Hej
Ni som har retreivers (eller andra jyckar för den delen) har ni råkat ut för fukteksem. Pappas Edison har fått ett irriterande eksem som han nu har kliat hål på och han ska hela tiden klia sig.
Hur löste ni det problemet?
mvh Ciczi
jag har råkat ut för det på min spaniel.
jag rakade runt såret, och såg till att det hölls torrt
min vvet. sa, att en blöt hund inte ska liga och självtorka, utan man torkar med hårtork. Då försvinner det.
sommarvärmen gör att fukten stannar kvar, så en "badhund" bör torkas när den kommer hem.
Är det irriterat så skulle jag nog råda er till att gå till veterinären och få en salva. Fukteksem kan vara väldigt besvärliga och plågsamma för hunden.
Whiskuchi
22-05-2006, 14:08
Min schäfer lider av det (eller nåt liknande, han biter sönder sig när han blivit blöt), det enda som hjälper när han fått riktigt ordentligt angrepp är kortison+antibiotika
(badförbud råder)
Airamya
22-05-2006, 15:51
Hade en Golden med eksemproblem. Provade allt men det blev bara värre o värre med tiden, böt till slut foder (utan gluten o annat som är vanliga allergener) och då blev han bättre.
Det kan vara så mycket det där, men det är ganska vanligt hos Golden fick jag veta. Vad är det för retriever du har?
Men som andra här säger - håll hunden torr om det är möjligt (upptäckte att han sällan fick eksem av sjövatten dock, det var kranvatten han reagerade mest på), smörj med kortison ifall det visar sig nödvändigt (kolla med veterinär först), och hjälp honom när det kliar som värst genom att inte låta honom klia sig, han förvärrar bara problemet. men klåda kan nästan driva en till vansinne, så har han väldigt jobbigt, klia då runtomkring eksemet, inte på det o inte för nära, det hjälper en del.
Min Golden lärde sig väldigt snart att han inte fick klia sig, så han kom alltid o bad om hjälp när det kliade hemskt.
Det finns ett medel som heter Vetalen.vet som lär vara väldigt bra (jag har dock inte provat det själv).
Lycka till
Pappa var hos veterinären i förmiddags med honom (ingen utställning nästa vecka). Vet. rakade bort hår och tvättade och sedan fick han smärtstillande droppar samt nån salva som skulle smörjas på. Dessutom var mamma på apoteket och köpte sårtvätt (vad det nu hette???)
Det ska nog bli bra nu med rätt behandling.
Edison är en tvåårig gul labrador. Kolla i mitt album för bilder.
mvh Ciczi
Airamya
22-05-2006, 16:36
ååh, vilken tjusig labbe!

Håller tummarna för att han ska bli bra nu
Så fort det blir ett litet sår och bakterierna får fäste så går det ganska fort ibland.
Det blir ett riktigt besvärligt eksem och man måste ge antibiotika för att få bort det.
Man kan prova med salva (Fuciderm), men om det inte hjälper så blir det antibiotika.
Om man märker att hunden kliar mycket på ett ställe, men man kan ändå inte se nåt eksem så kan man testa att bada med schampoo.
Det kan ju vara så att hunden badat i nåt smutsigt vatten (inte särskilt ovanligt för retrievers) som gör att klådan börjar.
Det som Airamya beskriver tolkar jag mer som kroniska eksem och hudproblem.
Om jag uppfattar ditt inlägg rätt så handlar det om våteksem/HotSpot som din pappas hund drabbats av.
Airamya
22-05-2006, 16:47
Jo, det är nog riktigt. Det är skillnad på eksem o eksem.
Anita har helt rätt.
Japp, hotspot är det.
Men visst är han en tjusig kille. I går kom han och besökte (med pappa och mamma) på skolans öppet hus, Alnarpsdagen. Han blir så glad när han ser folk han känner och jag blir lika glad när jag ser honom så när jag gick och mötte Eddie så sa jag hejsan älsklingen...
Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.