Hej!
Undrar om det är nån som har beställt rosor från Rosenposten? Vad har det varit för kvalite på plantorna, transportsätt, fraktkostnad etc?
Har hittat alla rosor jag trånar efter där så om det är smidigt att få hit dom till Stockholm tänker jag göra ett försök.
tack,
Gunilla
kerstin z5-6
12-05-2003, 18:00
De är bra med fina rosor som är väl förpackade ..frakten är inget att säga om heller beror förstås på paketets storlek ..
100-120 sådär-Du kan maila dom o höra efter också..
Bara goda erfarenheter -spara kvittot dock ..ibland har de mycket jobb o inte full koll på vilka som betalt -en kopia är bra
hälsar K
Låter bra! Är kvaliten god är det definitivt värt det. Dessutom verkar ju priserna vara ganska låga om man jämför med andra postorderställen.
Tänkte mej bl.a en Climbing Mme Caroline Testout - nån som har erfarenhet av den? Den verkar ju vara både blommande under lång tid och väldoftande ... och sen är den ju väldigt vacker också!
Gunilla
Kerstin i Malmö
13-05-2003, 14:29
Har ingen erfarenhet av rosen du nämnde men har beställt två gånger av Rosenposten i fjor. Fina rosor som tagit sig bra. En från vårplanteringen ville inte men då fick jag en ny till hösten utan några problem. Har köpt 22 rosor därifrån som alla var fina när dom kom till mig. (Tyvärr har en dött under vintern men det är inte deras fel för den blommade och var fin hela sommaren).
Kerstin
Lotta Zon III
13-05-2003, 14:56
Skall se om jag kommer ihåg vad jag hört, har inga egna erfarenheter av Rosenposten.
Jag jagade runt efter Austinrosor av visst slag och var i kontakt med olika plantskolor i Sverige och diskuterade saken. Vi kom in på ämnet importerade rosor (från Danmark och England) och de svenska plantskolorna påstod att, bland annat "Rosenpostens" rosor var okulerade på en grundstam som inte var optimal för svenska förhållanden......kan kanske vara värt att ställa frågan vilken grundstam de står på? Kanske inte ett problem om man bor söderut, men längre upp? Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket som anses vara den säkraste grundstammen för svenska förhållanden.........
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2003, 15:02
Har för mig Rosenposten okulerar på flera olika grundstammar. Den som inte anses speciellt härdig är Laxa (som inte är samma ros som Rosa laxa).
Rosa canina och Rosa multiflora är nog de grundstammar som brukar vara vanligast i sverige, ibland kan det hända att Rosa rugosa används som grundstam för rosor i norra sverige men jag tror inte det är så vanligt.
Det borde gå att maila rosenposten och fråga vilka grundstammar de använder till de sorter man har tänkt köpa.
Mycket bra tips om grundstammar, det hade jag inte en tanke på!
Tack allihop,
Gunilla
kerstin z5-6
13-05-2003, 21:53
Dessutom kan du beställa dina rosor okulerade på canina och inte på laxa om du har ett kärvare klimat ..det tar bara lite längre tid att få vissa sorter då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.