Christin*
Runt vår norska spriea häck växer en massa gräs eftersom det är svårt att komma åt och klippa.
Tänkte lägga markduk på marken närmast och sedan täcka den med lämpligt material.
Har redan använt oss av plattor och sjösten och jag tror att det skulle bli för mycket med mer sten, så vad kan man använda som är hållbart? Vi har testat täckbark, men det var inte så bra enligt mig. Finns det trä flis? Annat?
Tacksam för tips!

Förresten, måste jag gräva bort gräset under markduken, eller kan jag rulla ut den på gräset och täcka direkt?
AndreasBK
Varför inte ha marktäckande växter som kan tåla att man kör i kanten av dem med gräsklippare?
Christin*
Nja det var ett bra förslag men inte det jag söker.
Undrar vad det finns för typer av flis t.ex.
mulle
Du kan börja med att täcka med gräsklipp, ett tjockt lager håller undan ogräset.
Mulle
Christin*
Ja gräsklipp är klart bra precis under häcken.
Men hos oss blir det även en 40cm bred remsa mellan häcken och staketet.
Häcken är ju så liten ännu och vi har planterat den så att den skall kunna växa och utvecklas.
Men just denna marginal gör att det ser ganska vildvuxet ut eftersom man inte kommer in med vanlig klippare och det är inte alltid man tar sig tid att gå med trimmern.
Så det är egentligt främst detta jag vill komma ifrån.

Var på en plantskola idag, men de hade bara små påsar med flis. Vet inte om det är det snyggaste heller... huh.gif
noora
Det finns 50-literssäckar med pinjebark, det är större barkbitar än det som säljs som täckbark som brukar vara ganska smått. Pinjebarken är rätt snygg tycker jag.

Nånstans har jag även läst om kakaoflis, det såg snyggt ut på bild men jag har inte sett det säljas nånstans. Det är själva skalet av kakaofrukten, den som alla kakaobönorna sitter i, som har flisats.

Har man kvistar och en kompostkvarn eller kan låna en sån av en granne kan man göra eget flis, men det tycker jag inte blir så överdrivet snyggt.

Sen finns det dekorationsgrus i olika färger. Hasselfors har bl.a. diabas i sitt sortiment, det tycker jag verkar väldigt snyggt om man bara hittar rätt ställe för det wub.gif Kolla www.hasselforsgarden.se, där har dom hela sitt sortiment på dekorationsmaterial.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon