Full version: Hundbajs
SannaLasso
Om nån vecka får jag hit min systers tre hundar. De ska vara här under en-två månader beroende på hur snabbt systern repar sig efter en operation.

Min trädgård är inhägnad och jag är inte särskilt morgonpigg så jag har tänkt att bara släppa ut hundarna i trädgården för sina toalettbestyr på morgonen. Koppelpromenaderna får komma senare på dagen när jag har piggnat till ordentligt. smile.gif

Nu lär det ju bli en del morgonkorvar på gräsmattan (hundarna är små så det blir inga stora lass) och jag undrar om jag kan lägga dom i komposten eller om jag måste kasta i soptunnan eller spola ner i toan.

Någon har sagt att hundbajs inte duger som växtnäring men vet någon varför, om det nu är så? Grisar och människor producerar väl ungefär samma slaggprodukter som hundar och sån gödsel är ju användbar av lukten på åkrarna att döma. wacko.gif

Alltså: Är det nån idé att kompostera hundbajs för senare bruk?
KURT
Man bör inte använda avföring från närbesläkatde djur (risk för överföring av parasiter) direkt på växande gröda. Men hund är inte nära släkt med människor och lägger man det i kompost först så bör det inte vara något som hellst problem, man komposterar ju från mulltoor. Dessutom lär det inte bli några större mängder, oavsett hur stora hunderna är!
Whiskuchi
Helt okej, så länge de komposteras ordentligt iaf smile.gif
SannaLasso
Tack för hjälpen!

Jag lägger det i komposten mot skogen så inte grannen klagar på lukten. För jag antar att det inte är så lyckat att lägga i komposttunnan vid vägen...där häller jag i fina daggmaskar istället. wink.gif
Green Thumb
En annan bra sak med hundbajs - Jag brukar lägga ut lite i rabatterna. Bajset håller bort rådjuren. Jag får ha krokusarna i fred! T.o.m. grannarna ber om lite till sina växter för samma orsak.
KURT
CITAT (Green Thumb @ 25-05-2006, 23:46)
En annan bra sak med hundbajs - Jag brukar lägga ut lite i rabatterna. Bajset håller bort rådjuren. Jag får ha krokusarna i fred! T.o.m. grannarna ber om lite till sina växter för samma orsak.

Katterna kanske också undviker rabatten?
IceCube
CITAT (KURT @ 26-05-2006, 10:31)
CITAT (Green Thumb @ 25-05-2006, 23:46)
En annan bra sak med hundbajs - Jag brukar lägga ut lite i rabatterna.  Bajset håller bort rådjuren.  Jag får ha krokusarna i fred! T.o.m. grannarna ber om lite till sina växter för samma orsak.

Katterna kanske också undviker rabatten?

Knappast. Katterna kanske kommer vilja komma dit och se vad det är som inkräktar. Antagligen kommer de också försöka dölja lukten = massa grävande.
ingrid fuxwall
CITAT (Green Thumb @ 26-05-2006, 00:46)

En annan bra grej är att det drar till sig sniglar och sedan är det bara att gå dit och klippa dem.

ingrid
skäran
CITAT (SannaLasso @ 22-05-2006, 13:03)
Om nån vecka får jag hit min systers tre hundar. De ska vara här under en-två månader beroende på hur snabbt systern repar sig efter en operation.

Min trädgård är inhägnad och jag är inte särskilt morgonpigg så jag har tänkt att bara släppa ut hundarna i trädgården för sina toalettbestyr på morgonen. Koppelpromenaderna får komma senare på dagen när jag har piggnat till ordentligt. smile.gif

Nu lär det ju bli en del morgonkorvar på gräsmattan (hundarna är små så det blir inga stora lass) och jag undrar om jag kan lägga dom i komposten eller om jag måste kasta i soptunnan eller spola ner i toan.

Någon har sagt att hundbajs inte duger som växtnäring men vet någon varför, om det nu är så? Grisar och människor producerar väl ungefär samma slaggprodukter som hundar och sån gödsel är ju användbar av lukten på åkrarna att döma. wacko.gif

Alltså: Är det nån idé att kompostera hundbajs för senare bruk?

när det gäller avföring från människan så finns de flesta näringsämnena i urinen, tror även det gäller andra däggdjur.
Åsa, mälardalen zon 2
Är du säker på att hundarna gör ifrån sig i en trädgård??? Bara undrar, de hundar vi har haft har fått lära sig från början att man inte gör ifrån sig i trädgården. Den förra hunden blev det problem med när hon hälsade på mig när jag bodde i Skåne och alla gräsytor runtomkring var klippta vilket för henne betydde absolut förbjudet att göra ifrån sig så vi fick gå en bra bit med henne tills man hittade ett dike med långt gräs där hon kunde sätta sig.
Inga från Närke
CITAT (SannaLasso @ 22-05-2006, 13:03)

Någon har sagt att hundbajs inte duger som växtnäring men vet någon varför, om det nu är så?

Grannen har i många år lagt hundbajset under deras syrenbuske och den växer och blommar så fint varje år. Bladen är väldigt gröna och grenarna väldigt grova, blommorna mycket större än en annan granne som har samma syren. Nog inns det gödning i hundbajset så lägg den du i komposten och ta vara på den senare.
Henrik_
hur kan du vara så säker på att syrenen har glädje av skiten för att den växer bra?... det kan finnas många andra osaker
Ras Martin
Men man kan ju i alla fall utesluta att det är skadligt för syrenen med hundbajs.

Jag har lärt mig någonstans att avföring djur som äter kött inte är lika bra som från växtätande djur. Jag har för mig att några ämnen ackumulerades i jorden. Också att de köttätandes avföring innehåller mer parasiter.
kerstin z5-6
Nej tack . Jag håler mej till gräsätare som kor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon