psigs01
Vår tomt svämmar över av kirskål och jag försöker gräva bort eländet *pust*, rötterna väger ju som bly! Är det bara tippen som gäller eller finns det något annat sätt att bli av med renset? Jag tänkte att man kanske kan ha en särskild kompost för rotogräs men det kanske är en helt galen idé? Om det går - hur ska en sådan kompost se ut i så fall?

Tacksam för svar!
Eva 33c
Jag har en särskild kompost för vissa ogräs. Som tex maskrosor som börjat blomma. Eftersom deras frö mognar även om man grävt upp plantorna. Även knölklockan och kvickroten vill jag skilja från min vanliga kompost.
Jag gör så här: Jag lägger först alltihop i en svart plast sopsäck, som får stå i solen. Innehållet "kokar" ihop och dör. Jag har några sådana säckar och fyller på efterhand under sommaren. Det dröjer innan de är fulla eftersom innehållet sjunker ihop. Sedan lägger jag innehållet i kompostbehållaren till hösten. En i plast som inte släpper in något ljus (man vet ju aldrig...)
Än så länge har jag inte använt min kompost men det växer i varje fall ingen ting i själva komposten.
Gossen Ruda
Jag har lagt mängder med kirskålsrötter i min kompost under årens lopp och har aldrig haft något problem med det. Jag lägger det i mitten och fyller hela tiden på med nytt material ovanpå och då dör det så småningom. Nu tar min kompost ett par år innan jag använder den vilket kanske spelar in. Att lägga det i en hög och sen låta det vara innebär bara att det överlever. Fröogräs är något helt annat, det måste värmebehandlas för att fröna skall dö.
KURT
Om man låter dem ligga luftigt på marken en dag, gärna i solsken . Så torkar de så att rotdelarna inte kan börja växa när de kommer i komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon