Full version: Flytta pion?
Christin*
Jag undrar om det finns någon chans att pionen överlever om jag flyttar den nu?
Det är en gammal, etablerad växt. Vi har en på var sida om grinden och den ena växer inte lika mycket då den är skuggad till viss del.
Tack för svar!
Christin
amaira
Mina gamla pioner har tålt flyttning bra! Nu är det ju blomningstid, så kanske skulle du klippa bort knoppar och blommor först, så den får använda sin kraft för ny-etableringen.

Det sägs att det tar flera år innan pionen kommer igen efter en flytt, men det stämmer inte hos mig. Ta med så stor jordklump som möjligt och plantera den inte för djupt.
Ciczi
Som sagt, ta så stor jordklump du kan och ta sedan lite till.

mvh Ciczi
Berith
CITAT (amaira @ 22-05-2006, 19:29)
--- Det sägs att det tar flera år innan pionen kommer igen efter en flytt, men det stämmer inte hos mig. ---

Samma här! Jag flyttade på en pion i fjol, visserligen bara från mitten av rabatten till ena kanten. Jag har inget minne av att jag sett den blomma och mitt blom-minne sträcker sej iaf några år tillbaka. blink.gif Men nu finns det en knopp i den! Ska bli så spännande att se vilken färg det blir.
amaira
CITAT (Berith @ 23-05-2006, 06:48)
Jag flyttade på en pion i fjol, visserligen bara från mitten av rabatten till ena kanten. Jag har inget minne av att jag sett den blomma och mitt blom-minne sträcker sej iaf några år tillbaka. blink.gif Men nu finns det en knopp i den! Ska bli så spännande att se vilken färg det blir.

Så spännande! Du måste berätta vad det blir!
fruberglund
CITAT (amaira @ 22-05-2006, 19:29)
--- Det sägs att det tar flera år innan pionen kommer igen efter en flytt, men det stämmer inte hos mig. ---

Samma här! Jag flyttade på en pion i fjol, visserligen bara från mitten av rabatten till ena kanten.

Samma här också. Kanske beror på vad det är för slags pion? Fick en från syrran förra året och det är massor med knoppar på, samma med den jag fick av min moster förra året.
Christin*
Båda pionerna brukar blomma ganska mycket.
Vet inte riktigt vad det är för typ, stjälkar och blad är gröna och något röda. Blommorna är rosa. Väldigt vacker!
Ciczi
Låter som en vanlig bondpion.

Ciczi
titti49zon6
För några år sedan grävde min son upp pionerna som var i deras rabatt
(dom hade köpt huset tidigt på våren) slängt dem i en hög på gräsmattan tillsammans med en hel del annat wub.gif
Men som tur var hann jag dit och räddade dom stackars delade,misshandlade plantorna smile.gif
Grävde ned birarna i rabatterna och dom blommade förra året och mår hur bra som helst....det var mitt i sommaren detta hände så dom är nog inte så ömtåliga-det enda som är viktigt för att dom ska blomma är att inte plantera för djupt
Berith
CITAT (amaira @ 23-05-2006, 08:42)
Jag flyttade på en pion i fjol, visserligen bara från mitten av rabatten till ena kanten. Jag har inget minne av att jag sett den blomma och mitt blom-minne sträcker sej iaf några år tillbaka. blink.gif  Men nu finns det en knopp i den! Ska bli så spännande att se vilken färg det blir.

Så spännande! Du måste berätta vad det blir!

Det bidde en sån här! smile.gif Svärmor planterade den för en hel del år sen men jag kommer inte ihåg att jag sett den blomma. Kul att den satte ny fart efter omplanteringen ifjol.

Mitten av blomman är lite ljusare än de yttre bladen, och lite spetsigare/spretigare än...

... den här - min gamla, som jag räddade från en ödetomt för några år sen. Den blommade från första sommaren, säkert glad för att synas och bli beundrad. rolleyes.gif

MB1965
jag har fått 5 pioner förra året ( delade från halland), flyttat och delat flera andra, alla mår bra, och alla utom en blommar i år smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon