rota
Vem är det som gör alla pytte-små jordhögar på gräsmattan överallt, någon säger att det är vanlig daggmask, men det låter lite konstigt, är det så eller? Vad kan jag göra för att bekämpa detta. så mattan återigen blir fin? huh.gif
Gossen Ruda
Jo, det är daggmaskar. Dom gräver nya gångsystem nu på våren och efterlämnar dessa högar. Daggmaskar skall inte bekämpas, det är trädgårdens viktigaste djur. Det är mest på våren man ser högarna så det är bara att vänta lite.
KURT
Fast man kan ju bli av med högarna genom att asfaltera.
yenny
jag har massor med mask... och det ser inte kul ut... hela gräsmattan är hur knölig söm hälst... det blir bara värre för varje år.
Hur beter man sej för att få en snygg gräsmatta efter alla maskhögar?

(ja utan att asfaltera då:D )
mightyT
Dels kan man ju räfsa bort dom små högarna, sen kan man ju se till att få gräsmattan riktigt tät genom att gödsla den ordentligt tre ggr per år. Tidig vår, mitt på sommaren och till hösten. klipp även ofta under högsäsong, minstr en gg i veckan.
Bra gödselmedel är tex algominkalk eller hönsgödsel. Hönsgödsel bara om den är riktigt svag..
Om gräsmattan är tät tänker man inte på högarna, så får maskarna göra sitt jobb ifred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon