tarzan
Hejsan !
Snart dax för blomlådor,
I flera år har jag haft samma blommor i lådorna på altan.

Nu vill jag ha nå annat,

Har ni nå bra förslag över fina kombinationer.

Solen ligger på nästan hela dagen. wacko.gif
jennyp
Vad har du haft innan? (så att man inte föreslår samma igen) smile.gif
tarzan
Tidigare så har jag haft petunia, Häng lobeloa och häng petunia
catlady
Jag har sått från frön för första gången i år och har små zuluaster, roseniberis och ageratum-bebisar på gång. Fast jag vet ju inte hur det kommer bli än blink.gif smile.gif
noora
Jag gillar kryddtagetes, de blommar länge (tills frosten tar dem) och har en trevlig citrondoft smile.gif Eftersom de är gul-orange vill man gärna kombinera dem med något blått. Där har jag inga tips eftersom jag inte lyckats så bra med de jag provade (penséer och praktveronika), men i en plantskola kan man säkert hitta något trevlgit. Jag har även haft ringblommor i balkonglådorna, de är så härliga när de blommar och blommar också tills frosten tar dem om man plockar bort alla överblommade blomställningar.
jennyp
Jag är ju tagetes-freak så jag tipsar om att blanda ett par sorters tagetes i mitten, kanske lite slingerkrasse eller fjärilskrasse som kan klättra över räcket och in mot balkongen en liten kant av låga blommor som tex dorotea. Dorotea Lunette är jättefin ihop med tagetes tycker jag.
Linda_A
Jag får väl säga pelargoner!

Riktigt läcker vore om man kunde få till något som ens liknar de balkonglådorna som brukar finnas i Europa.

Hittar inga bilder bara därför, men har några fina i några av mina pelargonböcker. laugh.gif
Ophelia
Jag ska ha djungel så jag har hjälmböna i två olika bladfärger, ipomoea i tre färger och lejongap. I år har jag valt vitt, brokbladigt, cerise och violett samt rödlila.
Merlin
Hur vore det med såna här maffiga röda hängpelargoner som de har söderut? Tyvärr vet jag inte vad de heter, det är iaf inga kaskadpellisar utan dom blir större än de svenska sorterna. Nån som fattar vad jag menar blink.gif blink.gif
Tjoppa
Nu vet jag ju inte vad du har haft för blommor, men i år har jag valt att ha surfinia (hängpetunia), dahlia och lobelia.
Lådorna kommer att bli jättefina i sommar när surfinian och lobelian har vuxit och döljer fula lådorna tror jag.
Linda_A
CITAT (Merlin @ 22-05-2006, 23:00)
Hur vore det med såna här maffiga röda hängpelargoner som de har söderut? Tyvärr vet jag inte vad de heter, det är iaf inga kaskadpellisar utan dom blir större än de svenska sorterna. Nån som fattar vad jag menar blink.gif blink.gif

Jag fattar exakt vad du menar. Det var en sån bild som jag försökte hitta.
laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon