Full version: Citronträd
smajly
Hejsan.

Undrar över om citronträd ska beskäras? Hur, var, när och hur mycket?
Skulle även vilja ha all info om detta träd.
Har du websidor mm.mm eller info så skulle jag bli tacksam för denna.

Mitt har redan börjat tappa blad av okänd anledning. Det får vatten med ett par dagars mellanrum så att den ej torkar ut, bladen sprayas varannan dag. Står ganska soligt, några timmar om dagen har den fullt solljus.
Den får ingen gödning, kan detta vara orsak?
Ingrid på Västkusten
Morron,

Sök på citrus i det här Forumet.

Citrus är egentligen inget bra inomhusträd alls - vi har det för avrm,t och torrt i våra lägenehter för att den skall trivas. Bäst är att ha den utomhus på sommaren och i en svalare övervintringsrum/veranda/uterum för bästa resultat.
De träd vi köper är odlade i Italien/Israel och är vana vid helt andra förhållanden, sedan kommer de till våra hus & lägenhetr åsså surar de - ibland inte med en gång - kan ta ett halvår ibland.

Har Du möjlighet att ställa ut trädet?
Gödning MÅSTE den ha - i mängder helst varje vattning så här års. Weibulls har en citrusgödning- köp den itne utan köp Hasselfors bevattningsgödning som har mkt högt NPK-tal och spårämnen, precis vad en citrus behöver.

Att spraya är bra - men kompenserar tyvärr inte i längden den torra luften.
Försök kolla attt Du vattnar den - inte för mkt, jordne måste bli torr på ytan och kolla att rotklumpen blir våt så att itne vattnet rinner runt(kan hända det också).

Beskärning nu på våren t ex kan Du forma det - ärligt talat hade jag väntat med beskärning innan Du startat gödning etc och kanske fått ordning på bladavfallet.

Citrussiter - tja - det mesta är på amerikanska, engelska eller tyska - de tyska är speciellt bra - sök på Citrusfreunde Europa.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Surar inom ett halvår? Nä, vet inte om jag kan hålla med dig på den Ingrid - inte är det väl så besvärligt att ha citrus inomhus i svenska hem?

Har ju som du vet haft mitt träd enbart inomhus i ett par år och det blommar överdådigt - ger bra med frukt och innebär inga problem. Enda tveksamheten var ju att en frukt fick sprickskador i skalet, men det var ju bara lite gödselbrist - nu åtgärdat med den "rosa sanden" (Hasselfors Bevattningsgödsel).
Ingrid på Västkusten
*LOL* Andreas - Du är en av få faktiskt - och har man tillräckligt med kallras i stora fönster så kan det fungera....men att det fungerar för få är inget emot den procentandel som det inte fungerar för alls :-((
åsså kanske Du inte har 22-23 grader inomhus och återcirkulerande torr luft - det är rena hemskigheterna för citrus.

Däremot så kom jag på någe jag hade glömt - inomhusvattenfall! De är faktiskt bra mkt bättre än att spraya om man kan ha på den ' nästan jämnt' i att höja luftfuktigheten.
Har citrus väl startar livet inomhus via kärnsådd såp kan den leva bra inomhus, svårigheten är att få den att blomma ifrån kärna - oftast tar det flera år och flera meter - undantag finns ju där med - folk som lyckas mkt tidigare. Själv har jag en citrussort 'Ponderosa' som blommar på egna rötter när dne är ett par decimeter hög.

Rosa sanden var ett bra namn!

Hälsar Ingrid
smajly
Hejsan.. tack för svaren...

Då ska jag ordna gödningen.
Japp, jag har möjlighet att sätta ut den på balkongen, den står där just nu. Det hänger lite regn i luften så det är bra fuktigt.

Denna har haft massvis med blommor för ett litet tag sen, alla blommade ut och jag kan se antydan till något som kan bli citroner på ett par ställe.
Har pollinerat den ett par gånger medans blommorna fanns där.
Den har haft två halvfärdiga citroner för någon månad sen men dessa ramlade av så fort man rörde vid plantan.

Jorden torkar upp på ytan, vi har det ganska varmt eftersom alla våra fönster vätter mot solsidan större delen av dagen.

-- Ska den ha mycket solljus? Asså kan den stå i direkt solljus ett par timmar om dagen eller ska jag ställa undan den efter ett par timmar??
smajly
.. glömde..

Hur ska den beskäras när det väl är daxs?. Jag väntar tills nästa vår så att den får gå på gödning ett tag.
Ingrid på Västkusten
Jag har mina i österläge solljus utomhus (fast inte ännu) - men man måste gradvis vänja dem vid utomhusklimatet - annars kanman få brända blad.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Skoj att man är turgubbe nånstans...

Vi har ärligt talat förmodligen de sämsta förutsättningarna för citrus inomhus:

- Supertäta välisolerade 3-glasfönster med gas, nya.
- Direktel via värmegolv som brukar innebära TORR luft.
- Trädet planterades om senast för 2½ år sedan - har bara vattnat och gett gödsel sedan dess.
- Kånkar och bär hela härligheten (2 meter) från sommarplatsen vid ett öster/söder-fönster till ett österfönster i annan del av huset vid vare vintervila och då kan jag lova att alla frukter och grenar gungar rejält - men ingenting har ramlat av än.

Så - den måste vara av en bra sort och ha drivits upp på ett omsorgsfullt sätt. Tyvärr vet jag inte vad sorten heter och ej heller hur man skall ta reda på det. Blommar gör den i överflöd - fast bara en väldigt kort period - då vågar jag inte lita på självpollinering utan springer var enda dag jag ser nya blommor runt med en liten pensel...

Jo, glömde; den står i en 40-50 cm självvattnande kruka (som inte heller är bra har jag hört laugh.gif )
Ingrid på Västkusten
Trixet är juockså miljöombyte. Och man behöver inte byta jord såå ofta alls *egentligen*

Självvattnande kruka är väl itne så dumt?!?

Hälsar Ingrid
smajly
Ja man kanske skulle ta och satsa på en självvattnande kruka.

I vår lägenhet är det bara "gamla" 2 glasfönster som är ganska så kalla. Drar lite på några ställe runt dom. Fast det är så jädrans varmt när solen står på.
Lars
Ang beskärning så klippte jag in de längsta skotten - de som stod ut mest och gjorde kronan väldigt oregelbunden i februari, och använde givetvis de avklippta skotten som sticklingar. De rotade sig jättefint på mindre än en månad. Provade sedan att klippa av de nya skotten och sätta som sticklingar - funkade inte alls. Vet inte om det var tiden eller att det var "färska" skott? Detta var på en citron, citrus limon, vet ej om det funkar lika lätt på andra citrusar.

Ingrid! Kan man inte så kärnor och ympa in kvistar från andra träd? För att få dem "inomhushärdiga" menar jag? När är bästa tid?

Undrar Lars
Ingrid på Västkusten
Japp Lars - så gjorde man förr -. oftast var det Seville Orange man använde
pomerans. Skall man ha allting inomhus så spelar det nog ingen enorm roll -
skulle jag misstänka man kan nog använda apelsin som rotstock - tror itne det blir en svagväxande rotstock dock ;-)
men kul som experiment. Tidig vår - Mars - nu är bra tid :-)

Kul - lycka till - berätta gärna hur det gick! Ympning har jag inte graduerat till trots flera lovande grundstammar på tillväxt hemma.

Hälsar Ingrid
Lars
Satte lite kärnor från citron och kumquat i februari, så det lär nog dröja något år innan de är så stora att man kan ympa på dem.

Skulle alltså apelsin, eller pomerans vara bättre än citron och kumquat som grundstam? Jag vill inte ha några pytteträd att ställa i fönstret - dom ska va stora!!

Undrar också om man kan ympa hibiskus - så att man får flera olika blomfärger på samma planta?

/Lars
Ingrid på Västkusten
Bäst är nog grape skulle jag misstänka om det är storlek Du vill ha ;-)
inte för jag vet :-)))
men grape-träd är ofta kraftigväxande - det är pomerans med.

Ja man kan ympa hibiskus :-) men något närmare vet jag itne ...... håller själv på att dreggla över Botanovas oh HJ gomemrs hibiskus-siter.
Kom ju hem med en fin hibiskus - Luscious beauty ifrån Gommer - rosa och lavendelfärgad.

Hälsar Ingrid
Tyr
Jag läste på en engelsk sida att om man sår citrus för att ha som prydnadskrukväxt så bör man endast så kärnor från apelsin:

So with this in mind you should only grow oranges from seed if you are looking for an ornamental plant. If you are growing a species orange then this is not a problem as they are inherently all the same anyway.

Varför skulle apelsin anses vara speciellt snygg? Växer den snabbare än andra sorter av citrus eller ÄR den helt enkelt snyggare som träd/växt?
Eller menar dom att fröavkomman från apelsin i stort sett blir lik moderplantan medan andra sorter blir mer en chansning, men då undrar man ju vad det skulle vara för fel med det, finns det FULA citrusar??
Ingrid på Västkusten
Antar det har att göra med taggarna och ibland kan vissa ha mkt grövre växtsätt. Och taggarna kan vara ENORMA :-)
A species orange indeed :-) det vi kalals apelsin är bara hybrider - men visst finns det en hel hoper med arter - citrusarter. Och att avkomman skulle bli speciellt renrasig - hmmm

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon