jesse
Hej på er,

Jag har för första gången planterat kålväxter, broccoli och savoykål.

Min fråga är:
Hur rädd behöver jag vara för kållarver?

Man kan ju alltlid lägga fiberduk över för att fjärilarna inte skall kunna lägga ägg. Men jag tyckert inte det ser så roligt ut, halva nöjet är ju att se sina plantor varje dag utan att behöva lyfta fiberduken...

Jag har funderat på att göra som en bur med insektsnät och sätta över plantorna. Vad tror ni om det?

Är det nån som har erfarenhet av detta och hur man skall göra för att intte få kållarver.
KURT
Det fungerar säkert med nät också. Men man kan klara sig utan att täcka alls också. är det kålväxter med stor bladmassa så brukar man hinna se larvgnaget innan de hunnit göra alltför stor skada, och man kan plocka larverna. Dessutom kan man klämma de gulaktiga äggen som läggs på undersidan, men då måste man vara ganska uppmärksam. Men är man bara uppmärksam så klarar man sig utan att täcka.
rosita
förra året sådde jag broccoli, grönkål och mangold. Det blev inte mycket av det p g a fjärilslarverna. mad.gif Jag kollade och kollade efter ägg, jag hittade en hel del också, men en del blev ju mask. sad.gif Nåväl, jag gick på larvjakt, men de är så pyttesmå i början och svåra att upptäcka. sad.gif Så till slut var det många stora larver mad.gif och de åt friskt mad.gif

I år odlar jag broccoli, grönkål, japansk och kinesisk kål och mangold under väv. sad.gif Det ser inte så roligt ut, men allt för att lura fjärilen! rolleyes.gif
Nästa år ska jag använda odlingstunnel, eftersom det ser lite roligare ut. smile.gif Trots allt blir det ju lite varmare under täcket. smile.gif Jag köpte tunnlarna på plantskolan och modellen är bra uttänkt: det är lätt att vika upp i ena sidan när man rensar t ex, eller bara vill titta på skapelserna wub.gif
Men en bur med insektsnät kan nog funka bra! Prova du och berätta gärna för oss hur det går! sleep.gif
jesse
Det blir nog en bur med insektsnät. Frågan är bara var man kan få tag på nät i metervra. Det lär ju gå åt en hel del.

Jag funderar på att spänna upp nätet ungefär som ett tält. kanske med kardborre knäppningar för att sluta tätt.....
ingrid fuxwall
Tidigare år hade jag många kålväxter och ägnade timmar åt att plocka larver - trästlöst och eftersom larverna sedan gav sig på både sallad och annat så har jag fått sluta med den typen av odling, synd!
myskmadra
Det ska finnas en odlingsväg som passar just för kålväxter i handeln.
Tydligen trivs kål bättre med lite luftigare än med den vanliga fiberduken.
Kanske du kan använda dig av den?
marskattan
Jag har oxå haft problem med kål-larver och tänkte "snickra" ihop någon form av tunnel med vp- rör (el-rör) samt fiberduk. Egentligen hade jag tänkt använda mig av Rättviksknuten för att få ihop det, men hinner nog inte vänta på att beställa dom. Ska försöka få den här tunneln färdig i helgen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon