Anki V
Jag har köpt en krusbärsbuske till min dotter och nu vill hon ha hjälp att gräva ner den. Ska den placeras lika högt som den står i krukan eller ska den ner djupare?

Det ser precis ut som om busken är "ympad" eller i alla fall så är det en "förtjockning" på stammen varifrån alla grena växer ut. I krukan är den aldeles ovan jorden.

Jag är helt värdelös på bärbuskar och har försökt söka efter svaret. tongue.gif

Tacksam för hjälp!

/Anki
Ophelia
Plantera den inte djupare än vad den stått i krukan. Jorden får gärna vara lätt dränerad med god humus.
Anki V
Tack Ophelia.

Ordentlig grop och jorden blandad med kögödsel på påse blir det bra?

Jag misstänker att det är ganska så bra dränerat för hela tomten ligger liksom på en slutning.

/Anki
Ophelia
Ja krusbär är inte så värst kinkiga. De är tvärtom ganska lättodlade. Vad som är bra att veta är att kvävegödsel ska tillföras sparsamt. Däremot gödsel med kalium kan vara bra. En dos med kompost och kogödsel på våren får den säkert att må finemang och ge goda bär. Se till att de inte blir alltför torrt. Bra stt är att täcka marken med gräsklipp kring busken.

Är sorten bra så går den att föröka med avläggare (busenkelt).
Anki V
Tack en gång till laugh.gif laugh.gif
Nu ska jag nog klara av det.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon