ewa zon 3
21-05-2006, 16:54
Har ett gråpäronträd på tomten som blommar vackert varje år och ger massor av frukt ungefär vartannat år. Fanns på tomten när vi flyttade in men tror att det är ca 15-20 år gammalt, stammen är ca 50 cm i omkrets och trädet ca 8-10 m högt. Tror att det skulle bli vackrast om det fick växa som det ville men det håller nu på och växer sig alldeles för stort för den plats det är planterat på. Har redan stammat upp det lite och tagit in grenarna lite. Valet är nu att beskära det rejält på något sett eller ta bort trädet. Vad göra?
/Ewa
Tag bort trädet. Hård beskärning på päron blir både ful och leder till att trädet drabbas av sjukdomar som gör det ännu fulare.
Beskär inte gråpäron. Ta bort det.
Håller med föregående talare. Höga päronträd som tagits ner till hälften ser så sorgligt rumphuggna ut tycker jag. Om det är ett träd på 4-5 meter du skulle vilja ha istället så finns det ju många vackra mindre träd att välja på.
ewa zon 3
22-05-2006, 08:07
Ok, förstod nästan det. Tycker det är jobbigt att ta bort levande friska träd

Förstår inte varför de planterade trädet överhuvudtaget. Vi har redan tagit bort flera fult motorsågsstympade träd som var alldeles för stora för den här tomten och platsen. I ett av träden hittade vi massor av stora spikar i stammen och i de stora grenarna, hur kan man göra så?
/Ewa
Powerowic
22-05-2006, 08:30
ta bort det om du måste är svårt att beskära äldre träd om de har varit obeskurna under lång tid
CITAT (ewa zon 3 @ 22-05-2006, 09:07)
Ok, förstod nästan det. Tycker det är jobbigt att ta bort levande friska träd

Förstår inte varför de planterade trädet överhuvudtaget. Vi har redan tagit bort flera fult motorsågsstympade träd som var alldeles för stora för den här tomten och platsen. I ett av träden hittade vi massor av stora spikar i stammen och i de stora grenarna, hur kan man göra så?
/Ewa
I vissafall kan man mycket väl plantera ett träd som man vet kommer att bli alltför stort för en viss tomt, man kan ju njuta av trädet medan det växer upp och sedan bara ta bort det när det blir alltför stort.
ewa zon 3
22-05-2006, 09:19
CITAT (KURT @ 22-05-2006, 09:48)
I vissafall kan man mycket väl plantera ett träd som man vet kommer att bli alltför stort för en viss tomt, man kan ju njuta av trädet medan det växer upp och sedan bara ta bort det när det blir alltför stort.
Jo, så kanske vissa tänker, men för mig är träd något mer än en prydnad och när vi planterat träd så har vi valt sort och plats noga så att det kan få stå kvar där så länge det lever. Vissa träd behöver några år på nacken för att bli riktigt vackra tycker jag. Men jag förstår vad du menar, men jag är säker på att min man inte ställer upp på att plantera några träd för att sedan behöva ta bort dom när de blivit för stora. Inte efter de två stora träden han slet med i höstas
/Ewa
Jag förstår precis hur du känner, och gillar uttrycket "träd är mer än prydnad". För vissa av oss är det svårt att behöva ta ned en individ när den fått några år på nacken och dessutom velat bli stor på sin plats.
Men det är ännu värre att kapa ett päronträd för att reducera storleken.
Det man kan göra med minsta skada för päronet är att ta bort eller beskärningslyfta de nedersta grenarna, så att kronan kommer högre upp. Viss glesning i kronan kan man göra oskcå om det är ljusinsläpp man vill åt. Men all reducering för att påverka yttre kronformen blir ett elände för trädet. Då är det bättre att ta bort det och sätta ett annat, småvuxet träd.
På vilket sätt är ditt päronträd för stort?
ewa zon 3
22-05-2006, 21:45
Det växer bla ihop med ett äppelträd som står bredvid och det går inte att gå runt det för det står för nära häcken bakom och nu när jag låtit bli att korta in grenarna har det brakat i höjden vilket i sin tur leder till att det skuggar rabatter som behöver full sol. Tomten är helt enkelt för liten för större träd som behöver utrymme. Äppelträdet som är ett familjeträd är jag inte riktigt förtust i heller, personligen tycker jag inte det är så vackert med något olika blommningstid , olika äpplen och olika växtkraft i grenarna, men har under åren lyckats få till en någorlunda snygg krona. Det växer också ihop med häcken så vi får väl se hur länge det blir kvar. Träd måste man ju ha för att få intressanta skuggor och karraktär på trädgården. Men rätt träd på rätt plats blir så mycket bättre
/Ewa
OK, jag har inga fler tips.
Jo kanske, att det kan vara bra att unna sig ett speciellt träd när man måste ta bort ett annat. Persika kanske kan passa din tomt, de blir inte stora. Eller att byta en del av befintlig häck mot frukthäck, t ex päron. Har lagt in bilder här förut på päronhäck som du hittar med det sökordet.
ewa zon 3
23-05-2006, 09:35
Tack för tips om persika ska kolla upp det
/Ewa
Hannele
23-05-2006, 12:13
CITAT (Cilla @ 21-05-2006, 21:36)
Tag bort trädet. Hård beskärning på päron blir både ful
och leder till att trädet drabbas av sjukdomar som gör det ännu fulare.
Tja, jag kapade av mitt gråpäronträd och den är lagom hög och all frukt i plockhöjd. Inga sjukdomar.
Nu har jag även ympat kanelpäron på det.
mightyT
23-05-2006, 12:40
Fint det blev!
alltid kul när folk vårdar istället för att ta bort!
Visst är det ditt päronträd som står på berg, och som du när det var i tonåring tog bort en topp på som var ca 8 cm grov Hannele?
Alla träd växer under olika betingelser och behandlas därför olika. Det går att beskära ett päronträd så att det växer som ett äppelträd under en tid, men långiktigt innebär det problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.