Full version: Rallarros/mjölkört
helios
Någon som har tips på hur man enkelt (?) och effektivt (?) blir av med rallarrosen och dess hemska rötter?
Helios
Anki V
Jaaa, jag vill också veta!
Årets Mjölkörtskrig har redan startat och Mjölkörten leder som vanligt......tyvärr.
/Anki
Gossen Ruda
Det finns väl tre metoder, täckning av marken i ett par år, uppgrävning av alla rötter eller bekämpningsmedel. En gång Roundup eller upprepade behandlingar med svagre medel.
KURT
CITAT (helios @ 22-05-2006, 22:04)
Någon som har tips på hur man enkelt (?) och effektivt (?) blir av med rallarrosen och dess hemska rötter?  
Helios

Om du förklarar vart du har problem med mjölkörten så blir det lättare. Jag tror ju knappast att något kan ha problem med mjölkörten i en gräsmatta elleri en rabatt, så vart växer den? Mjölkört växer normalt där det finns gott om kväve, tex på hyggen, men den klarar normalt inte konkurrens från andra växter. Jag har aldrig tidigare hört talas om att någon skulle ha haft problem med mjölkört som ogräs!
helios
Har rallarrosor på ett ställe där jag tänkte anlägga trädgård. Förra året lyckades jag utrota dom på ett annat ställe, där det var lättare att gräva, men där jag gräver nu är det en hel del sten, som jag inte kan få upp.
Helios
KURT
CITAT (helios @ 24-05-2006, 01:14)
Har rallarrosor på ett ställe där jag tänkte anlägga trädgård. Förra året lyckades jag utrota dom på ett annat ställe, där det var lättare att gräva, men där jag gräver nu är det en hel del sten, som jag inte kan få upp.
Helios

Om du ändå inte kan gräva upp alla stenar så kan det ju vara ett alternativ att lägga på markduk och täcka med ny jord ovanpå. Förövrigt är inte mjölkört något större problem som rotogräs, inte alls som kvickrot, maskros eller tistlar.
helios
Kurt!
Vad menar du med "För övrigt är inte mjölkört något större problem som rotogräs"?
Jo, jag förstår att markduk är den efffektivaste lösningen, men hade hoppats på någon billigare insats.
Helios
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon