Kristina zon 3
Någon som har en kreativ/annorlunda idé på vad man kan använda som stöd för perenner. Förra året insåg jag försent att de behöver bindas upp, så det blev lite halvhjärtade försök att rädda vad som räddas kunde. En variant blev jag dock väldigt nöjd med. Salixpinnar som korsar varandra hopbundna med en snygg knut. Men sådana kan man ju inte ha överallt. Hur gör du för att få till det snyggt. Det måste finnas en hel del roliga idéer.

Kristina
Alpiner i Halmstad
Gamla torra grenar och stammar av en, som plantorna själva kan söka stöd i. Grenarna smälte bra in bland växtligheten.
Vi använder också trädar från ett plastat zig-zag nät. rätar man inte ut trådarna riktigt får växterna natutliga hyllor att luta sig mot.
M.v.h. Bernt
Kristina zon 3
Hej Bernt

Bra idéer båda grenarna och nättrådarna. Tycker det blir finast att det antingen inte syns något av växtstöden eller att de är väldigt framträdande (avsiktligt gjorda). Grenar ska jag gå ut och plocka. Måste få fråga en sak till. Har varit inne och tittat på er hemsida och suckat wub.gif vilken underbar mur och trädgård. Vad är det för vita blommor du har på muren, ser ut som det vore två olika. Den idén vill jag gärna stjäla/låna. biggrin.gif

Kristina
Kajsa
Till höga växter eller en clematis, kan man spara sin julgran och ta av grenarna men inte ända in utan ha en krans av små grenar kvar.
wub.gif
Kerstin i Malmö
Förutom grenar så är armeringsjärn underbart! Jag gillar rosten och metallen i trädgården men vet att vissa får rysningar av det.

Till mina klematis har jag satt tre stycken armeringsjärn som får en knut (som maken tillverkar) som håller ihop dem upptill.

Jag har satt en stockros nu mitt i en rabatt med armeringsjärn som blivande stöd.

Ska också fixa något med armeringsjärn som skydd mot vattenslangen... Har en plattgång där jag drar slangen men på var sida om finns det planteringar som inte tycker om slangen. Där ska komma något skydd också.

Kerstin
Kristina zon 3
Underbart!!!! wub.gif Med rostiga armeringsjärn alltså. Borde ha tänkt på det. Förra året hittade jag en gammal pidestal i järn sådär härligt rostig och sliten. Den fick bo i en rabatt förra året inlindag med Krasse (vanlig flerfärgad) I år har jag sått Milkmaid, det tror jag blir ljuvligt. Bockar och niger för tipset.

Kristina

PS. borde bli ganska läckert att kröna järnen med en gammal gardinstångsknopp.
Magenta
Jag har ett gammalt solur som jag lät fjärilskrasse klättra i sommaren 2002.
I år har jag inte sått några krassefrön så det blir nog luktärter i soluret biggrin.gif
Alpiner i Halmstad
De vita kuddarna på vår klagomur är Iberis saxatilis. våriberis.
Vi använder också bockade armeringsjärn som klätterstöd för växterna.
Vi har också armeringsmattor som skydd mot hjortar och som stöd för klätterväxter.
M.v.h. Bernt
Helen i Skåne
Jag använder smala remsor av armeringsjärn som jag bara sticker ner i jorden under blommorna, i det här fallet pionerna. Det fungerar jättebra och syns knappt när det blommar och är grönt. Finns på bild i mitt album. smile.gif
Kristina zon 3
Hej Helen

Tittade på dina bilder, men såg inte några armeringsjärn, men det är väl meningen. Jo jag såg ju spaljeerna vi altanen, såg jätteläckert ut. Smala remsor säger du. Menar du att du tar en bredd av armeringsjärnet?

Tänkte på en annan sak också igår när jag röjde runt i uthuset. Där hängde en rulle med rostig ganska tjock ståltråd. Har en viss förkärlek för rostiga saker i trädgården. Borde man inte kunna göra en (halv boll) typ hanging basket, fast givetvis större hål. Skulle nog kunna funka ganska bra till några nävor jag har. Får nog testa det. Digitalkameran är på väg in i huset, så jag ska visa hur det blev.

Kristina
Helen i Skåne
Hej igen! Titta på bilderna i förstoring, de som heter något med pion så ser du det. Har använt 2 rutor i bredd och hela längden, ställer den på högkant direkt i rabatten, under blommorna. Fungerar himla bra! smile.gif [/FONT]
Gunvor Nilsson
Snyggt och praktiskt, Helen!
/tycker Gunvor
estet
Hej Helen i Skåne!
Tack för titten i ditt fotoalbum!
Nu vet jag hur vitsippor ser ut, där jag bor har vi inte sånt vilt.
Den där pergolan och altanen blir nog finfin.
Kristina zon 3
Hade väl inte ögonen med mej ordentligt. Jättebra idé. Gillar din altanpergola. (har gjort en liknande nu i vinter, så nu väntar jag bara på att allt ska växa upp.

Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon