Halli
Hej,

vi har ett hus där det står spaljerade äppelträd i trädgården, det verkar som om det är fyra, fem stycken. Hur har de gjort för att de ska "ligga ner" så där?

Vi flyttar till ett annat hus med nyare trädgård om ett par veckor och där finns två spaljerade äppelträd som kanske är mellan två och fem år gamla. Den förre ägaren hade tänkt flytta det ena så att de båda står längs med tomtkanten (mot grannens garage). Uppbindningssättet är helt annorlunda och de stöds så att grenarna växer horisontellt utåt. Hur kommer dessa att se ut i framtiden? Jag har tyvärr ingen bild just nu....

Har ni några tips om hur man kan göra? Vad använder man som stöd? Har ni några bilder på spaljerade träd?

unsure.gif
KURT
Man planterar dem "snett"! Sedan bör man ha någon form av stöd åt dem medan de växer, oftast spänner man upp wire på flera nivåer som stöd. Läs gärna någon bok om beskärning t ex Klaus Vollbrecht "Nya Beskärningsboken", även i Lena Israelssons nya bok "Kål & krasse" finns dex enempel på spaljerade fruktträd.

Träden på bilden är ju nästan en "friväxande" häck, men oftast styr man växten genom att skära bort grenar som växer åt "fel" håll.
Hannele
Det finns olika sätt, men i augusti kan du beskära grenar, som växer åt fel håll.
Halli
Jag har läst lite i en bok och där sett u-form och ljusstakeform, men jag vill inte ha det så "tillrättalagt", utan mer naturligt som på den bild jag visade. Men när trädan redan spaljerats för att grenarna ska växa horisontellt, är det då för sent att ändra design? Har ni några tips på de olika sätt som finns att beskära på, dvs olika former?
Hannele
CITAT (Halli @ 23-05-2006, 19:19)
Har ni några tips på de olika sätt som finns att beskära på, dvs olika former?

Du kan både böja grenar; binda med stödpinne,
och välja klippa vid en bladknopp, så det växer åt det håll du önskar.
KURT
CITAT (Halli @ 23-05-2006, 19:19)
Jag har läst lite i en bok och där sett u-form och ljusstakeform, men jag vill inte ha det så "tillrättalagt", utan mer naturligt som på den bild jag visade. Men när trädan redan spaljerats för att grenarna ska växa horisontellt, är det då för sent att ändra design? Har ni några tips på de olika sätt som finns att beskära på, dvs olika former?

Exempel på spaljeformer:

Lodrät kordong
Sned kordong
U-form
Verrierpalmett
Palmett i fri form
Spindelträd
Lepagehäck
Palmett med vågräta grenar
catlady
"Vår Trädgårdsbok" av Kvant och Palmstierna berättar hur spaljering av fruktträd fungerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon