Magdis
Mina frösådda stockrosor från förra året som skulle blomma så vackert i sommar har ruttnat allihop! sad.gif Vad kan man göra för att undvika det? Jag hade låtit dem stå orörda i sitt nedvissnade tillstånd och klippte inte ner dem förrän några veckor sen. Kanske det ändå var för tidigt? Kan man sätta nåt över dem för att inte fukten ska ta sig in och göra att de ruttnar?
netaave
Dom kan komma ändå om dom blommade förra året eftersom du inte rört dom.
Dom släpper ju alltid lite frö. Rör inte jorden så mkt där dom står men häll gärna på lite torvblandad jord som suger upp fukten.
Gåsis
Jag bor i zon 7 och här vill aldrig stockros övervintra. Frösår tidigt varje vår så dom blommar samma sommar. Mariaklocka är också hopplös, men däremot går digitalis jättebra utan täckning. Jag har riktigt genomsläpplig och sandblandad jord där tex lewisia trivs, men stockros bara inte vill.

/Åsa
Magdis
Då ska jag tänka på det till nästa år så att jag sår dem tidigare. Mina blommade ju inte förra året utan jag väntade mig blomning i år. Jag kan väl knappast räkna med att de jag frösått i år kommer att överleva vintern heller då. Om man skulle klippa ner plantorna till hösten och täcka över dem med torra löv och en engångmugg ovanpå, skulle de kunna klara sig från att ruttna då tro? Eller kommer fukten in likaväl underifrån?
Anki V
Vilken typ av rabatt har du dom i?

Jag har lärt mig både här på odla och av egen erfarenhet att upphöjda rabatter med väldigt god dränering är A och O när man odlar i högre zoner.

Kanske skulle du prova att ha dom på ett annat ställe där det är lite torrare. Mina står aldeles invid husväggen och verkar trivas förträffligt, jag bara täckte för vårsolen och började vattna tidigt.

Täcka med plastmugg tror jag inte ett smack på? Ruttnar det så ruttnar det "nedifrån" (tror jag blink.gif )

/Anki
Wilmer
Jag är mer förvånad att mina kommer år efter år som det verkar samma planta (växer på exaxt samma ställe). Trode inte de var perenna? De står i världens lera utan minsta dränering......Härdiga.

/ Wilma
kerstin z5-6
oooookeeey smile.gif Vi kör en gång till
Stockrosor är perenna -men inte i z5-7
De går utmärkt att övervintra i två år-som ny planta sommar -över vintern till blom nästa år MEN ..
De måste stå väldränerat
de ska ha granruskor på sej mot vårsol o mot att kladdas ner mot jorden av all snöblask
Då funkar det
Fö ruttnar de sällan -de torkar in i vårsolen, o kvar är ett mögligt gegg som en gång var roten -nu avliden
De ska alltså helst ha ett eller två vintergröna blad kvar under riset på våren -lyckas det kommer nya
Jag har övervintrat en hel del sen i fjol -stående i sina krukor , i pallkrage ovanpå enbart grus -ej nergrävda -gick fint smile.gif
Magdis
Det mögliga gegget lät välbekant. De stod i en rabatt intill altanen, ganska sandig jord är det där. Granris hade jag ju inte över dem så det är väl där vi har felet. Kanske jag gör som du Kerstin, och övervintrar dem i krukor i pallkragen.
kerstin z5-6
Nja , det var överskottet jag hade så -de flesta var i lerjordsrabatt , med lite grus i, med granmösssa på o de lever smile.gif
Lycka till o ge inte upp stockrosorna smile.gif
För även om man sår dem i jauari -blommar de förbålt sent första året omde hinner öht .. jag vill ha dem i juli! smile.gif
Gåsis
Nåja, jag gör precis som Kerstin har sagt och mina stockrosor har minsann varit vältäckta. Men lever dom för det? Nähä wacko.gif Men dom står planterade på det ställe där snön ligger kvar längst på våren, det kanske blir för blött fast det är sandigt.

/Åsa
Magdis
Idag när jag var ute och rensade ogräs i rabatten så såg jag att det hade överlevt EN stackars Stockros! smile.gif Hoppas den kommer blomma riktigt vackert för mig i sommar nu då!
titti49zon6
Har flera stockrosor i min rabatt som jag satte förra året bl.a niger och en rosa variant wub.gif
Dom får morgon och förmiddagssol och jag har inte täckt dom i vinter men dom kommer jättefint
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon