat så blir det ofta bara en kastrull att diska. Men när tvärtemot en dam har lagat mat, då kan det bli disk över halva köket  :D Ok, då är måltiden en gnutta mer avancerad...  :wub:

Varför skulle inte din åsikt räknas huh.gif

i övrigt måste jag däremot säga att du har fel fel fel biggrin.gif biggrin.gif
Pirum
CITAT (ninnisky @ 21-05-2006, 23:02)
Varför skulle inte din åsikt räknas huh.gif

i övrigt måste jag däremot säga att du har fel fel fel biggrin.gif biggrin.gif

Reservs ursprungsinlägg handlade ju om det verkligen var så illa för kvinnorna, så jag tog mig friheten att svara trots att jag är man smile.gif

Och nä, tror inte det är så illa smile.gif Men jag är helt övertygad om att kvinnor gör en hel del "osynligt" arbete som vi män ofta inte fullt nog inser smile.gif Plötsligt står bara en sallad där på bordet liksom tongue.gif
pejori
det är så illa här också.... laugh.gif laugh.gif
tycker nog att en man är mest ivägen....jag grillar helst själv också.... laugh.gif laugh.gif
netaave
Hos oss grillar oftast maken och jag fixar, men jag sitter ofta med vid grillen, det hör liksom till att smutta på "något gott" då! tongue.gif
AnitaO
Fullständigt klockren !
Gillan
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Kan inte låta bli att skratta, men samtidigt är
det lite skrämmande om det fortfarande är så
för så många som det verkar.

Som vanligt tillhör jag undantaget som bekräftar
regeln wub.gif
Här delar vi på det mesta, förutom det jag är bäst
på, eller det han är bäst på. Det blir så enkelt då:P

Förlåt alla medkvinnor, men jag är kanske väldigt
previligerad jag tongue.gif laugh.gif laugh.gif
AnitaO
CITAT (Evgeni @ 22-05-2006, 09:37)

regeln wub.gif

previligerad jag tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Min man kan koka ägg (tror jag) och rosta bröd.
Men det är nog hela repertoaren laugh.gif
Fast han är den som står vid grillen med köttet.
Gillan
CITAT (AnitaGg @ 22-05-2006, 09:42)
laugh.gif  :lol:  :lol:

regeln wub.gif

previligerad jag tongue.gif  :lol:  :lol:

Ibland får man vara glad för det lilla.
Han kan ju åtminstonde det laugh.gif
AnitaO
CITAT (Evgeni @ 22-05-2006, 09:45)
CITAT (AnitaGg @ 22-05-2006, 09:42)
laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

regeln wub.gif

previligerad jag tongue.gif  laugh.gif  laugh.gif

Ibland får man vara glad för det lilla.
Han kan ju åtminstonde det laugh.gif

Han kan annat i stället rolleyes.gif laugh.gif
pejori
just det..så är det. laugh.gif laugh.gif
jag är bäst på käket, så det är min avdelning....bilen får nån annan ta hand om.... laugh.gif laugh.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 22-05-2006, 09:55)
jag är bäst på käket, så det är min avdelning....bilen får nån annan ta hand om.... laugh.gif laugh.gif

Samma här.
Jag kan tanka, men mycket mer än så är det inte tongue.gif
Gillan
CITAT (pejori @ 22-05-2006, 09:55)

Gott nog wub.gif
Allt behöver ju inte vara diskriminering.
Huvudsaken är väl att inte en och samma
person gör allt wub.gif tongue.gif

Som sagt var var och en gör det den är bäst
biggrin.gif
Annica i Sörmland
Jag gör allt "duttandet" och sambon grillar. Fast han är alltid så noga med att påpeka att jag faktiskt gjort allt - utom själva grillandet då! Det blir alltid bra - vi gör det vi är bra på! wub.gif rolleyes.gif
Klematis
Vad är jämnlikhet?? Man kan ju inte dela rakt av på allt "hushållsarbete". Som några sagt tidigare så kan den ene göra vissa saker och den andra andra saker. Man är ju inte lika bra på allt oberoende av kön. Tex Om du sköter bilarna så tar jag hand om strykningen. Man får väl hitta jämnställdheten i varje familj.
fruberglund
Lite blandat här. Vi plockar ut tillsammans, mannen gör oftast salladen och grillar, ibland grillar jag. Vi brukar aldrig dricka varken öl eller annat när vi grillar utan till maten istället.

Tycker vi delar rätt bra. För tillfället är det lite annat fördelat. Den som har hand om bebisen slipper allt annat och tvärtom biggrin.gif
noora
Jag är oftast "chefen" i köket hemma, och då även vid grillen, som jag anser är ett utomhusannex till köket smile.gif Aldrig att jag skulle låta nån annan sköta grillandet, det kräver ju finlir och erfarenhet! biggrin.gif Jag brukar vilja tända grillen också. Grabbarna gör ju allt fel:

1: För lite grillkol
2: För lite tändvätska till en början
3: Häller på extra tändvätska efter att grillen tänts för att det var för lite från början
4: Börjar grilla alldeles för tidigt, så att glöden egentligen är lagom först när det är färdiggrillat
5: Häller på mer grillkol medan de grillar eftersom det var för lite från början, och ibland även lite tändvätska för att få fjutt på det nya grillkolet

Maken har i sin tur blivit en hejare på att stycka grönsaker i precis rätt storlek åt mig. Jag behöver inte längre förklara hur jag vill ha paprikan styckad mer än "lagom till wok" eller "lagom till grillning", han vet vad jag menar. Jättepraktiskt smile.gif
Inga från Närke
Det verkar som jag är väldigt bortskämd när man läser era inlägg. Jag lagar inte mycket mat.
På veckorna när vi jobbar så äter vi ute på någon matservering för det blir enklast så och man slipper hålla på med allt.
Under helgerna är det jag som lager lunchen men på lördagkvällen som jag skrev tidigare gör sambon allt när det gäller grillkväll med sallad och gott att dricka.
Även på lunchen om det skall vara något som ska t.ex. stekas typ kotletter eller liknande. Han är SÅÅÅÅÅÅ förbaskat duktig på detta med kryddning m.m. så det blir så gott. Vi brukar dela det så någon är ledig från matlagningen under helgen så att vi kan göra annat tillsammans sedan. Eftersom det är jag som handlar bestämmer jag vem som ska laga till det.biggrin.gif
Duka av bordet gör vi tillsammans och ställer i diskmaskinen, plockar in i kylen m.m. sedan är vi båda lediga till trädgårdsarbete eller annat.
Just nu står jag så för hushållsarbetet för han hålls med huset för han ska ju inte sköta allt. Men klippa gräset och fixa huset, tvätta bilen, hjälper till i trädgården eftersom jag inte orkar lyfta tunga saker, ibland stryker han tvätten och även tvättar men då ska det vara något speciellt t.ex. då när jag var sjuk. Han är en ängel min sambo och jag blir väldigt bortskämd. biggrin.gif
Flamingon - växtgalning
så illa är det precis för min mamma och hennes man. inte alls kul att se.
men ingen av dem är så särskilt duktiga på att laga mat. mycket piffi och än mer salt på och så är det klart. wink.gif

skulle vilja ha en liten klotgrill själv på balkongen men eftersom jag inte bor högst upp så är det inte att tänka på tyvärr... sad.gif
Magdis
Vi har elgrill och på den grillar jag lika ofta som mannen. Hade vi haft en kolgrill hade jag nog inte velat vara den som tände den iallafall, jag tycker det är lite otäckt. Vem som fixar sallad och annat brukar bli olika på hur det faller sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon