Full version: Jorgubbar!
Tatta
Hejsan!

När vi flyttade från vårt förra hus tog vi med oss jordgubbsplantor.
Nu ska dessa ner i jorden är tanken.
Nu till mina funderingar.
Jag har redan satt ner ungefär hälften då maken frågar om avständet mellan plantorna. Jag har delat dem en del så de är inte så stora men ändå...

Hur långt avstånd bör det vara mellan plantorna & tror ni att de kan överleva vår behandling av dem.

Vi är beredda på att inte få så mycket bär på dem i år men skulle va trist om de dog..
rosita
Plantavstånd 30 cm och radavstånd ca 60 cm har jag i mitt land. Och det brukar gå bra att flytta jordgubbar, men ni kanske inte får så många bär i år. Vet inte var du bor, men här i zon 1 blommar de för fullt.
Lycka till!
lissa
En extra fråga...vad gör man med revorna??? Ska dom vara kvar eller klipper man av dom?? smile.gif
rosita
Ta bort dem! Det kommer nya revor senare i sommar, dem kan du plantera om du vill ha ännu fler. rolleyes.gif
Tatta
CITAT (rosita @ 22-05-2006, 21:13)
Plantavstånd 30 cm och radavstånd ca 60 cm har jag i mitt land. Och det brukar gå bra att flytta jordgubbar, men ni kanske inte får så många bär i år. Vet inte var du bor, men här i zon 1 blommar de för fullt.
Lycka till!

Tack smile.gif

Detta betyder att jag satt dem för tätt & regnet öser idag... hmm.. hoppas på uppehåll ikväll efter skolaans slut!

Bor i Umeåtrakten så zon 5 blir det.
Här är det en bit kvar till blommmning smile.gif

(mina ögon & näsa tycker dock att det räcker gott med den växtlighet som är! )
lissa
Tack för svar Rosita..ska ut och klippa av den , för den är verkligen låååång biggrin.gif
uno
så här första året kan du nog ha dem ganska tätt i raden för att nästa år glesa ut raderna. Mitt radavstånd är 40 cm men det är nog bättre med 60 cm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon