cinapuff
22-05-2006, 11:53
Har både köpta och "hemsådda" gyllenbärsplantor, och frågan gäller de hemsådda..
De största av dem är väl ca 15-20cm höga nu och några av dem har redan blomknoppar längst upp. Ska jag verkligen låta knopparna sitta kvar eller ska jag nypa bort dem så att plantorna kan lägga energin på att växa til sig lite istället? De känns liksom lite väl små för att gå i blom redan..
Och vad kan jag göra för att de ska växa till sig lite snabbare?
De står inomhus i ett söderfönster (som står på glänt), och får vatten och gödning regelbundet..
Tack på förhand!
Mvh
Cinapuff
Whiskuchi
23-05-2006, 14:46
*knuffar upp*
Jag undrar också om man ska nypa av knopparna så länge plantorna är små..
Åsa, mälardalen zon 2
23-05-2006, 16:43
Jag brukar låta dem få ha sina knoppar kvar, mina plantor brukar också få sina första knoppar i den storleken. De brukar sätta fart att växa rejält när de får stor jordvolym när man planterar ut dem.
ingrid fuxwall
23-05-2006, 21:19
Här inte alls hemma i denna tråden men kan inte låta bli att berätta att nu har jag toppat mina fjorårsplantor och satt i vatten.
De jag toppade i april tog lång tid på sig att få rötter men de som klipptes förra veckan har redan börjat få - vad mycket plantor jag får.
ingrid
Physalis skickar ju upp max en blomma i varje bladveck/grenklyka. Det blir ju inte som på tomater att det kommer en klase på en gång. Så nya blommor kommer vartefter den växer och får nya blad, så jag tror inte att det är så betungande för den.
Min brukar både växa och blomma och ha bär samtidigt och den blir både stor och får mycket bär, och jag har aldrig toppat den. Bara klippt ner den på vintern.
kristianzon3
24-05-2006, 11:55
sådde mina physialis i februari och har haf dem i söder fönster och de både blommar, bär frukt och jag har plockat mogna frukter på dem. Har inte plockat bort några knoppar.
Ophelia
24-05-2006, 14:20
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-05-2006, 22:19)
Här inte alls hemma i denna tråden men kan inte låta bli att berätta att nu har jag toppat mina fjorårsplantor och satt i vatten.
De jag toppade i april tog lång tid på sig att få rötter men de som klipptes förra veckan har redan börjat få - vad mycket plantor jag får.
ingrid
Och vad mycket goda härliga små bär du kommer att få
Whiskuchi
24-05-2006, 14:53
Ni som sparar era plantor över vintern, hur förvarar ni dem? Svalt och ljust antar jag, men hur svalt och ljust?
ingrid fuxwall
24-05-2006, 17:37
CITAT (Whiskuchi @ 24-05-2006, 16:53)
Ni som sparar era plantor över vintern, hur förvarar ni dem? Svalt och ljust antar jag, men hur svalt och ljust?

De har stått ljust i fönster. Nu har vi ju inte så varmt inne på vintern men alltså ingen speciell förvaring.
ingrid som inte vet hur andra gör
malin72
31-05-2006, 20:26
nu är det väl ändå försent att så några???? blir så sugen men antar att jag måste vänta till nästa sommar
Whiskuchi
31-05-2006, 20:31
CITAT (malin72 @ 31-05-2006, 21:26)
nu är det väl ändå försent att så några???? blir så sugen men antar att jag måste vänta till nästa sommar

Det finns färdiga plantor att köpa i en del handelsträdgårdar
malin72
31-05-2006, 21:03
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.