Full version: Vinraka
Loppan
Hej!
Jag fick två två vinrakplantor igår, kan man odla dessa i kruka de första åren till de blir lite större? Hur stor kruka kan man behöva de står i jättesmå plast krukor nu. Den jag fick plantorna av har den planterad i en inglasad uteplats och den är jättestor och ger rikligt med frukt.
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka sorter är det och i vilken zon bor du? Har du tänkt odla dem på altan eller balkong, inglasat eller oglasat när du har dem i kruka?
Loppan
Hej Jag har ingen aning om vilkaen sort det är. Jag bor i hus så jag tänkte ha den utomhus. Har visserligen en inglasad veranda kan den bo där i en kruka kanske? Vilken son jag bor i vet jag inte men jag bor i norra stockholms regionen, har ingen aning om viken son det kan vara. Min mamma har en likadan planta som börjar ge frukt de är rödlila hon har den utomhus på en södervägg året runt men hon bor i mälardalen så det är lite varmare där.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är så att du bor något kyligare till än där din mammas likadana planta växer hade jag planterat dem i marken nu på försommaren mot någon vägg i skyddat läge, det blir tuffare klimat i en kruka. I marken blir det sällan så värst många minusgrader ens när det är tjäle, i kruka kan det bli många minusgrader för rötterna speciellt om det är i mindre krukor.

Får vinrankor gott om plats för rötterna + vatten under etableringen så brukar de kunna växa ganska snabbt.
Loppan
Hej igen . Kan man inte ta in krukan på vintern och förvara den i källaren tills den blir lite större?
Mvh
Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det kan man ifall man har något ställe som bara är ett par plusgrader (det bör inte vara för varmt så vinrankan inte går i vila), inget ljus behövs under vintervilan, vinrankor är lövfällande.
Loppan
Hej !
Tack för tipsen.
Mvh
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon