ester
Jag använder fiberduk över mina pallkragar för att hålla katterna borta tills sådden kommit upp ordentligt. Duken räckte inte till alla kragarna utan över en la jag ett fågelnät. Fanns ju inget för fåglar under (lök) så jag trodde inte att det skulle kunna skada någon.
Nu hade löken kommit upp så pass att kragen inte längre var lämplig toalåda åt katterna. När jag tog bort nätet såg jag till min fasa att det satt ett djur fastsnurrat inne i. sad.gif En padda som hade fastnat med huvudet och vridit sig runt så många gånger att den såg ut att vara på väg att strypas. Nätet var som en trasslig korv runt halsen (har paddor hals??) på stackaren.

Jag klippte bort nätet så nära inpå som jag vågade. Ville ju inte riskera att klippa i paddan elelr att sticka den med saxen. Eventuellt finns det en enkel tråd kvar runt halsen, men den är ganska mjuk och töjbar så jag tror inte att det längre finns någon riska att paddan stryps. Jag hoppas att den inte blev så allvarligt skadad utan att den kan återhämta sig.

Fågelnätet ligger i soptunnan och det ska inte köpas något nytt!
pejori
tur att du han se den innan den ströps.... wub.gif
noora
Hade du nätet direkt på marken, eller var det upphängt?

Jag har haft nät över jordgubbslandet sen förra året, och varken grodor, paddor eller fåglar har fastnat i det, men jag har det upphängt över en "tunnel" av plaströr och ganska spänt eftersom jag antog att djuren inte trasslar in sig lika lätt då. Men jag kanske har fel unsure.gif
ester
CITAT (noora @ 22-05-2006, 17:13)
Hade du nätet direkt på marken, eller var det upphängt?

Jag har haft nät över jordgubbslandet sen förra året, och varken grodor, paddor eller fåglar har fastnat i det, men jag har det upphängt över en "tunnel" av plaströr och ganska spänt eftersom jag antog att djuren inte trasslar in sig lika lätt då. Men jag kanske har fel unsure.gif

Nätet låg i en stor driva uppe på pallkragen, men ett litet hörne hade förmodligen blåst ner på marken. Kragodlingen är 2 pallkragar hög så jag tror inte att paddan kunde ha hoppat upp i pallkrageodlingen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon