|
Karin zon 6
22-05-2006, 22:35
Ny i trädgården och önskar tips på lättskötta perenner som man bara inte kan misslyckas med... De ska vara gula, oranga eller röda och klara zon 6. Den yta som ska planteras är sluttande och stor, ca 10 kvm, med sol under nästan hela dagen.
Kokardblomster, liljor (mina sitter mot vägg i söderläge o sprutar upp ur jorden just nu) vårkrage, sedumarter m gula blommor, tulpaner för vårblomning, narcisser också för våren, gulbladig berberis, forsythia, rosor är väl det jag kommer på som snabbast.
Praktlysing - gula, omöjliga att ta död på, sprider sig, blommar länge...
kerstin z5-6
23-05-2006, 07:47
dagöga -heliopsis , höstöga Coreopsis -gula -finns fyllda former , nejlikrot -röd orange ,gullris -flera former samt om du behöver en åker´" av gult o vitt Kungsljus verbascum nigrum -gul o vit  -den sista mkt lätt att så själv
I min "eld- rabatt" har jag rödfibbla som marktäckare/vävarväxt. Den klarar allt, torka och mager jord, och gjorde sitt marktäckande jobb redan efter en säsong. Då den blommar med sina orangeröda blommor på tunna stänglar blir det ett underbart eldhav. Den frösår sig lätt. Om du vill kan jag skicka frön till dig efter årets blomning, hör i så fall av dig med ett PM! Mulle
fruberglund
23-05-2006, 09:52
CITAT (Ullet @ 23-05-2006, 08:07) Kokardblomster, liljor (mina sitter mot vägg i söderläge o sprutar upp ur jorden just nu) vårkrage, sedumarter m gula blommor, tulpaner för vårblomning, narcisser också för våren, gulbladig berberis, forsythia, rosor är väl det jag kommer på som snabbast. Kokardblomster är den så härdig. Är på gränsen att den återkommer här i zon 2-3. Jag har en orange som är jättefin men vet inte vad den heter, den kanske är nämnd av nån annan här. Jag ska också göra en rabatt i samma färger här. Jag ska ha gula rosor, röda pioner, vårkrage, den oranga ovan, flicköga, tulpaner i olika nyanser m.m Funderar även på att flytta min rosenkvitten dit, blommar med underbara illröda blommor nu.
fruberglund
23-05-2006, 09:54
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-05-2006, 08:47) dagöga -heliopsis , höstöga Coreopsis -gula -finns fyllda former , nejlikrot -röd orange ,gullris -flera former samt om du behöver en åker´" av gult o vitt Kungsljus verbascum nigrum -gul o vit  -den sista mkt lätt att så själv Ja, titta där var den ju. Nejlikrot var det jag menade
Blomstertanten
23-05-2006, 11:52
Höst och sommar Rudbeckia !
Britt zon 3 fi
23-05-2006, 12:01
Temynta, röd
Maggan H
23-05-2006, 14:33
Perenn solros, blir hög ca 120 cm, ringblommor som självsår sig år från år, den rödgula aklejan, japansk lykta.
MIn kokardblomster, den har då kommit upp hos mig (zon 5-6). Trodde dom var härdiga här faktiskt.
Just nu erbjudande från Odla på bla en röd Alunrot som ser jättefin ut - har själv beställt 21 stycken precis just nu. Ska ha dom som kantväxt i en stor rabatt.
/Stina
blomnettan
23-06-2012, 21:47
Klippstånds, vårkrage, nejlikorot
mullkärringen
25-06-2012, 14:31
Rosenkrage,kinesisk smörboll och scharlakansakleja tål allt och frösår sig villigt
Krolliljan
26-06-2012, 05:21
Dagliljor
kerstin z5-6
27-06-2012, 22:48
tråden är från 2006..hon lär ha hittat sina perenner vid det här laget. Om man vill lyfta ett ämne starta en ny tråd..läs gärna gamla men dra inte upp dem igen, blir bara förvirrat
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-06-2012, 23:48)  tråden är från 2006..hon lär ha hittat sina perenner vid det här laget. Om man vill lyfta ett ämne starta en ny tråd..läs gärna gamla men dra inte upp dem igen, blir bara förvirrat Håller med eller anmärk på något sätt att man svarar i en gammal tråd, i alla fall. Fina tips, dock!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|