catlady
Jag undrar om någon ville tipsa mig om personer på forumet med fina balkongbilder? Letar efter inspiration både med inredning och växtval, och vill gärna se hur andra har det! smile.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag skulle med vilja se bilder^^
jennyp
Min balkong är en enda röra just nu men några bilder finns här: http://jenny.lightsoft.se/bilder/balkong/maj.htm

Bilder på hur det har sett ut tidigare finns några av här: http://jenny.lightsoft.se/bilder/balkong/tidigare/
Tjoppa
Alla mina bilder i mitt album är från min balkong.
Många är relativt nyplanterade och har inte hunnit växa till sig riktigt ännu, men de är fina ändå. rolleyes.gif
Kolla in där om du vill.

Den här tycker jag är jättefin, med blomstertobak, stjärnöga och vit & blå lobelia. Den kommer nog att bli superfin när den växer till sig.
Jill-Ulrika
Får väl tipsa om mitt album då wub.gif
Men mest för att jag gillar att visa mitt album, snarare än att det skulle vara fråga om särskilt fina balkongbilder rolleyes.gif

Tjoppa: Din blomstertobak är jättefin! Själv har jag sått min blomstertobak men den är så långsam och jag är rädd att den inte på långa vägar blir så fin som din. Några tips? unsure.gif
Tjoppa
CITAT (Jill-Ulrika @ 23-05-2006, 12:32)
Tjoppa: Din blomstertobak är jättefin! Själv har jag sått min blomstertobak men den är så långsam och jag är rädd att den inte på långa vägar blir så fin som din. Några tips? unsure.gif

Jag kan ju bara säga att jag har fuskat och köpte färdiga plantor i år. biggrin.gif
catlady
Jill-Ulrika, jag älskar din balkong! Ser den likadan ut i år? Önskar att vi också hade en lite mer skyddad variant, med åtminstone en vägg. Men allting på balkongen här blir alldeles förblåst och dyngsurt när det regnar.. sad.gif
jennyp
CITAT (catlady @ 23-05-2006, 13:22)
Jill-Ulrika, jag älskar din balkong! Ser den likadan ut i år? Önskar att vi också hade en lite mer skyddad variant, med åtminstone en vägg. Men allting på balkongen här blir alldeles förblåst och dyngsurt när det regnar.. sad.gif

Ni kan inte sätta upp skydd av något slag? Jag sätter upp lite tåliga slingerväxter som solskydd i år jag smile.gif
catlady
Jag har odlat det mesta från frö i år så det finns inte mycket skydd för dem... Senare i sommar kommer väl luktärterna och tomaterna bli ganska höga, men det räcker ju inte - och då är ju förhoppningsvis redan väderproblemen över. Jag har fått tipset att skaffa vind/solskydd i form av tyg och det kanske jag ska göra, också för att slippa lite av gatubullret och minska insynen. Har ni några bra tips på var man hittar bra skydd till balkong?
Jill-Ulrika
CITAT (catlady @ 23-05-2006, 13:22)

Ja, jag har haft tur med mitt balkongläge, jag vet inte hur jag skulle klarat ett blåsigt norrläge. Särskilt med mitt tålamod, eller snarare bristen av, ska jag väl säga. wink.gif

Tyvärr har balkongen inte fått samma fason som förra året, trots att ambitionen och kunskapen blivit större. Men det är på gång och det gror lite varstans här i lägenheten:)

Det där med att sätta upp vindskydd på balkongen är en bra idé! Risken är väl att ett vindskydd i tyg lätt bli som ett segel, så det gäller att fästa det ordentligt. Eller ha något som lättare släpper igenom vind som en pilspaljé eller något liknande?
catlady
Vi har en sådan besvärlig balkong som slutar mitt på söderfönstret, dessutom på den sidan där vinden oftast ligger på. Sätter man upp ett vindskydd där så blockerar man både ljus och utsikt, skitstörigt. mad.gif
Men där är en öppen del mellan räcket på balkongen och plåten runt balkongen, längs med hela, på 15-20 cm - den ska i alla fall få canvas idag! (Jag ska fästa den ordentligt!)
Jag har också satt upp ett mer genomsläppligt tyg på sidan av en trådhylla jag har på andra sidan balkongen. Den ger bara kanske 40 cm skydd närmast väggen, men hjälper åtminstone plantorna som står i den hyllan...
Problemet med en liten balkong är ju att man försöker bygga på höjden, men då blir ju allt mer utsatt.
Snart ska jag publicera lite bilder på balkongen, det är ibland lite svårt att beskriva i ord!
smile.gif
annsve
CITAT (catlady @ 23-05-2006, 14:03)
........ Jag har fått tipset att skaffa vind/solskydd i form av tyg och det kanske jag ska göra, också för att slippa lite av gatubullret och minska insynen. Har ni några bra tips på var man hittar bra skydd till balkong?

IKEA har ett bra balkongskydd som du lätt spänner upp med hjälp av stripes. Ännu bättre blir det om du köper extra öljetter och slår i så att det blir lite tätare mellan stripsen.

Hittade ingen bild på Ikeas sida men om du har kvar sommarkatalogen så finns de med där, hette Koljön eller något liknande och kostade ca 150 kr/styck.
Allis
CITAT (jennyp @ 22-05-2006, 19:36)
Min balkong är en enda röra just nu men några bilder finns här: http://jenny.lightsoft.se/bilder/balkong/maj.htm

Bilder på hur det har sett ut tidigare finns några av här: http://jenny.lightsoft.se/bilder/balkong/tidigare/

Åh vilka vackra bilder!!!!! Vad har du för kamera?
wub.gif
jennyp
I dag ser balkongen ut så här:
http://jenny.lightsoft.se/bilder/balkong/27maj.htm

Kameran jag har nu är en liten skrutt - en Sony DSC-W5. Innan hade jag en ännu skruttigare Olympus. wink.gif
Alexander-VG-zon3
oj här har man inte hängt med alls wink.gif
ska titta på alla bilder nu å komemr sen igen wub.gif
Alexander-VG-zon3
fina bilder wub.gif
jag vill med ha en balkong
Summer Snow
Igår blev jag klar med min balkong. Den ligger lite hopplöst i ett nord-öst läge. Det som trivs bra där är Flitiga Lisor, Palettblad, Fuchsior (som hänger i amplar och syns inte på fotot), Snöflinga och Klockranka. Klockrankan brukar inte blomma så mycket men täcker in spaljen med en härlig grönska. Jag hoppas att det blir riktigt lummigt och fint om några veckor. Det blå skynket är ett duschdraperi som jag har klippt och sytt så det passar till bänken. Jag förvarar vattenkannor, krukor mm där.

catlady
Så himla fiiiiin! wub.gif Men jag måste fråga; du har väl inte odlat från frön där va? För allt jag har på balkongen är satt i år och jag har inte en tillstymmelse till blomma någonstans än. J-vla pissväder mad.gif
Gurkan
För två år sen hade jag en inglasad balkong på 10:e våningen med utsikt över Malmös betongdjugel ... på balkongen var det grönsaksdjungel.

Album, balkongbilder
catlady
Very tjusigt! Har du flytt staden nu då? smile.gif
Gurkan
CITAT (catlady @ 31-05-2006, 15:23)
Very tjusigt! Har du flytt staden nu då? smile.gif

Jäss, nu bor jag på rediga bonnalandet. Jag är färdig med stan en gång för alla ... tongue.gif
Linda_A
På min balkong råder det mera oreda känsla.

catmilla
Här kommer min balkong. De tomma hyllorna är till för mina kissekatter att sitta och spana på fåglar från. Nätet är också där för deras skull.
Balkongen är inte riktigt färdig ännu, jag väntar på en vinranka och en rabarber men sen är den klar för i år!

Majvor
Så här såg min balkong ut förra året.

Balkongen 2005

Man kan fika där...:-)

*Stintan*
Vilka fiina balkonger ni har och särkilt din catmilla blir jag avundsjuk på. Den får mej att längta efter katt igen wub.gif

Min balkong förra året såg ut så här och jag är glad att jag bor nederst så att ingen störs av att jag hänger blommorna utanför tongue.gif då balkongen är så smal så det skulle bli svårt att få plats att sitta där annars

I år har jag inte kommit så långt ännu
Tjoppa
CITAT (Majvor @ 06-06-2006, 22:54)
Så här såg min balkong ut förra året.

Balkongen 2005

Man kan fika där...:-)

Gud vilken fin balkong du har!
Dock lite liten för bortskämda mig. laugh.gif
Puffsan
Här är bilder på min balkong.. Lite suddiga och så, men i alla fall. Det är en inglasad balkong i österläge.. Vad gäller krukplanteringen så tar den sig.. I den beiga "skålen" planerar jag att plantera suckulenter i olika former. Andra idéer tas emot med glädje! Gärna inget som behöver supermycket omvårdnad, är ganska mycket hemifrån. tongue.gif

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...13&uuid=puffsan
catlady
Catmilla, dina katter måste älska den balkongen! wub.gif
catmilla
CITAT (catlady @ 07-06-2006, 21:25)
Catmilla, dina katter måste älska den balkongen! wub.gif

Jo, de är ute mest hela dagarna men naturligtvis inte när jag skulle ta bilder rolleyes.gif
kooh-i-noor

Vad tror ni om mina tomatplantor på sista bilden, det är cocktailtomater och plantan är väl ca 20 cm nu. Hinner jag få en massa tomater i sommar?
kristina_tj
Å, vilka fina balkonger alla har! wub.gif Själv är jag bara nybörjare, och får inte riktigt till allt som jag vill ha det. Sen är jag nog lite för lat för att göra den gröna oas jag egentligen skulle vilja ha. Och så är jag borta en stor del av sommaren dessutom....då ids man inte. Men har fått till några blommor iaf, även om de inte riktigt börjat blomma än. Har lagt upp i album, balkongen 2006...uppdaterar när det kommit fler blommor. Petunian t ex har bara knoppar ännu.
pejori
min bgalkong från förra året då då... smile.gif

LadyG
Så tjusigt! Jag blir riktigt inspirerad av alla bilder. Så otroligt mysigt man kan göra det i sina uterum. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 27-06-2006, 19:45)
min bgalkong från förra året då då... smile.gif

Jesses så fint du hade det wub.gif
Cactus
Här är en nytagen bild på min balkong i Malmö.

Jill-Ulrika
Cactus: Vilken fin balkong, gillar hur du har kombinerat färgerna det blåa med de oranga inlagen. Det ser sprudlande och samtidigt sammanhållet ut. Flott!

Sen avundas jag dig dina amplar och de frodiga lobeliorna du har. De ser nästan florocerande ut wub.gif
jennyp
inget album, men väl i galleriet:
http://jenny.lightsoft.se/gallery/main.php...hp?g2_itemId=12
Österläge
Vad kul att se alla bilder på fina balkonger! Vi håller på att söka ny lägenhet och jag har varit lite deppig för att vi förmodligen måste byta vår fina uteplats mot en balkong, men nu ser jag ju hur fint man kan göra ändå! rolleyes.gif Så impad av allas fina balkonger!! Cactus, Pejori, mfl... tongue.gif

Jennyp, vilken fin hylla du har! Vet du var man kan köpa sådana?
Gurkan
Har inte längre nån balkong men sommaren 2004 hade jag en inglasad på ca 6m2 som var himla trevlig.

Balkong 1

Balkong 2

Balkong 3

Mest nöjd var jag med kryddplanteringarna och de hemmabyggda hyllorna :

Österläge
CITAT (Gurkan @ 03-08-2006, 12:39)
Har inte längre nån balkong men sommaren 2004 hade jag en inglasad på ca 6m2 som var himla trevlig.

Mest nöjd var jag med kryddplanteringarna och de hemmabyggda hyllorna

Fina hyllor Gurkan! Käckt att vara lite händig så slipper man köpa dyrt o kan få det precis som man vill... smile.gif
Gurkan
CITAT (uteplatsen @ 03-08-2006, 12:59)
CITAT (Gurkan @ 03-08-2006, 12:39)

Mest nöjd var jag med kryddplanteringarna och de hemmabyggda hyllorna

Fina hyllor Gurkan! Käckt att vara lite händig så slipper man köpa dyrt o kan få det precis som man vill... smile.gif

Precis !

Skulle nog vara svårt att hitta hyllor som passade i dom "vinkliga" hörnorna. smile.gif Kostade bara några små listbitar och några skruvar och gjorde jobbet bättre än nåt jag skulle kunna köpt.
jennyp
CITAT (uteplatsen @ 03-08-2006, 10:42)
Vad kul att se alla bilder på fina balkonger! Vi håller på att söka ny lägenhet och jag har varit lite deppig för att vi förmodligen måste byta vår fina uteplats mot en balkong, men nu ser jag ju hur fint man kan göra ändå! rolleyes.gif Så impad av allas fina balkonger!! Cactus, Pejori, mfl... tongue.gif

Jennyp, vilken fin hylla du har! Vet du var man kan köpa sådana?

jag köpte den från ellos, den var inte dyr heller - 299 kr.
Österläge
CITAT (jennyp @ 05-08-2006, 10:06)
jag köpte den från ellos, den var inte dyr heller - 299 kr.

OK, tack för tipset! Får gå dit o kolla... smile.gif
Österläge
De hade ju massa snyggt på Ellos ju! biggrin.gif Kollade deras hemsida o hittade massa fina hyllor o blomtrappor, oxå fina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon