linaloviza
Jag har ett sommarhus där vi är i alla fall en gång i månaden och hittills har jag inte haft några växter inomhus men det ser så tomt ut utan!

Jag funderar på om det finns några krukväxter man kan ha som tål att vara utan vatten under ganska långa perioder, hur är det med till exempel sådana gröna med feta blad?

Är helt novis inom området, alla tips mottages mycket tacksamt!
evelina
Garderobsblomma går utmärkt om den inte står i gassande sol förstås.
mayababy
har själv aldrig testat självvattnande krukor så jag vet inte hur ofta de måste fyllas på men...vore inte det en idé?? unsure.gif
Alexander-VG-zon3
ta tåliga växter som
katus,suckulenter,robusta palmer från torra områden som dadlpalm,kanareipalm, m.m . sen så kan man med vattningen då ha självvattnade som brukar räcka i ca1-2veckor . eller kan man köpa sånna semestervattnare med ett plaströr oftast grönt å sen en tyg bit som går igenom å man sätter ena änden i vatten å ena sticker i jorden räcker den med i 1-2veckor eller hur mycket vatten man ger . jag vet inte hur det funkar ni f¨å¨r själva kolla dom brukar finnas köpa lite var sommhelst wub.gif
Bob
Här är några tips som jag använder mig av för att slippa vattna ofta. Enkelt och billigt!
Hur ofta du behöver fylla på burkarna är beroende av typ av växt och hur stor burken är och givetvis hur varmt det är. Själv fyller jag på ungefär mellan 10-14 dag. Men sen klarar ju växten sig en 5-6 dagar till när burken är tom. Har ungefär 50 växter som vattnas på detta sättet och jag tycker det fungerar toppen. Har aldrig haft så stora och välmående växter, som dessutom är mycket lättskötta. Slipper springa runt och känna på jorden om de behöver vattnas. bara att fylla på närman har tid. Bara fördelar. smile.gif

Tyget som suger upp vattnet är gamla slitna sockar, som jag klippt i lagom remsor. smile.gif

Bob
CITAT (flaxss @ 22-05-2006, 10:29)
eller kan man köpa sånna semestervattnare med ett plaströr oftast grönt å sen en tyg bit som går igenom å man sätter ena änden i vatten å ena sticker i jorden räcker den med i 1-2veckor eller hur mycket vatten man ger . jag vet inte hur det funkar ni f¨å¨r själva kolla dom brukar finnas köpa lite var sommhelst wub.gif

"Semestervattnare" med plaströr och ett snöre i är bra, men..... efter en månads användning rutnar snöret och hela funktionen med vattentransporten lägger av. Bra om det gäller en vecka eller två, men i längden är den skräp. Har provat själv! mad.gif
linaloviza
Tack så jättemycket för era svar!!

Det var ju himla bra att jag hittade det här trevliga forumet!

Växter och trädgård har aldrig varit mitt område tidigare men nu har jag som ambition att lära mig både ett och annat.

(Bob, din uppfinning är ju genialisk)!
Biggan_
Bob, dina växter ser ju väldigt välmående ut men arrangemanget med plastburkarna är ju inte så estetiskt tilltalande och det ser lite ostadigt ut. Något som hade sett "lite" bättre ut är: en lång tät låda, typ balkonglåda, några distanser och ett galler ovanpå distanserna (det finns ju sådana där gröna, stadiga plastgaller eller nät att köpa i metervara). Vatten i botten, krukorna på gallret och tygbitarna ner i vattnet = samma princip men "lite" snyggare. Sedan fyller du på vatten efterhand men inte ända upp till gallret. Bara en idé jag fick, för växterna är verkligen fina.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Birgitta P @ 22-05-2006, 14:48)
Bob, dina växter ser ju väldigt välmående ut men arrangemanget med plastburkarna är ju inte så estetiskt tilltalande och det ser lite ostadigt ut. Något som hade sett "lite" bättre ut är: en lång tät låda, typ balkonglåda, några distanser och ett galler ovanpå distanserna (det finns ju sådana där gröna, stadiga plastgaller eller nät att köpa i metervara). Vatten i botten, krukorna på gallret och tygbitarna ner i vattnet = samma princip men "lite" snyggare. Sedan fyller du på vatten efterhand men inte ända upp till gallret. Bara en idé jag fick, för växterna är verkligen fina.

så tänkte jag med. intte så tilltalande med en gammal strumpa .
man kan ju ha det hur man vill hur snyggt eller fult man väljsre bara det är en tyg bit ner i en anna krukra .
Bob
CITAT (Birgitta P @ 22-05-2006, 14:48)

Tackar så mycket! smile.gif
Det finns många bra idéer om hur man kan lösa det på. Ditt var minst lika bra. smile.gif
Det jag visade var bara ett exempel. Sen har jag andra lösningar också, som är både stadiga och estetiska. Det är bara din egen fantasi som sätter gränsen för hur bra det blir. Måste tillägga att jag väljer burk efter hur tung växten är, så något problem med ostadighet behöver man inte få om man dimensionerar rätt. Har även två murgrönor som hänger, med varsin avskuren stor petflaska under sig. Det var inte så snyggt i början, men nu är båda flaskorna försvunna i all grönskan. Ett halvt kryddmått näring per liter vatten och det växer så du kommer att bli förvånad, om man jämför med att gå å slatta med en vattenkanna.

Lycka till! smile.gif

Jag måste laugh.gif laugh.gif lite, jag vet inte hur era sockor ser ut, men när jag klippt mina i smala remsor, så ser de ut som vilket "tyg" som helst. Och man behöver ju inte säga till folk som kommer hem att det är sockor. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon