Eva i Skåne
Hur paketerar jag sticklingarna bäst?
Det handlar både om nyskurna sticklingar och uppgrävda rotade självsådder.
mynta
Jag brukar sätta lite fuktigt hushållspapper runt basen på sticklingarna. Sedan virar jag med fast, men försiktig hand in små buntar (gärna efter sort) i påsar, som tejpas ihop. Det ska bli små långsmala platta paket av dem. Efter det så tar jag alla småpaket & sätter dem tillsammans i ytterligare ett "påspaket" Har jag tillgång till ett vadderat kuvert, så tar jag det, annars så slår jag in det hela i några lager tidningspapper & ytterst typ wellpapp eller liknade, där jag skriver ned adressen. Lycka till, med din sticklingfösändelse! smile.gif
Helen i Skåne
Jag packade in sticklingar i hushållspapper, blött, och lade sedan bunten i en platt "påläggsask" och stoppade den i ett vadderat kuvert. Funkade bra enligt mottagaren! smile.gif
Eva i Skåne
Blir det inte för tätt med plastpåsar/burkar?
Helen i Skåne
Tror inte det, den kom fram dagen efter så om inte posten har tänkt behålla paketet i flera år så ska det nog funka! smile.gif
Betty
Jag virar blött hushållspapper runt sticklingar och packar dem i plastpåse som jag sedan stoppar in i en tom toa-rulle eller hushållspappers-rulle. Sen stoppar jag rullen i ett vadderat kuvert. Funkar även med vanligt kuvert, har fått sticklingar som varit paketerade så.
Eva i Skåne
Tack. Imorgon går min sändning wub.gif
*Felix matte*
Blött papper runtom, in i plastpåse och därefter i Kuvert
Tejpa kuvertets hörn och kolla "tömningstiden" på brevlådan.
Jag skickar i vanligt kuvert och det når mottagaren 160 -170 mil söderut
över en natt.
Jag postar mina försändelser (ibland köttvaror) strax före 17.30
och barnen har dem nästa fm.
Eva i Skåne
Tack för era råd. Nu har jag postat och väntar på att få höra om de överlever transporten och nyplanteringen rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon