Meliss
Satte ut tomater, chili ohc gurka för ett par veckor sedan i mitt växthus som på natten har värme, ca 10-15 grader. Bytte all jord i våras och har lagt i nytt i alla bänkar. De står på kossa på påse och naturgödsel uppblandat med lite lite vanlig matjord. Kanske en femtedel max. Räcker det om jag lägger på gräsklipp eller ska jag gödsla med något annat? Har blåkorn i en säck men vill helst bara använda det till blommor. Ska jag köpa specialgödsel eller nöja mig med gräsklipp?
Åsa, mälardalen zon 2
Gräsklipp brukar räcka det innehåller en hel del näring.
rosita
Gräsklipp är perfekt om gräset inte har för mycket mossa. Annars är det bra med "guldvatten". Du behöver inte köpa specialgödsel. sleep.gif Blåkorn passar bättre till blommor, eftersom man inte äter dem. smile.gif
jåj
Om kassan tilllåter så är ekologis Algomin en höjdare och Weibuls flytande Biobact (den ger rätta lukten i växthuset)

JÅJ
Maggan H
CITAT (rosita @ 21-05-2006, 17:59)
Gräsklipp är perfekt om gräset inte har för mycket mossa.

Hur tjockt lägger ni i krukor med tomater av gräsklippet? unsure.gif
rosita
Jag brukar lägga ca 5-7 cm tjockt och inte helt intill stammen.
myskmadra
Hej alla tomatodlare
Nu behöver jag hjälp med hur mycket man ska gödsla sina tomater förutom grundgödslingen. Jag planterade mina tomater i hinkar i början på juni. La då till lite "biobactpellets" i köpt P-jord. Har sedan läst att man ska gödselvattna när fruktsättningen har pågått ett tag.
Med vad?
Jag vill gärna ha lite exakta råd/ erfarenheter.
Tidigare har jag inte lyckats med tomater vare sig på friland/ vid vägg eller i växthus. De växer bra - har inte överdrivet med tillväxt av det gröna och har satt frukt jättebra.Men, de smakar ingenting.
Kan tilläggas att jag ett år provade med gräsklipp som gödsel men samma trista resultat.
Jag har provat Moneymaker, Ida Gold, pärontomat, olika cocktailtomater. Varför har jag inte lyckats? För lite sol, fel jord, fel sorter eller kanske för mycket eller fel gödsel är min sista gissning.
Har tidigare inte provat krukodling.
Nu gör jag det, både i växthus och ute vid varm och solig vägg. Plus en hängande uppochned i hink och några på friland
(de hade självsått sig? inne i växthuset och fick flytta ut)
Plantorna, olika sorter växer och sätter frukt bra. Jag tänker att näringen i krukorna är begränsad - jag vill gödsla, men väntar tills jag får några konkreta goda råd kanske? smile.gif rolleyes.gif
myskmadra
Ja gflttar upp mitt inlägg! Finns inga tomatodlare ute på forumet? smile.gif ohmy.gif smile.gif
Tesa
Tror nog att en tomat som inte blir så välgödslad växer långsammare och borde därför smaka mera...och sol kan det väl inte bli för mycket av..
Så länge det utvecklas tillräckligt med tomater för att du skall känna dig nöjd så skulle jag inte bry mig om att gödsla...
myskmadra
CITAT (Tesa @ 18-07-2006, 12:28)
Tror nog att en tomat som inte blir så välgödslad växer långsammare och borde därför smaka mera...och sol kan det väl inte bli för mycket av..
Så länge det utvecklas tillräckligt med tomater för att du skall känna dig nöjd så skulle jag inte bry mig om att gödsla...

Hmm. Det tar väl lite tid att lära sig tomatodling...............
Jag har en busktomat i kruka (endast 10 liters) inte så hög, jag tror att den heter "Yantarnyi" och är av ryskt ursprung. I början tjuvade jag den innan jag med hjälp av "odla" förstod att den var en busktomat....... Men den tycks inte ta illa vid sig och forsätter skjuta skott och massor av frukt.
På höjden har den slutat att växa nu.
Inser att krukan nog är väl liten. Första året med tomat i kruka! 10 liter var tipset jag fick av plantförsäljaren "Almstugan blommor" i Julita.

Jag har för övrigt mer tumme med blommor än med grönsaker! huh.gif smile.gif
Anna Maria
Jag har läst ett gammalt trädgårdsmästarknep om tomater som jag praktiserar, att vattna jämnt (annars spricker frukterna) men inte för mycket. För mycket vatten ger vattniga och smaklösa tomater. Och mina smakat jättemycket... Jag vattnar nog gurkorna dubbelt så mycket som tomaterna, de står mittemot varandra i jordbäddarna i växthuset. Jag gödslar någon gång ibland med nässelvatten eller Biobact, varannan vecka ungefär. Jorden i växthuset är välgödslad och jag tänker mig att det räcker långt.
De godaste tomaterna (fast spruckna) fick jag förra året, de växte i mitt växthus som jag flyttade ifrån i min gamla trädgård. Huset såldes inte förrän i november och vi åkte och skördade då och då, och eftersom det är flera mil emellan så vattnades det inte överdrivet mycket precis. Fantastiskt smakrika tomater.

Maria utanför Enköping
myskmadra
Nu fick jag en tankeställare. Jag lyckas ju bra med gurkan! Kanske dränker jag plantorna! I och för sig så har jag iår för första gången dem i krukor och de torkar ju ur snabbare - särskilt så varmt och soligt som det har varit åtminstone här en period.
Fast några spruckna tomater har jag inte haft .... huh.gif
kricke1
Änvänd ko/häst gödsel så växer det bra biggrin.gif
myskmadra
Nu börjar mina "Yantarnyi" att mogna. Först ut av 6 plantor. Det ska bli spännande att få smaka! Jag är lite sugen på att gödsla med biobact men ska "hålla mig" ett tag tills jag kan smaka. smile.gif
jåj
Hej på er lite åsikter !

Algomin EKOLOGISK ! Biobact och naturligtvis det som kommer ur baken på kossorna.
Det som hönan lämnar är inte fel heller men luktar lite mycket ...
Detta är vad jag använt.

Lite åsikter och knep,
Gurka som vill vara torr om rothalsen, låt fröt växa i en kruka med mycket stora hål i botten oc ställ den ovan på jorden.

Sprukna tomater! Vist det finns sorter som spricker mer eller mindre lätt men de flesta spriker om de får hänga kvar tillräkligt länge!
Min enkla läsning som fungerar ! plocka tomaterna lite tidigare och låt mogna någon dag i rumsvärme ... tja så enkelt är det för mig.
Jag använder ett österfönster där solen lyser in!, så vist kan det bli solvarma tomater.
Men en del sorter verkar omöjliga de spriker trotts att de till stora delar är gröna (Bifftomatr)

Kanske det eviga tjatet om ojämnvattning o.s,v påverkar men nu har jag erfarenhet av mer än 120 sorter tomater och de förlorar inte i smak på att plockas några dagar tidigare
wub.gif wub.gif

Lycka till
JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon