LBjörkman
Planteras ut när frostrisken är över, när det blivit lite varmt i jorden osv står det ofta i olika beskrivningar. Ja men NÄR är det då???
De sk järnnätterna brukar väl vara kring 10 juni har jag hört. Ska man vänta med allt till efter eller ?

Kan man t ex plantera ut kryddor och perenner utan att täcka nu?

blink.gif
Alexander-VG-zon3
vilka kryddor handlar det om någar av dom kan ta nån frostnatt . men om du planterar ut nu så får du ju skydda då natten kommer med frost wub.gif
Gurkan
CITAT (LBjörkman @ 22-05-2006, 09:35)
Planteras ut när frostrisken är över, när det blivit lite varmt i jorden osv står det ofta i olika beskrivningar. Ja men NÄR är det då???
De sk järnnätterna brukar väl vara kring 10 juni har jag hört. Ska man vänta med allt till efter eller ?

Kan man t ex plantera ut kryddor och perenner utan att täcka nu?

blink.gif

När/om det kommer några järnnätter vet jag inte men du berättar inte om du bor i Ystad eller Kiruna ... det kan vara en "viss" skillnad berodende på var man bor.

Många av mina tomater står ute sen flera veckor tillbaks och dom är bland de allra känsligaste för frost.

Berätta var du bor så kan folk som håller till nära dig berätta hur dom brukar göra.
jåj
Hej LBjörkma, Precis som gurkan skrev det är väldigt beroende på var du bor när sista frostnatten kommer .... dessutom varierar det år från år ...

Inte blev det lättareav detta ...
En räddning om det kommer oönskade frostnätter är fiberduk ett eller flera lager.

Hav tröst det hjälper inte att plantera ut tidigt växterna stannar ofta helt i växten och kommer igång när värmen återvänder.
Men är problemet platsbrist inne så är det en möjlighet att flytta ut redan nu i Göteborg men men flera frostnätter kan komma de närmaste veckorna.

De sena frostnätterna järnnätterna kommer molnfria klara nätter då det är vindstilla TV vädret brukar varna ....

Hoppas du blir lite klokare, men att spå väder ....
JÅJ
kerstin z5-6
perenner om de är avhärdade och någorlunda vuxna - är ok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon