...för maken, som säger att hela stommen kan bli sned och då spricker glasen. Jag har ett vanligt med snedställda aluminiumlister på snedtaket. Har provat med de svarta clipsen man vrider in i listen men tyngden blir ju ändå. Hur gör ni? Skulle gärna vilja ha en stor ampel därinne.
AndreasBlomquist
21-05-2006, 18:16
Hej Maggan,
Jag vet inte riktigt vad du har för växthus men när jag köpte mitt Serralux (som fortfarande inte levererats) så hängde sig både jag och säljaren (Ulf) i en takstol för att visa hur mycket belastning den klarade av. Att du inte skulle kunna hänga dit en liten sketen ampel låter därför konstigt. Vi vägde ju nästan 200 kg tillsammans..
titti49zon6
21-05-2006, 19:09
Jag har massor med amplar hängande i mitt växthus Titta i mitt album växthus 2006 så ser du hur jag gjort har haft så sen jag köpte mitt 2000 och det håller trots snö och amplar Stången hänger i tunna kedjor fästa i stagen i taket
Maggan H
21-05-2006, 19:48
Bra förslag! Mitt växthus är modell äldre och fått, så jag vet inte vilken sort det är. Enl Willab inte deras. Det jag hade gjort var att hänga i snedskenorna, som inte du har titti, och som faktiskt är ganska klena. Men nu ska jag hänga upp en stång under taknocken, det måste ju hålla. Tack för era förslag!
jåj
22-05-2006, 21:38
Jag är inne på mitt tredje växthus och hänger i taket .... Om du använder "krokar" i varje skena låter det helt ok.
I mitt nuvarande har jag aaluminiumrör upphängda i hela växthusets längd och här blir det alla tomat, gurk och melonplantor hängande ! Amplarna är inte så tunga jämförelsevis ...
Ofta visas växthusen med en tråd hängande från gavel till gavel vilket är sämre.
Jag har alldrig skadat något i växthuset med för amplar eller andra tunga växter ...
Enda bekymren har varit stormar och frost som skadat fönsteröppnare.
JÅJ
Allis
26-05-2006, 14:16
Jag tog ett skaft av en borste och trädde igenom stagen uppe vid nocken. Sen hängde jag 3 stora pelargoner där. Lite högt kanske , men jag slipper slå huvudet i amplarna när jag går in iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.