Full version: Landets namn
anna_rispan
alltså nu undrar jag....

1. Fick vi lära oss helt fel då när Jugoslavien splittrades. Vi satt i skolan o fick en ny blindkarta, så fikc vi lära oss namnen. Ett land heter Makedonien.

2. Varför har ingen någonsin nämt det där om Grekland. Borde ju stött på det någon gång. Jag menar Grekland har ju varit aktuellt sedan demokratin... Eller.

3. Och oj. intressant att tillslut få veta varför de heter Former Yougslavian rebulic of macedonia. Eller hur det nu stavas. men varför heter det inte så på svenska för det gör det väl inte.

O en annan sak jag grubblar på ibland är hur vet vi att det vi lär oss är rätt ord på ett annats språk jag menar hur kom d en första mäniskan på att target på engelska betyder mål på svenska. hur????? hur kan man övertsätta alla ord?? jag fattar inte. O viist är det ett land i euoropa som heter något helt annorlunda på sina frimärken.

Magyar. det låter coolt, men inget land nämns med det namnet i svenska språket. hur kommer det sig???
Ciczi
Skulle tro att det är som så att (för mig iaf) när man läste europas geografi på 80-talet i skolan så lärde man sig även delstaternas namn. Därför säger de flesta Makedonien.

Normalt brukar landets namn förkortas FYR Macedonia (Former Yugoslav Republic of Macedonia)

Angående det långa namnet så vill jag minnas att det är som så att invånarna inte kunde enas om landets nya namn när de blivit erkända som stat. Men jag kan ha fel.

mvh Ciczi
Emma_
CITAT (anna_rispan @ 22-05-2006, 20:24)
Magyar. det låter coolt, men inget land nämns med det namnet i svenska språket. hur kommer det sig???

När jag var liten samlade jag på frimärken, och ärvde dessutom pappas samling. Nu var det ju inte så värst länge sedan, så jag har för mig att Magyar är Ungern. Rätta mig om jag har fel. smile.gif

Emma

Lägger till: Det är ju som med Finland och Suomi.
anna_rispan
mm, men hur kommer det sig att Ungern låter så likt Hungury. men inte likt Magyar?

Jag gick inte i skolna på 80-talet jga fick böja med att lära mig Jugolsavien. sen paff blev det uppdelat. O det gick så fort för en mellanstadielev. O så delades Tjeckoslovakien också.
Gossen Ruda
Vad jag kommer ihåg så vill innevånarna kalla sig för Makedonien men grekerna vägrar godkänna detta. Vi här uppe i Norden kallar det för Makedonien för vi struntar i vad grekerna tycker. rolleyes.gif

Varför inte grekerna vill prata om att även dom har en provins som heter Makedonien har jag ingen aning om. Eller så är det så att vi häruppe inte känner till det.

Magyarerna är den största folkgruppen i Ungern som för övrigt heter Magyarorzág på ungerska. varför vi säger Ungern och exempelvis engelsmännen Hungary har jag inte en susning om.
Pirum
Det är tydligen så att Ungern syftar (historiskt sett) på riket Ungern, oavsett etnicitet. Magyarerna däremot är en folkgrupp, den största i Ungern.

Jämför med Sverige, där alla medborgare är svenskar, medan däremot de etniskt svenska kallas svennar rolleyes.gif
pejori
ska inte ge mej in i en disskusion om det...
men enligt min vännina som är född i tesaloniki, så är dom norra delarna macedonien. wub.gif
och när yoguslavien splittrades, ville dom ha NAMNET macedonien...det gick inte Grekland med på, då dom hade det som ett undernamn för norra Grekland... wub.gif
tittar man på kartor, är norra Grekland markerat med grön text ( på wischi nånting) och det står macedonia of geec på bilden...strax ovanför kommer...yogoslaviens förkortning.....men det gröna området är macedonien.......enl. grekerna....
det är NAMNET macedonien dom slåss om, inte marken smile.gif
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 22-05-2006, 20:50)
Vad jag kommer ihåg så vill innevånarna kalla sig för Makedonien men grekerna vägrar godkänna detta. Vi här uppe i Norden kallar det för Makedonien för vi struntar i vad grekerna tycker. rolleyes.gif

Varför inte grekerna vill prata om att även dom har en provins som heter Makedonien har jag ingen aning om. Eller så är det så att vi häruppe inte känner till det.

Magyarerna är den största folkgruppen i Ungern som för övrigt heter Magyarorzág på ungerska. varför vi säger Ungern och exempelvis engelsmännen Hungary har jag inte en susning om.

helt rätt... smile.gif
jag har kännt min vännina i sju år, och vet att hon är från tesaloniki...men inte vetat att hon ser sig som en macedon.... smile.gif
det kom idag, när jag frågade henne... smile.gif
Gossen Ruda
För den som vill veta lite mer har jag skannat två kartor från min gamla Atlas till historien. 280 kb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon