Full version: Tremastarblomma....
Anki V
På vägen hem från sommarstugan var jag och hjärtevännen in på en handelsträdgård.

Besök på sådana inrättningar är inte hjärtevännens favoritresmål sad.gif
(dröm kombin, Clas Ohlsson i ena planet och handelsträdgård med hyfsat sortement och kunnig personal i det andra planet.) wub.gif

I alla fall... sedan han sått där och suckade en (liten) stund så ryckte jag år mig tre krukor och ilade till kassan, med mig fick jag något som heter "Tremastarblomma". wink.gif Det var egentligen höstanemoner jag skulle ha.unsure.gif

Kan någon berätta för mig vad jag har köpt? 40 cm höga, full sol är allt jag vet + att blomman såg söt ut på bilden.

Sprider den sig hejdlöst?
När blommar den?
Kommer den att breda ut sig?
Hur stora är blommorna?
Är det någon som har en bild på en blommande planta, inte bara på själva blomman?

Mina kommer att stå i en söderrabatt med sol från 9.30 och skugga från en björk mitt över dagen.

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Har tyvärr bara bilder påsjälva blomman inte hela plantan. De växer som i tuvor och sprider sig inte hejdlöst men tuvan blir större och större år från år så ibland kan man behöva gräva upp och dela plantan. Ca 3cm är blommorna här. I juni-JUli + ev. en bit in i Augusti brukar de kunna blomma här hos mig i soligt och lite för torrt läge, varje enskild blomma är dock kortlivad men det brukar komma nya.
Gåsis
Här i zon 7 är tradescantian lite osäker i övervintring men för det mest går det bra. Däremot känner jag inte igen att tuvan blir så mycket större, det går mycket saktare än jag önskar. Men den blommar snällt från slutet av juli till augusti.

/Åsa
Anki V
Tack Åsa, den verkar ha ganska lång blomningstid då och det är viktigt för mina små rabatter i "stan".

Eftersom dom (rabatterna) verkligen är små så kan jag inte ha växter som har kort blomningstid. Det har jag inte "råd med". laugh.gif
/Anki
Gåsis
Det som blommar allra längst och villigast hos mig är blodnäva, stjärnflocka och fänrikshjärta. Jag delar om det är nåt du vill ha. Alunroten och hostan är fin hela sommaren. Lite lökar och cortusa från våren. Skicka PM om du önskar något. Fast jag kanske inte har så mycket, men det jag har det är rackarns härdigt biggrin.gif

/Åsa
Anki V
Jätterart av dig Gåsis wub.gif wub.gif Jag blir bara mer och mer imponerad av hur hjälpsamma och generösa människorna här på odla.nu är wub.gif wub.gif

Min rabatt här i stan är egentligen redan så full den kan bli laugh.gif laugh.gif .

Det är bara "girighet" som gör att jag vill ha mer och mer.unsure.gif + att jag lider av en oemotståndlig drift att bara lära mig mer och mer om perenna växter.

Jag skulle flytta en liten blodnäva idag några dm och nu jar jag lärt mig att även om det ser litet och beskedligt ut på ytan är rotsystemet gigantiskt. blink.gif

Höstanemonen skulle egentligen få stå där en "bortgången" ulleternell stod i fjol, nu står det tre Tremastare där och trängs.

Nästa år kommer jag att ockupera en del av bostadsrättsföreningens gräsmatta och göra rabatter där för att få plats för en bråkdel av det jag vill ha. laugh.gif
/Anki
kerstin z5-6

Söt blomma som passar i upphöjd rabatt med grusig men näringsrik jord smile.gif
virrevarv
Jag har två plantor av tre-mastarblomma, två olika ställen med lite olika förutsättningar. Tycker dom har en klädsam tuva och söta blommor som blommar större delen av sommaren. Försvinner lite i mängden för nya betraktare men jag värderar den högt. Jag rekomenderar den varmt!
Ewa L
Jag har mina i mitt mini-woodland, med tämligen sparsamt med sol. Lång blomningstid.
I mina anteckningar har jag skrivit: "Passar äv på naturtomt och i woodland. Skär ner efter blomn för nya blommor/slippa icke frökonstanta plantor".

Jag har Tradescantia anderson 'J.C. Weguelin' resp 'Osprey'.
Anki V
Tusen tack!
Nu vet jag allt och kan "brilliera" när bostadsrättsföreningens damerna går förbi min rabatt och undrar vad jag har där. laugh.gif laugh.gif
Det känns som jag gjorde ett riktigt bra impulsköp. wub.gif

Men jag vill fortfarande ha höstanemoner unsure.gif
/Anki
Margaretha
När vi tog över vår koloni fanns de överallt. Jag har hjärtlöst dragit upp mängder av självsådda plantor och har nu bara en "tuva" kvar - tror jag!

De är vackra på sitt sätt, men lite vingliga, tycker jag - om det nu inte kan bero på att det handlar om självsådda plantor? Och ganska törstiga är de också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon